Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Po Velké ceně Rakouska to vypadalo, že Red Bull s Verstappenem mají pohodlný náskok v obou pohárech. Vše však změnila kontroverzní nehoda na Silverstone a následně Bottasovo sestřelení obou Red Bullů v Maďarsku.
Před začátkem sezóny téměř nikdo nepochyboval o tom, že Lewis Hamilton v roce 2021 získá svůj osmý titul a překoná rekord Michaela Schumachera. Ačkoli Max Verstappen vyhrál poslední závod minulé sezony, sedmiletá dominance Mercedesu se zdála neohrozitelná.
Velkou slabinou Red Bullu ve dvou předchozích sezónách byl post dvojky. Pierre Gasly ani Alex Albon nedokázali splnit svůj úkol pomoci Maxovi v boji s dobře fungující a stabilní dvojicí Mercedesu, a tak červení býci sáhli po Sergiovi Pérezovi, od kterého měli velká očekávání.
Menší mezisezónní změna pravidel však zamíchala karty a už během předsezónních testů jsme viděli, že nová pravidla vůbec nesedli low-rakovým autům (nižší sklon podlahy), mezi které patří i Mercedes, a naopak ty s high-rakovým přístupem, na čele s Red Bullem, fungují velmi dobře. Z posledních let však víme, že na reálný obraz o výkonnosti jednotlivých monopostů si musíme počkat až na první soutěžní víkend.
Red Bull s Verstappenem ukazují ohromnou sílu
VC Bahrajnu: kontroverzní traťové limity
První Velká cena sezóny. Všichni byli zvědaví, zda se inženýrům v Hondě a Red Bullu podařilo stáhnout ztrátu na Mercedes z minulých let. Verstappen sice vyhrál všechny tři tréninky, ale jak jsme si už u Mercedesu zvykli, vše si nechává až na závěr kvalifikace, a tak nikdo nečekal to, co přišlo v Q3. Max Verstappen vyhrál kvalifikaci před Lewisem Hamiltonem téměř o 4 desetiny, což je ve světě F1 – a zvláště v kvalifikaci – opravdu hodně.
Před nedělí se všichni ptali, jestli Red Bull dokáže přenést svou kvalifikační rychlost i do závodního tempa. Navíc Max stál na čele startovního roštu sám proti dvěma Mercedesům, protože Pérez po technických problémech v zahřívacím kole musel startovat z boxové uličky.
Při prvních zastávkách v boxech se stalo to, čeho se fanoušci Red Bullu obávali – a Hamilton díky undercutu předběhl Verstappena. Po druhých zastávkách v boxech měl Verstappen čerstvější gumy a začal se na Lewise dotahovat. Tři kola před koncem se pokusil o předjížděcí manévr na rovině a v zatáčce číslo 4. Na výjezdu dostal menší smyk, a aby auto dostal pod kontrolu, vyšel za zmíněnou bílou čáru. Komisaři to vyhodnotili jako předjetí mimo trať a svou pozici musel vrátit.
První závod sezony tedy vyhrál Lewis Hamilton následovaný Verstappenem a Bottasem. Pérez se vyšplhal na skvělé páté místo. Průběh závodu nám naznačil, že Red Bull je konkurenceschopný a čeká nás velmi zajímavá sezóna.
VC Emilia Romagna: Max kraluje na vodě, Hamilton chlapec štěstěny
Následovala Velká cena na legendárním okruhu v Imole. Napínavou kvalifikaci vyhrál Hamilton před Pérezem a Verstappenem. Všichni tři byli v jedné desetině sekundy, což byla dobrá pozvánka na nedělní závody. Navíc situace z Bahrajnu se otočila a nyní stál na pole position Lewis proti dvěma Red Bullům, jelikož Valtteri Bottas se kvalifikoval až na osmém místě.
