Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 20. 1. 2020 svátek má Ilona, Sebastián

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Zdraví - Strava
2
necis
10. červenec 2016, 11:25
Čas čtení: 4:07

6 jednoduchých rád, ako naštartovať zmenu nielen v stravovaní či tréningoch, ale celkovo na ceste za zdravším životným štýlom

Nevedieť ako začať mnohokrát slúži len ako výhovorka pri robení dôležitých životných zmien, poďme si teda spoločne tento problém odstrániť.

necis
10. červenec 2016, 11:25
Čas čtení: 4:07
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Je zrejmé, že aj veľké množstvo pravdivých a overených informácií potvrdených nespočetným množstvom štúdií a praxou, dokáže v začiatočníkoch vyvolať takmer identické pocity - frustrácia, beznádej. Rovnaká frustrácia vzniká v nás, keď vidíme mnohé pochybné stránky inzerujúce detoxikačné čaje či zázračné pilulky a "overené" jedálničky. Je ich až príliš. Počet čitateľov nám neustále pribúda a preto, ak si tu nový, prípadne stále nevieš, ako opäť naštartovať zmenu (nielen) v stravovaní, tak v následujúcich riadkoch sa dozvieš niekoľko tipov, ktoré ti môžu pomôcť.

 

Raz ten prvý krok spraviť musíš.

6 jednoduchých rád, ako naštartovať zmenu nielen v stravovaní či tréningoch, ale celkovo na ceste za zdravším životným štýlom

Cieľ

Vedieť si stanoviť cieľ a správne určiť ako ho dosiahnuť, predstavuje to správne vykročenie za lepším stravovaním, zdravším telom a možno aj získaním vytúžených kociek na bruchu, ktoré však samozrejme nedefinujú to, kto je a kto nie je fit. Čo chceš dosiahnuť? Schudnúť 10 kilogramov, alebo si opäť obliecť nejaké to obľúbené oblečenie, ktoré aktuálne iba visí v skrini? Vyzerať dobre na dovolenke, či piť menej kalórií sladených nápojov? Nezabúdaj si konkrétny cieľ zaznačiť na papier, do telefónu, kdekoľvek. Mal by byť reálny a ohraničený určitým časovým obdobím.

Rozdielnosť tela

Okrem rozdielnych povolaní, záľub, typu tréningu, existujú veci, ktoré už bohužiaľ nezmeníme. Metabolizmus, reakcia tela na určité potraviny, lepšie akceptovanie vyšších/nižších hodnôt špecifických makroživín atď. Dokonca i jednovaječné dvojičky s rovnakými koníčkami, prácou, budú potrebovať na priberanie svalovej hmoty či úbytok tuku rozdielne kalórie. Metóda pokus – omyl predstavuje ideálny spôsob zistenia tvojich preferencií. Raňajkovať či neraňajkovať? Vyhovuje ti väčšie množstvo jedál rozdelených do celého dňa alebo jesť len trikrát do dňa? Samozrejme existujú odporúčania, ktoré platia viacmenej pre všetkých jedincov (konzumovať ovocie, zeleninu, mať viac spánku...), no i tak je známe, že čo platí na mňa, nemusí byť ihneď ideálne pre teba. Existuje viac ciest do Ríma. Čítaj, študuj, veci aplikuj do praxe a snaž sa rokmi prísť na to, čo ti vyhovuje a zapadá do tvojho životného štýlu. Ak ti niekto povie, že raňajkovať musíš, ruky preč! Ak ti niekto povie, že raňajkovať nesmieš, ruky preč! Čierno-biely pohľad nielen vo fitness je maximálne hlúpy, a preto buď mysľou otvorený, no obozretný. Sú isté fakty, ako že najdôležitejším prvkom v rámci stravovania sú v prvom rade kalórie, čo sme si písali v našom výživovom rebríčku, ale nedostaň sa na cestu, ktorá má len jeden smer. Rozloženie makroživín, štýl stravovania a ďalšie podkategórie v rámci výživy sú len na tebe.

 

6 jednoduchých rád, ako naštartovať zmenu nielen v stravovaní či tréningoch, ale celkovo na ceste za zdravším životným štýlom 

