Dvojice novinek, které nám škodovka naznačovala už déle, je odhalena.
S příchodem autosalonu v Paříži se v nadcházejících dnech dozajista roztrhne pytel s novinkami. S jednou z prvních se o slovo hlásí česká automobilka, která ještě před samotným otevřením bran představuje hned dvě zásadní novinky.
První z nich je první ostré SUV značky, tedy nejednou ohlašovaný Kodiaq RS, kterému se pod kapotu nastěhoval nejsilnější dieselový motor v historii Škody – agregát 2.0 BiTDI s výkonem až 176 kW/240 koní a 500 Nm.
Víme i to, že standardně jsou poháněny obě nápravy a o přesun síly se stará sedmistupňové DSG. Už v základu budou ve výbavě full-LED světlomety a sportovní sedadla s integrovanými opěrkami.
Z detailů zaujme digitální kokpit s centrálním otáčkoměrem, 20" disky, černé doplňky, pozměněné logo či dvojice koncovek výfuků.
Zajímavostí je, že u zadní nápravy se nachází jakási čtyřkilogramová koule, která vytváří „sportovní“ zvuk. Jde o technologii Dynamic Sound Boost, tedy mechanický systém, který by teoreticky měl fungovat na obdobné bázi jako zvukový generátor v případě Audi SQ7. Nejde tedy o takzvaný „aktuátor“ umístěný u předního okna, jak tomu bylo doposud.
Standardem je následně i adaptivní podvozek DCC s decentně tužším nastavením. Pokud jde o rychlostní parametry, Kodiaq RS dokáže z klidu na 100 km/h akcelerovat za 7 sekund. Ručička rychloměru by měla zastavit na hranici zhruba 220 km/h.
Připomeňme, že Kodiaq RS se stal rekordmanem na Nürburgringu, protože Severní smyčku zdolal za 9 minut a 29,84 sekundy, čímž jde o nejrychlejší sedmimístné SUV na slavném okruhu.
Ještě větší pozornost si však zaslouží model Vision RS, který již nyní poznáváme v plné kráse. Je jasné, že jde o koncept, jeho podstatou jsou však dvě poselství. Skutečně zajímavá studie totiž jednak naznačuje budoucnost vozů s plaketami RS ze stáje Škoda a zároveň jde i o jakýsi předobraz nástupce současného modelu Rapid.
Ten už ponese jiné jméno, přičemž půjde o větší model, jelikož škodovka má v plánu s novinkou vstoupit do kompaktního segmentu. Jinými slovy, půjde už o plnohodnotného konkurenta pro Golf.
Svědčí o tom i samotné rozměry. Rozvor má 2650 milimetrů, zatímco celková délka činí 4356 mm a šířka 1810 mm. Do oka padnou dynamické linie, početně zastoupené hrany a několik detailů, které budou pro Škodu směrodatné.
Tvar propracovaných full-LED světlometů uvidíme v sérii prakticky identický, do velké míry tak bude spodní hrana korespondovat s nedávným faceliftem Fabie.
Exteriérový bodykit zaujme zejména použitými karbonovými součástmi, černými doplňky a nově tvarovanou maskou, která má být poznávacím znakem budoucích modelů. V tomto případě se dokonce pyšní podsvícenými lamelami, krystal je přitom použit i v logu. Do interiéru se dostáváme přes bezrámové řešení dveří.
Kokpit představuje zcela nový designový jazyk. Jeho podstatou je horizontální členění a přítomnost velkých obrazovek. Sportovní sedadla překvapí tvarem i materiály, protože i vevnitř si místo našel karbon či barevné detaily. Dodejme, že zavazadlový prostor má 430 litrů.
O pohon Vision RS se stará plug-in hybridní technologie. Základem je 1,5 TSI s výkonem 110 kW/150 koní, agregátu následně sekunduje elektromotor s výkonem 75 kW. Kombinovaný výkon 245 koní zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy, maximálka je 210 km/h.
Díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 13 kWh dokáže Vision RS absolvovat až 70 km na čistě elektrický pohon, tedy v režimu EV. Nechme se tedy překvapit, co z konceptu vzejde.