Start na mokré trati Hamiltonovi vůbec nevyšel, naopak, Verstappen ho měl výborný a po tvrdém souboji v první zatáčce vedl. První dvě pozice drželi dva největší favorité až do 31. kola, ve kterém Lewis vyletěl z trati a zdálo se, že končí. Po problémech se mu však podařilo vycouvat ze štěrku na trať, ale ztratil více než celé kolo a potřeboval zajet do boxů vyměnit zlomené přední křídlo.
Vtom se zrodila velká kolize Bottase s jeho soupeřem o místo v Mercedesu na příští sezónu Russellem a závody byly přerušeny. Snad nejvhodnější čas na červenou vlajku pro Lewise Hamiltona, který se díky tomu mohl vrátit do aktuálního kola závodů a být ve hře o pódium. Po restartu začala trať vysychat, což jeho Mercedesu vyhovovalo, a díky skvělému výkonu obsadil druhé místo, čímž minimalizoval bodovou ztrátu na suverénního Verstappena. Pódium doplnil Lando Norris v McLarenu.
Úvodní dvě akce ukázaly, že Red Bull dokáže vyzvat Mercedes nejen v kvalifikaci, ale i na závodech. No v Portugalsku se karta otočila. Pole position získal překvapivě Bottas o sedm tisícin sekundy před Hamiltonem. Třetí Verstappen ztratil téměř 4 desetiny, což naznačovalo, že neděle by se mohla nést v duchu minulých sezón, kdy Mercedes lehce získával první, druhé místo a Verstappen jezdil v zemi nikoho na třetím místě.
Na startu si vedoucí trojice podržela své pozice, ale na trať musel vyjet safety car a v sedmém kole se začínalo znovu. Po tom, co SC zajel do boxů, Verstappen využil malé zaváhání Hamiltona a dostal se na druhé místo. Dlouho se však z něj netěšil, o tři kola později si Lewis pomocí DRS na rovince vzal zpět své druhé místo a jeho dalším cílem byl Bottas. S tím si bez větších problémů poradil a od té doby si jel svůj vlastní závod. Max zvládl už jen těsně po zastávkách v boxech zdolat Bottase a vybojovat alespoň druhé místo. Pérez skončil čtvrtý.
VC Španělska: Bottas vystrkuje růžky, Wolff útočí na Red Bull
Kvalifikaci podruhé v sezoně vyhrál Hamilton, ale jen těsně před Verstappenem. To mu však nebylo nic platné. Na startu byl, stejně jako v Imole, lepší Max a v první zatáčce se dostal do vedení. Lewis jezdil v těsném závěsu, ale ani pomocí DRS nedokázal Maxe předjet. Během zastávek v boxech se pořadí v čele stejně nezměnilo.
Mercedes se rozhodl zopakovat svou mistrovskou strategii z Maďarska 2019 a povolal Hamiltona v 43. kole opět do boxů. Od té doby byl Verstappen pouze tzv. sitting duck a v Red Bullu mohli jen tiše sledovat, s jakou rychlostí Hamilton ukrajuje z Verstappenova náskoku. Když se Lewis dostal za svého týmového kolegu, přišla očekávaná týmová režie a pokyn pro Bottase, aby nezdržoval kolegu. Bottas i tak ještě několik zatáček držel Hamiltona za sebou.
Na výsledku to však nic nezměnilo. Lewis pár kol před koncem dostihl Maxe, bez problémů mu sebral vedení a do konce závodu si vybudoval 15 sekundový náskok. Fanoušci tak viděli stejné pódium jako v Portugalsku a začali mít opět pocit, že Mercedes je nejsilnější a o titulu bude brzy rozhodnuto.
Více než samotné závody rozvířily vodu flexibilní zadní křídla Red Bullu. Šéf Mercedesu Toto Wolff žádal jejich zakázání. Red Bull se bránil, že jeho zadní křídla splňují předepsané limity a prošly zátěžovými testy. Nic mu to však nebylo platné – FIA rozhodla, že od VC Francie budou testy přísnější a červení býci je museli zpevnit.
