Jednou z nejsilnějších stránek nové řady 5 jsou právě špičkové naftové agregáty.
Automobilový průmysl se vzhledem k posledním normám, regulacím či směrnicím snaží musí snažit produkovat stále ekologičtější a úspornější modely. Svědky jsme tak elektromobilů, hybridů a jiných alternativních pohonů, které chtějí spasit svět. Kapitolou samou o sobě jsou dieselové motory, které mnozí po vyvrcholení Dieselgatu začali odsuzovat, považovat za něco špatného a neefektivního. Zejména v Evropě panují názory o jejich konci.
To, že tato „eko lobby“ má nejednou daleko od pravdy, jsme řešili v tomto článku, tentokrát se na věc podíváme trochu praktičtěji. Do rukou se nám dostalo zbrusu nové BMW řady 5, které jsme měli možnost vyzkoušet dokonce ve dvou vcelku odlišných naftových verzích. Modely 520d a 540d nám přitom jasně naznačily, že konec naftových motorů rozhodne jen tak nenastane. Proč?

Sedmou generaci pětkového BMW jsme měli tu čest vyzkoušet už na dynamické prezentaci v Lisabonu po domácích testech si tedy shrňme G30 podrobněji. Hned v úvodu je třeba dát palec nahoru za design, protože i v případě testovaného 520d s minimem příplatkové výbavy vypadá exteriér velmi atraktivně a vyváženě. I bez M paketu a „jen“ s 18" disky totiž působí pětka proporčně opravdu výborně - nic jí nechybí ani nepřebývá. Ba co víc, s koeficientem odporu vzduchu jen 0,22 jde o rekord ve třídě.
540d na 19" kolech a za přítomnosti sportovního balíku vypadá ještě dynamičtěji. V neposlední řadě ke cti slouží černé lišty, které dokáží exteriér parádně doladit. Samozřejmě hříchem by bylo nezmínit špičkovou full-LED technologii BMW Selective Beam – nejenže přikládá ruku k dílu po vizuální stránce, ale zároveň se svou funkcionalitou řadí mezi naprostou špičku v segmentu.

Jak je již v posledních letech zvykem, se světly propojené ledvinky disponují aktivními klapkami a nárazníky mají plně funkční otvory na přivádění, respektive odvádění vzduchu. Apropo výfuky – dieselová vozidla je mají už dlouhá léta vyvedené pod karoserii, pětkový bavorák se však i s nejslabším naftovým motorem a bez jakýchkoliv sportovních paketů chlubí dvojicí reálných koncovek výfuků umístěných uvnitř nárazníku. Palec nahoru!

Pochvalné je, že jak exteriér, tak i interiér vypadá v základních provedeních také velmi obstojně. Dovolíme si tvrdit, že obstojněji než v případě konkurence v obdobných výbavách. 520d už sice disponovalo výborným 10,25" displejem infotainmentu iDrive, nemělo však plně digitální budíky ani dotykový panel klimatizace, přesto palubní deska vypadá super a nelze říci, že by jí něco vysloveně chybělo.