Původní Blade Runner patří mezi jeho oblíbené filmy, a tak ho těšilo, že se zúčastnil prací na výborném pokračování.
Radomír Markovič se 9 let živil jako grafický designér a později se dostal k práci pro studio Universal Production Partners, kde se účastnil prací na filmových projektech jako Wonder Woman, Blade Runner 2049, The Great Wall, Star Trek Beyond či Allied s Bradem Pittem.
Kromě toho ale v rámci studia One Pixel Brush pracuje na herní pecce The Last of Us 2. V čem přesně jeho práce spočívá, jak se k ní dostal a kolik krajanů pracuje v podobném oboru, nám prozradil v následujícím rozhovoru.
Mohl by ses našim čtenářům představit? Kde ses narodil, kde žiješ a v jakém oboru pracuješ?
Volám sa Radomír Markovič. Narodil som sa v Poprade, vyrastal som vo Vrútkach a študoval v Banskej Štiavnici reštaurovanie papiera a kníh. Momentálne žijem v Prahe a pracujem ako concept artist a mattepainter.
Mohl bys přesněji popsat, v čem spočívá tvá práce?
Ako concept artist navrhujem prostredia, postavy, prípadne predmety. Je to pomerne dizajnérska profesia. V podstate čokoľvek, čo sa nachádza v hrách alebo filme, musí niekto vymyslieť. A to je práve úloha concept artu. Tomu sa momentálne venujem.
Mattepainting je pomerne odlišný. Narozdiel od concept artu, mattepaint vzniká až v záverečnej fáze projektu a je to primárne filmová záležitosť v rámci vizuálnych efektov. Tam ide predovšetkým o tzv. „dokreslovačky pozadia“, prípadne o maľovanie na 3D scény. Myslím, že každý aspoň raz videl filmový záber so zeleným alebo modrým plátnom. A úlohou vfx (vizuálnych efektov) je nahradiť to tak, aby divák nepoznal rozdiel.
Bavíme se o tvém prvním zaměstnání, nebo jsi zkoušel i něco jiného?
Nebolo to moje prvé zamestnanie. Po škole som zhruba 9 rokov pracoval ako grafický dizajnér. Spočiatku pre rôzne reklamné agentúry a neskôr pár rokov na voľnej nohe. Vtedy som sa venoval hlavne tvorbe vizuálnych identít.
A jak ses k současné práci vlastně dostal? Doslechl jsem se, že sis zaplatil nějaké online kurzy, co všechno ses v nich naučil?
K mojej súčasnej práci viedla dlhá cesta. V momente, kedy som sa začal zaujímať o concept art, som vedel, že grafický dizajn mi už nestačí, a tak som sa začal učiť všetky základy. Nejakú dobu som sa učil sám za pomoci internetu, no v jeden moment to chcelo názor niekoho skúseného, a tak som si zaplatil niekoľko kurzov na CGMA.
Učil som sa tam základy dizajnu, kompozície, prácu so svetlom a farbami a množstvo ďalšieho. Pár rokov som sa po nociach venoval tomuto štúdiu, až som raz poslal práce pár firmám, a tak to začalo. Vtedy som zmenil profesiu.
Říkáš, že jsi pracoval i po nocích. Šlo o cílenou snahu prosadit se jinde, nebo jsi to bral víceméně jako koníček?
Presne tak, snažil som sa niečo naučiť, aby som mal šancu sa k tej práci vôbec dostať. Zmeniť profesiu po takej dobe nie je nikdy ľahké. A kedže som cez deň pracoval, tak som musel obetovať spánok.
Dle IMDb.com jsi spolupracoval i s filmovými studii. Jak ses k této práci dostal a jaký byl její popis?
Pracoval som len s jedným filmovým štúdiom. Konkrétne UPP (Universal Production Partners) v Prahe. Vlastne vďaka tomu som sa k filmom dostal. Jeden z kurzov na CGMA, ktorý som absolvoval, bol práve mattepainting. Krátko na to som sa dočítal o spoločnosti UPP v jednom rozhovore, tak som sa im ozval.