Stáhli jsme si kopii dat, které o nás má Facebook. Nemáme dobrý pocit.
Facebook momentálně zažívá těžké časy. Hodnota jeho akcií klesla dohromady o 100 miliard amerických dolarů a mnoho lidí je na sociální síť mimořádně rozzlobeno. Vše souvisí s nejnovějším skandálem, který už vyšetřuje několik amerických úřadů.
Vše má na svědomí posouvání dat zvláštní datové firmě Cambridge Analytica, která se zabývá především politickými konzultacemi. Informace o více než 50 milionech uživatelů skončily v rukou nepovolaného, což znamená, že zainteresovaní politici mohli velmi jednoduše cílit své politické kampaně. V podstatě čtvrtá série House of Cards přenesená do reality.
Průzkumy ukazují, že nedůvěra lidí v nejpopulárnější sociální síť rapidním způsobem narůstá a omluva Marka Zuckerberga pomohla jen velmi málo. Ve snaze napravit si pověst začal dokonce Facebook investovat do reklamy v zahraničních denících, kde se omlouvají dotčeným uživatelům.
Sociální síti stoply své investice hromady důležitých inzerentů a své účty zrušily tisíce lidí. Do popředí se nyní dostala zajímavá funkce, která ti umožní prohlédnout si všechna možná data, která o tobě Facebook za celou tu dobu nasbíral. A je to víc než nepříjemný pohled.
Poté, co se rozhodneš data stáhnout, tě Facebook nechá asi dvě hodiny čekat, ale nakonec na tvém mailu přistane poměrně velký archiv. V našem případě to byly asi 2 GB dat a mezi nimi například všechna telefonní čísla, která se kdy nacházela na tvém mobilu.
To však v oblasti telefonování zdaleka není nejhorší. Facebook totiž velmi dobře ví i to, komu a kdy jsi volal. Nebo kdo ti volal a jak dlouho to trvalo. Přehled má o přesném čase, telefonním čísle a dalších podrobnostech. A stejně to platí i u SMS.
Další data představují nepříjemnou a oči otevírající zkušenost, protože si za všechno můžeme takříkajíc sami. Facebook samozřejmě uchovává všemožné informace o tvé aktivitě. V jeho historii jsou tak i stará narozeninová přání, archiv časové osy, ale například i fotografie, včetně těch, které se tvé osoby absolutně netýkají, ale ty s nimi nějakým způsobem souvisíš.
Podobná data může Facebook používat například na specifické cílení reklamy. Kampaň inzerenta se tak rázem stane efektivnější, pokud ji uvidí více lidí v cílové skupině. Informace se však i prodávají, jak vidíme v příkladu ze současnosti. Pro reklamní a marketingové účely je tak zneužijí třetí strany a informace o tvém lajku před pěti let může velmi jednoduše být zbraní jakési firmy, která se ti pokouší prodat vlastní produkt.
Koho sleduješ a kdo tě sleduje? Samozřejmě, v tomto případě dává smysl, že Facebook má přehled o datech, které ti on sám zobrazuje a přizpůsobuje podle něj obsah jiným lidem, ale podobné informace mohou mít i jiný účel. Pokud skončí v nesprávných rukou, snadno se stanou obětí cílené reklamy. Stejně jako jedna z funkcí, která byla kdysi více než populární.
Každý z nás jednou šťouchnul, bohužel. I když to dnes chválabohu většina lidí nedělá, z těchto informací se dá hodně vyčíst. Neškodná a mimořádně hloupá funkce sociální sítě tak může například naznačovat, že s dotyčnou osobou máš bližší vztah než s těmi zbylými stovkami na seznamu přátel. Neodvážil by ses šťouchnout svého učitele ani nepříjemného šéfa, ale s nejlepší kamarádkou bys to v té době asi udělal.
Pochopitelně, jde o opravdu pokročilý marketing a v našich končinách se s podobnou úrovní potkáš jen málokdy, ale pokud bojuješ o tři body v nerozhodném americkém státě, když právě kandiduješ na prezidenta, velmi snadno se k podobným taktikám uchýlíš.
Kdy ses naposledy přihlásil?
A samozřejmě, v datech Facebooku nechybí ani podrobný a nesmírně dlouhý seznam reklam. Sociální síť si dává dobrý pozor na to, od jakých stránek ti ukazuje reklamní příspěvky, k čehož realizaci napomáhají právě tvá cenná data.
Speciálně jsou také kategorizované stránky, na jejichž reklamu jsi kliknul. Pokud se tak chceš dozvědět, na jaké reklamy rád klikáš nebo si chceš jen znechutit den tím, co všechno o tobě Facebook ví a posouvá dál, utíkej na tento link, kde najdeš přesné instrukce k získání podobného reportu.