Druhá generace vodíkové Toyoty se pravděpodobně dostane i na náš trh.
Toyota patří mezi lídry v oblasti hybridních pohonů, už několik let přitom v jejím portfoliu dokonce působí model s palivovými články. I přesto, že vodíkové automobily byly zejména v Evropě tak trochu odsunuty na vedlejší kolej, Toyota takové modely dále vyvíjí paralelně s jinými alternativami, které se momentálně tlačí do popředí. Důkazem toho je druhá generace modelu Mirai.
Ten veřejnost v první generaci nepřijala zcela nadšeně, a to především kvůli vskutku divnému designu. Podstatné však je, že model Mirai v roce 2014 představoval jeden z prvních sériově vyráběných vodíkových automobilů na světě.
Nyní nám Toyota ukazuje novou generaci, která z ošklivého káčátka dělá půvabnou limuzínu. Nadále sice jde o tradiční japonský design, tedy poměrně extravagantnější křivky, v porovnání s předchůdcem je ale znát obrovský progres.
K úplnému odhalení sériové verze ještě nedošlo. Technické parametry již však známé jsou. Novinka stojí na modulární platformě TNGA, kterou využívá například nový Lexus LS, rozložení hmotnosti je přitom 50:50. Samotný elektromotor disponuje výkonem 134 kW / 182 koní a točivým momentem 300 Nm. Maximální rychlost se posunula na úroveň 175 km/h.
Tím snad nejpodstatnějším je ale informace o dojezdu – ve smyslu tamního japonského cyklu se hovoří až o hodnotě 850 kilometrů. Předcházející generace s velmi podobnými parametry dokázala za ideálních podmínek absolvovat kolem 500 kilometrů.
Za citelným zlepšením stojí zejména instalace větších nádrží na vodík a vylepšený systém palivových článků. Velkým plusem oproti elektrickým vozidlům s bateriemi je rychlost tankování – naplnění nádrží nemá trvat déle než 5 minut.
Přesné specifikace celé soustavy ještě nejsou známy, dá se ale předpokládat, že půjde jen o evoluci toho, co se schovává pod povrchem předchůdce – vodíkové články nad podlahou díky reakci vodíku (z nádrže) a kyslíku (z přiváděného vzduchu) vytvářejí energii, která putuje do elektromotoru a zároveň i do akumulátorů.
Na bližší informace si musíme ještě počkat, na rozdíl od první generace je ale velmi pravděpodobné, že Toyota Mirai se dostane i do našich končin.