Bezchybný Verstappen, chybující Hamilton
VC Monaka: zoufalý Hamilton obviňuje tým
Městský okruh v Monaku měl sedět Red Bullu mnohem více než Mercedesu, což se potvrzovalo od začátku víkendu. Překvapením bylo, jak velké problémy měl Lewis s nastavením svého vozu a jaký výprask dostal v kvalifikaci nejen od Maxe, ale i od Bottase. Pole position získal překvapivě Leclerc poté, co při svém druhém pokusu v Q3 havaroval a znemožnil ostatním zlepšit své časy. Připomněl tak Michaela Schumachera a Nica Rosberga, kteří si podobným způsobem v Monaku zajistili pole position v minulosti. Druhý skončil Verstappen s Bottasem v těsném závěsu. Hamilton ztratil na tuto dvojici půl sekundy a startoval sedmý. Pérez dostal od Maxe dokonce sekundu a byl devátý.
Inženýři zkontrolovali Leclercův monopost, vyhodnotili, že je v pořádku a nic měnit nebudou, aby Charles mohl startovat z PP (pole position). Byla to chyba, poškození se ukázalo už v instalačním kole a Leclerc do závodu ani nenastoupil. Na startu si Max pokryl útočícího Bottase a bez větších problémů zaúčtoval své první vítězství v Monaku. Překvapením bylo pokračující trápení Lewise. I vzhledem na profil tratě nedokázal během celého závodu předjet jediné auto, což bylo určitě překvapením pro všechny.
Naděje na dobrý bodový zisk pro Mercedes držel alespoň Valtteri Bottas na druhém místě. Jeho závod však skončil během zastávky v boxech, kdy se mechanikům nepodařilo vyměnit pravé přední kolo. Díky tomu se Hamilton dostal o příčku výše, ale strategie overcutu u Péreze a Vettela se ukázala jako lepší a Lewis dokončil závod na sedmém místě.
Hamilton si rozhodně nezískal hodně fanoušků ani vyjádřeními, v nichž označil výkon týmu za slabý a řekl, že osobně se z těchto závodů nemá v čem poučit, ale tým rozhodně ano. Později na tiskovce vyjádření litoval.
VC Ázerbájdžánu: smůla Maxe začíná, Lewis školáckou chybou zahazuje vítězství
Další městský okruh, tentokrát s dlouhatánskou cílovou rovinou. Kvalifikaci opět překvapivě vyhrál Leclerc a opět po červené vlajce v druhých pokusech Q3, kterou vyvolala nehoda Tsunoda. Druhý nejrychlejší čas zajel Hamilton a hned za ním Verstappen. Týmové dvojky opět zklamaly. Pérez se kvalifikoval sedmý, Bottas až desátý.
Podle očekávání však Leclerc dlouho ve vedení nevydržel a už v osmém kole jsme měli vedoucí trojici Hamilton, Verstappen, Pérez. O pět kol později v Red Bullu využili Lewisovu pomalou zastávku v boxech a dostali oba své piloty před něj. Schylovalo se k prvnímu double červených býků od roku 2016 – a pak to přišlo. Pět kol před koncem v cílové rovince Maxovi vybuchla pneumatika a následná nehoda vyvolala červenou vlajku.
Při restartu si Lewis brousil zuby na vítězství a hned po startu v první zatáčce útočil na Péreze. Nechtěně si však tlačítkem na volantu posunul brzdný balanc, probrzdil a propadl se na poslední místo. Pérez poslední kola zvládl na výbornou a získal své první vítězství v novém týmu. Bottas opět po velmi slabém výkonu skončil až dvanáctý.
VC Francie: Red Bull odplácí Španělsko stejnou mincí
Po dvou městských okruzích přišla Francie, která měla podle předpokladů více vyhovovat Mercedesu. Tyto předpoklady Verstappena moc nezajímaly a kvalifikaci vyhrál o čtvrt sekundy před svým rivalem. Týmové dvojky konečně splnily svůj úkol a Bottas se kvalifikoval třetí, následovaný Pérezem.
