Zcela nový model s prostým označením #1 začíná psát novou éru značky Smart.
S osudem automobilky Smart to bylo poslední roky velmi sporné. Nabízené portfolio modelů se zúžilo už jen na nejmenší ForTwo, které navíc mezitím přešlo výhradně na elektrický pohon.
Svět následně obletěla informace, že Mercedes-Benz (pod který značka patří) se značkou Smart počítá nadále, akorát došlo ke spojení s čínskou společností Geely, ale právě nová struktura vlastnictví má zaručit opětovný růst.
Důkazem toho je právě představená novinka, která startuje jakýsi nový život značky Smart. S prostým označením #1 jde o malý crossover, který vychází ze staršího konceptu a naznačuje nové směřování automobilky.
Už na první pohled je zřejmé, že i když jde o zcela nový počin, tvarově navazuje na předchozí modely, ačkoli už zdaleka to není ten malý Smart, na jaký jsme byli zvyklí – o rozměrech 4,27 × 1,84 × 1, 64 jde o kompaktní SUV s možností až 19" kol a hmotností přes 1 800 kilogramů.
I #1 si ponechává tradičně milou tvář a oblé linie, přidává k tomu propojená přední i zadní světla, zapuštěné kliky, dvoubarevnou karoserii, panoramatickou střechu či bezrámové řešení dveří. To, že Smart je nadále velmi úzce spjat s automobilkou Mercedes-Benz, potvrzuje po vizuální stránce zejména interiér, ve kterém je patrný aktuální rukopis německé prémiové značky. Akorát, na rozdíl od jejích již většinou zapuštěných displejů v palubní desce (viz nová třída C/S), zde obrovská 12,8" obrazovka z ní výrazně vystupuje.
Navíc, vzhledem k absenci fyzických tlačítek, veškerá ovladatelnost probíhá přes displej, respektive prostřednictvím hlasového ovládání. Před řidičem jsou ostatně už jen relativně malé a úzké digitální budíky, které mají 9,2 palců.
Zbytek palubní desky je opticky velmi čistý, uhlazený až minimalistický, čímž se může zdát, že se jedná jen o jakýsi koncept, opak je ale pravdou. Pětimístný kokpit s posuvnou zadní lavicí sedadel je posetý náladovým osvětlením a několika detaily, které naznačují, že jde o Smart.
Není už žádným překvapením, že Smart #1 je elektromobil. O pohon se stará jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě, který servíruje maximální výkon, velmi slušných 200 kW/272 koní a 343 Nm.
Zajímavostí je, že energie pro motor pochází z NCM baterie, tedy z nikl-kobalt-hořčíkového akumulátoru o kapacitě 66 kWh. Ten má zaručit dojezd až 440 kilometrů (ve smyslu metodiky WLTP). Systém podporuje 150 kW nabíjení. Cenové relace ani dostupnost na evropském trhu zatím nebyla přesně definována.