Časová vyťaženosť

Stará známa pravda, že máme k dispozícii všetci rovnaký počet hodín za deň je síce pravdivá, no ako máme jednotlivé hodiny využité a vyťažené je už vysoko individuálne. Nikdy nemôžeme porovnávať človeka, ktorý za 12 hodín v práci má iba jednu 30-minútovú prestávku a zamestnanca pracujúceho z domu. Ďalším, nie príliš ideálnym príkladom z hľadiska prípravy jedál na deň dopredu bude napríklad taký kuriér, ktorý nemá k dispozícii ani len chladničku. No i jedinec, ktorý strávi obrovské množstvo pracovných hodín za volantom dokáže splniť svoje ciele pomocou rôznych pomocníkov - proteínových tyčiniek/šejkov, sušeného mäsa, bielkovinových čipsov či iných potravín, alebo využitia prerušovaného hladovania počas pracovných hodín, kedy jeho prvé jedlo dňa môže byť až pri návrate domov. Možností je k dispozícii veľmi veľa, nevyužívaj slovné spojenie „nemám čas“ ako svoju výhovorku. Niekedy je to s časom ťažké, ale každá situácia sa dá optimálnym spôsobom vyriešiť tak, aby si sa neukracoval o svoje ciele. Rozober si svoj deň na drobné, takisto tvoju prácu a vyznač si čas, kedy je možnosť do seba dostať jedlo, kedy trénovať, spať a zároveň vykonávať svoj job. Nestresuj sa, ak nemôžeš jesť každé dve hodiny, to nie je jediná cesta ako sa dostať do cieľa, čo sme si povedali v odseku vyššie.

Tréning

Ďalšiu premennú v tvojej rovnici predstavuje tréning. Nielen jeho intenzita, množstvo tréningov do týždna, ale i typ tréningu (silový, kardio, či dokonca crossfit a iné) tu zohráva majoritnú úlohu. Vedieť správne identifikovať náročnosť tréningu nie je také jednoduché ako sa možno na prvý pohľad zdá. Ak nedokážeš chodiť 4, 5 či 6-krát do týždňa cvičiť, nepanikár. Dobrý a efektívny tréning sa dá zostaviť aj pri nižšej frekvencii. V prvom rade musí byť tvoj tréningový plán realistický, pretože darmo si dáš cieľ cvičiť 6-krát do týždňa, keď to jednoducho nebudeš stíhať časovo, v rámci regenerácie, práce a nebudeš schopný ho dodržiavať. Darmo naskočíš na špecifický tréning, keď ťa absolútne nebude baviť a z dlhodobého hľadiska ho nebudeš dodržiavať. Zvoľ si taký tréning, ktorý budeš schopný konzistentne dodržiavať. To prináša výsledky a progres! Najlepší a optimálny plán neexistuje, no ak máš rád slovíčko optimálny, bude to taký, ktorý dodržíš a dokončíš. Ak si myslíš, že najlepší tréning je 4-krát do týždňa, no nemáš šancu tak často chodiť do fitka, kašli na to, trénuj 3-krát a neznervózňuj sa tým, čo nie si schopný ovplyvniť.

 

6 jednoduchých rád, ako naštartovať zmenu nielen v stravovaní či tréningoch, ale celkovo na ceste za zdravším životným štýlom

Vlastný výskum

Kým sa pustíš po hlave do množstva pre teba nového, preštuduj si zopár výskumov, článkov či prečítaj nejakú publikáciu. Rozširuj si obzory. Alebo jednoducho si prečítaj každý jeden článok na našom webe. Často nám totiž príde do správ otázka, na ktorú je odpoveď v niektorom z článkov spoločne s dávkou vedy, aplikácie do praxe a vlastného názoru. Aké existujú vôbec typy stravovania, ako to je s tými kalóriami a ktoré typy stravovania by ti mohli pasovať do životného štýlu? Obetuj chvíľku svojho voľného času a zisti, aké máš vôbec pre teba reálne možnosti.

Využitie poradenstva

Ak si dočítal až sem a stále nevieš, ako vykročiť za svojím cieľom, tak nezúfaj. Ešte stále môžeš využiť poradenstvo trénerov. Avšak, tu si daj veľký pozor, pretože nie každý tréner je zároveň dobrý tréner. Taktiež sa snaž nezamotať do pavučiny klamstiev mnohých "poradcov", fitness instagram „celebrít“, ktorí ti predajú aj mystickú čistú vodu, z ktorej zaručene schudneš. Poznáš kamaráta, ktorý vie cvičiť? Skús ho požiadať o 2-3 spoločné tréningy. Možno časom ti bude vedieť Fitcult tím vyriešiť aj tento problém, ktovie...

 

 

Vieme, že každým dňom pribúda množstvo nových čitateľov, tak tento článok skôr predstavoval zhrnutie možností ako začať a taktiež to môže poslúžiť ako znovuobnovenie už nadobudnutých informácií pre skúsenejších jedincov, ktorí však zišli z pomyselnej cesty za svojimi cieľmi. Týchto pár bodov sa dá aplikovať nielen na stravu, ale i na tréning, zmenu životného štýlu a množstvo iného. A nezabúdaj, na každého jedného z nás platí niečo iné, máme rôzne povolania, hobby, povinnosti. Zisťuj, spochybňuj a skúšaj.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.