Start tentokrát vyšel lépe Lewisovi a poté, co Max v první zatáčce vyjel mimo trať, ujal se vedení. Pořadí se neměnilo, Verstappen začínal ztrácet a zdálo se, že Hamilton potvrdí předpoklady. Ale přišlo první kolo zastávek v boxech, které inženýři Mercedesu asi analyzují dodnes. Verstappenovi se podařilo ve výjezdovém kole smazat třísekundovou ztrátu a zároveň na cílové rovině předjet Hamiltona vycházejícího z boxů.
Lewis se Maxe držel v těsném závěsu, a aby se v Red Bullu vyhnuli opakování scénáře ze Španělska, zariskovali a tentokrát oni povolali svého jezdce do boxů. A těsně jim to vyšlo. V předposledním kole Verstappen zdolal Hamiltona a vyrovnal se mu v počtu vítězství v sezóně. Pódium doplnil Pérez, za kterým skončil Bottas.
VC Štýrska: Max plní očekávání na domácí trati, Lewis minimalizuje škody
Už o týden později cirkus formule 1 zavítal do Rakouska na dvojitou zastávku v domovském stánku Red Bullu, kde se od Verstappena nic jiného než vítězství nečeká. Kvalifikaci zvládl na výbornou, ale menší překvapení se zrodilo v Mercedesu, kde Bottas porazil Hamiltona.
V neděli Max nepřipustil žádné drama a potvrdil, že trend z úvodní části sezóny se otočil a Red Bull měl aktuálně mírně navrch. S pohodlným náskokem zvítězil před Lewisem a Valtteri Bottasem.
VC Rakouska: Max rozjásal oranžové tribuny, Lewis ztrácí cenné body
Další týden a opět rakouský Red Bull Ring s nejvyššími cíli červených býků, tentokrát poháněnými i oranžovými tribunami. Kvalifikace dopadla na radost nizozemských fanoušků výborně, Verstappen opět získal pole position. Překvapení se zrodilo na druhém místě, kde se ocitl Lando Norris z McLarenu a Péreze odsunul až do druhé řady. Čtvrté místo Hamiltona a páté Bottase bylo jistě zklamáním v garáži Mercedesu.
Nedělní závody byly z pohledu Verstappena jasnou záležitostí a podruhé po sobě zvítězil suverénním způsobem na domácí trati. Hamilton se sice dokázal dostat na druhé místo, ale v druhé polovině závodu si při průjezdu přes obrubník mírně poškodil auto, což ho odsunulo až na konečné čtvrté místo za druhého Bottase a třetího Norrise. Pérez vzhledem k menšímu výletu mimo trať a dvěma 5 sekundovým trestům skončil až šestý.
Max získal třetí vítězství v řadě a čtvrté z posledních pěti akcí. Nebýt defektu v Baku, měl by je pravděpodobně všech pět. I přesto měl po Rakousku 32 bodový náskok na šampionátu a navíc se zdálo, že Red Bull má výkonnostně mírně navrch. To však ještě netušili, co se stane na příštích dvou Velkých cenách.
Piloti Mercedesu doslova sestřelili Red Bull vlastními chybami a otočili oba šampionáty
VC Velké Británie: časy Senna vs. Prost jsou zpět, Hamilton sestřelil Verstappena
Mercedes si na svou domácí trať přivezl balík vylepšení, aby se pokusil zastavit rostoucí náskok Red Bullu v poháru konstruktérů a Verstappen v poháru jezdců. A ten očividně zafungoval. Kvalifikaci v netradičním, pátečním čase vyhrál Hamilton těsně před Verstappenem. Náskok mohl být mnohem větší, kdyby při závěrečném pokusu, který měl výborně rozjetý, nechyboval v posledním sektoru. Ukázalo se, že vylepšení Mercedesu přinesly jasné zlepšení a na domácí trati by mohly být silnějším týmem. To potvrdil i Bottas třetím místem, půl sekundy před zbytkem světa.
V sobotu jsme byli svědky historicky prvních sprintových závodů v F1. A i potřetí při startu z pole position přišel Lewis Hamilton o vedení už do první zatáčky vůči Verstappenovi. Následujících 17 kol si to tito dva mistrovští kandidáti víceméně odkroužili bez většího dramatu a Max natáhl své vedení na šampionátu už na 33 bodů. Rozhodně to nebyla sobota, po jaké Lewis před plnými tribunami na Silverstone toužil.
V neděli měl lepší start Hamilton, ale na předjetí to nestačilo. S Verstappenem bojoval kolo na kole téměř každou zatáčku v prvním kole, až přišla zatáčka Copse, jedna z nejrychlejších v katalogu F1. Ve staré cílové rovině to Hamilton zkusil na vnitřní straně, dostal se téměř až na úroveň Verstappena a bok po boku se blížili do zatáčky Copse. A v tom se zrodila jedna z největších havárií F1 posledních let.
Hamilton šel do zatáčky příliš rychle, netrefil apex a Verstappen v domnění, že jako vedoucí jezdec má právo výběru stopy, se snažil projet zatáčku v ideální závodní stopě. Lewis ho trefil na zadní kolo a Max vyletěl ve vysoké rychlosti do bariéry. Senzory na jeho monopostu zaznamenaly náraz se silou 51 géček. Na to, kdo je za nehodu vinen, si už udělal názor každý sám. Faktem je, že komisaři označili za viníka kolize Hamiltona a udělili mu 10 sekundový trest.
Po nehodě následovala červená vlajka, která opět přišla vhod zejména Hamiltonovi, jemuž během ní mohli opravit poškozené přední křídlo a kolo. Jak řekl známý slovenský komentátor Števo Eisele, Lewis má asi ve svém monopostu jako nápoj během závodů džus ze čtyřlístků. Nejenže vyřadil Maxe, ale stálo ho to jen jednu pozici a při restartu byl druhý, hned za Leclercem. Desetivteřinový trest mu sice situaci zkomplikoval, ale dvě kola před koncem zdolal Leclerca a díky bezchybné jízdě po restartu dokázal zvítězit.
Po závodech si opět, stejně jako v Monaku, hodně fanoušků nezískal. Přehnané oslavy a v rozhovorech nezájem o zdravotní stav Maxe Verstappena, který byl převezen na vyšetření do nemocnice, mnoho diváků zhodnotilo jako nesportovní chování.
Nehodou v zatáčce Copse žila formule 1 až do nejbližší Velké ceny. Protesty Red Bullu, v komentářích rasismus vůči Hamiltonovi, hádky Hornera s Wolffem a tlak na změnu pravidel, protože Red Bull kromě bodů přišel i o necelé dva miliony dolarů z rozpočtového stropu a pravděpodobně i o jeden motor, převodovku a jiné součástky, za kterých výměnu ho v průběhu sezóny budou čekat tresty.
VC Maďarska: curlingový kámen Bottas, zahozené vítězství Mercedesu a Max jezdící s polovinou auta
Do Maďarska přijel Hamilton už jen s 8 bodovou ztrátou odhodlaný dostat se do čela. Neměl to však ve svých rukou; ani vítězství by mu nezaručilo vedení na šampionátu. Kvalifikace mu vyšla na výbornou, když suverénním způsobem zajel nejrychlejší kolo. Druhý Bottas ztratil 0,3 sekundy, třetí Verstappen 0,4 sekundy a čtvrtý Pérez až přes sekundy. Opět se zdálo, že vylepšení Mercedesu fungují a má lepší balík, ale nikdo to nedokázal potvrdit, jelikož Verstappen na Silverstone odjezdil jen půl kola a chyběla data na srovnání závodního tempa.
V neděli se startovalo v mokrých podmínkách na intermediálkách, což je vždy zárukou napínavých a vzrušujících závodů s možným nečekaným vítězem. Vzrušující chvíle přišly hned na startu. Hamilton odstartoval dobře, ale Bottasovi start vůbec nevyšel a okamžitě se před něj dostaly oba Red Bully a McLaren Landa Norrise. Bottas ve snaze minimalizovat škody šel na brzdy později, než měl, a v první zatáčce odstřelil Norrise, Verstappena i Péreze a následovala červená vlajka. Po této hromadné nehodě byl jedině Verstappen schopen pokračovat – a také to s masivními poškozeními podlahy a bočnice, což mu způsobovalo problémy vůbec udržet auto na trati.
Během červené vlajky trať dost vyschla a na konci zahřívacího kola zamířili všichni kromě Lewise do boxů přezout na slicky. Vedoucí Hamilton tak stál na startovním roštu úplně sám a všichni ostatní čekali na start v pit lane. Během prvního kola po restartu si v Mercedesu uvědomili svou obrovskou strategickou chybu a povolali Lewise do boxů. Už bylo pozdě. Z boxů vyšel se ztrátou úplně poslední a z jasného a lehkého vítězství se stal boj o výsledek.
Verstappenův monopost byl natolik poškozen, že měl několik kol problém předběhnout Schumachera v slabém Haase. To Hamiltonovi výrazně usnadnilo situaci. Vzhůru se však neprodíral snadno a Ocon s Vettelem na čele mohli začít pomýšlet na boj o vítězství. Stratégové v Mercedesu se rozhodli opět vyzkoušet extra pit stop a dát svému jezdci čerstvé gumy na závěrečný stint závodů. Po výjezdu z boxů jezdil Hamilton kola o 2 až 3 sekundy rychleji než piloti před ním.
Narazil však na skvělého Alonsa, který bojoval jako za starých časů s Michaelem Schumacherem a ve svém pomalejším Alpine dokázal za sebou udržet Hamiltona dlouhých 10 kol. Lewisovi tak už pak nezůstal dostatek času na předjetí dvojice na čele a skončil třetí. Premiérové vítězství zaznamenal Ocon před druhým Vettelem. Vettel byl dodatečně diskvalifikován pro nedostatek paliva v nádrži a Lewis se posunul na druhé místo, díky čemuž si připsal další 3 body navíc. Max po mimořádně těžkých závodech nakonec dovezl monopost na deváté příčce a získal 2 body, které mu ještě mohou pomoci.
Pořadí na šampionátu během letní přestávky
Těžko a dlouho budovaný náskok Red Bullu a Verstappena je po posledních dvou Velkých cenách pryč. Kolize na Silverstone a Hungaroringu stála Maxe Verstappena a tým Red Bull obrovské množství bodů. Aktuálně Hamilton vede o 8 bodů pořadí jezdců a Mercedes o 12 bodů pohár konstruktérů.
To může mít velký vliv i na psychiku samotných pilotů a jejich týmů. Zatímco Verstappen jezdí v životní formě a téměř bezchybně, Hamilton udělal za půl sezóny více chyb než v předchozích letech dohromady. Navíc vždy, když byl silný v kvalifikaci a získal pole position, na závodech přišel o vedení už v první zatáčce vůči Verstappenovi (kromě Maďarska). A přesto vede šampionát. Připočtěme k tomu zkušenosti 7 násobného mistra světa, zatímco Max bojuje o titul poprvé.
Rozhodující Spa, Zandvoort a Monza
Kolotoč F1 se opět rozbíhá a je nemožné předpovědět, kdo je favoritem v boji o titul. Mnoho expertů se shoduje, že nejbližší trojice závodů v belgickém Spa, nizozemském Zandvoortu a italské Monze ukáže, která stáj má lepší balík. To však nemusí být záruka úspěchu. Po letech jsou rozhodujícím faktorem v titulové bitvě i piloti dvou různých stájí. Svou roli sehrají i výkony Valtteriho Bottase a Sergia Péreze. Bude nakonec úspěšný mladý Max Verstappen a získá svůj první titul nebo Lewis Hamilton zužitkuje dlouholeté zkušenosti a překoná rekord Michaela Schumachera?