Jedna z nejočekávanějších her letošního jara je už za dveřmi. Chystaný titul Star Wars Jedi: Survivor má být větší, bohatší a komplexnější než jeho předchůdce. Znovu se postavíme proti silám zla, střetneme se s novými nepřáteli a zavítáme na známá místa.
Star Wars Jedi: Survivor je přímým pokračováním hry Star Wars Jedi: Fallen Order od studia Respawn z roku 2019. V té jsme poznali padawana Cala Kestise (ztvárnil jej Cameron Monaghan), který dostal za úkol znovu vybudovat padlý řád rytířů Jedi. Stal se při tom terčem Galaktického impéria a stanul i proti samotnému Darthu Vaderovi. Teď na něj ale čekají ještě těžší výzvy.
Připrav se na temnější příběh
Děj pokračování nás v čase přenese pět let po událostech prvního dílu a nabídnout má o něco temnější a hlubší zážitek. Cal Kestis už dospěl v rytíře Jedi, ale hrozba v podobě Galaktického impéria nepominula. Právě naopak. Impérium se snaží všechny přežívající rytíře Jedi vyhubit. A Calovo břímě zodpovědnosti chránit nevinné nikdy nebylo těžší. K tomu se navíc potýká s rozepřemi i mezi svými nejbližšími.
„Příběh první hry pojednával o ztrátě rodiny a hledání nové. V druhém díle si klademe otázku, co se stane, když rodinu najdete, ale dostanete se do situace, kdy každý z vás má jiný názor na to, jak vyřešit nastalé okolnosti,“ popsal směřování děje představitel hlavního hrdiny Cameron Monaghan v rozhovoru.
Na Cala čekají situace, které nemají nutně žádné jedno správné řešení, a bude tak nucen žít s tíhou svých rozhodnutí. „Hned po první hře jsme se bavili o tom, jak dostat tuto postavu do náročných situací a které situace by ho mohly dotlačit do bodu, kdy by se mohl zlomit,“ dodal herec.
Samozřejmostí je pak plejáda nových postav, které během celého dobrodružství poznáme a se kterými budeme interagovat. V pozadí všeho pak bude stát nový záporák a armáda nepřátel, kteří nám půjdou po krku.
Soubojový systém bude ještě komplexnější
Středobodem celé hratelnosti je zejména soubojový systém. Ten hrál prim už v prvním díle a v pokračování se zřejmě můžeme těšit na ještě zábavnější akci. Stejně jako v prvním díle i zde budeme moct bojovat s klasickým nebo duálním světelným mečem, k tomu je však přidána možnost velký oboustranný meč rozdělit a bojovat se dvěma kratšími. Chybět nebude ani nový, těžší a silnější meč připomínající ten, který má ve filmech Kylo Ren.
Bojové možnosti budou podstatně bohatší a přibydou i nové útoky a dovednosti, k nimž Cal využívá Sílu, jako je třeba „zmrazení“ nepřátel, kteří se tak na chvíli stanou nehybným terčem. Boje ale nejsou o tom mačkat bezhlavě jedno tlačítko. Je třeba naučit se reagovat na útoky nepřátel, umět je odrážet nebo se jim vyhýbat a ve správný moment zasadit protiútok.
Soubojový systém se hráčům v plné kráse odhalil už ve zveřejněných gameplay trailerech, ve kterých Cal bojuje nejen proti mocnostem Galaktického impéria, droidům, ale i proti nebezpečné fauně, jež obývá zdejší planety.
Souboje si navíc budou moct užít jak ti, kteří třeba tolik akčnímu typu her neholdují, tak i hardcore hráči. Jak totiž autoři uvedli, hra bude mít pět stupňů obtížnosti, jež vyhoví potřebám nováčků i největších sebemrskačů, kteří hledají pořádnou výzvu. Oproti původní hře tvůrci přidají obtížnost Padawan, která má být určena pro ty, kteří chtějí o něco lehčí průchod hrou, ale pořád co nejvíce vyvážený zážitek. Z hlediska náročnosti budou možnosti následující – Story Mode, Padawan, Jedi Knight, Jedi Master a Jedi Grandmaster.

Zkontroluj si hardwarové požadavky
Vývojáři před nedávnem oznámili také minimální a doporučené hardwarové požadavky pro hráče na PC, které hned na první pohled zaujme obří velikost titulu. Hra si totiž z paměťového úložiště ukousne solidních 155 GB, což je přibližně třikrát více než v případě prvního dílu. Na PlayStationu 5 hra zabere 147,577 GB, u Xboxu Series X potom 139,08 GB a u Xboxu Series S zase 44 GB.
Operační systém: Windows 10
RAM: 8 GB
Procesor: Ryzen 5 1400 / Intel Core i7-7700 (4 jádra)
Grafická karta: Radeon RX 580 / Nvidia GTX 1070 (8GB VRAM)
Úložiště: 155 GB
Operační systém: Windows 10
RAM: 16 GB
Procesor: Ryzen 5 5600X / Intel Core i5-11600K (4 jádra)
Grafická karta: Radeon RX 6700 XT / Nvidia RTX 2070 (8GB VRAM)
Úložiště: 155 GB SSD
Průzkum velkých lokací
Nevídanou velikost titulu má vysvětlovat řada nových grafických mechanik, pokročilá umělá inteligence nepřátel nebo větší a otevřenější mapy s větším počtem NPC postav, na které zde můžeme narazit, bavit se s nimi nebo obchodovat. Vše je větší, hezčí a všeho je víc.
Už první díl se vyznačoval tím, že jednotlivé lokace, které jsme navštívili, nabízely určitý prostor k prozkoumávání a s postupně přibývajícími schopnostmi jsme se na tato místa mohli vracet a odhalovat další zákoutí. V pokračování bude podobných míst k prozkoumávání daleko více.
O tom, jak se hra zvětší, promluvil jeden z hlavních tvůrců. „Do Survivoru jsme chtěli přidat více volitelných oblastí, které mohou hráči objevit a probádat. Zároveň jsem věděli, že k tomu potřebujeme hráče ještě lépe odměnit za prozkoumávání těchto oblastí,“ uvedl ředitel designu Jeff Magers.
Jedním z příkladů je planeta Koboh, která má být jakýmsi naším „domovem daleko od domova“, kam se budeme s naší postavou opakovaně vracet. Jednat se má o rozlehlou lokaci, ve které se nám budou postupně zpřístupňovat další nová místa k objevování. Jeff Magers tento princip připodobňuje k hrám jako Metroid, kde hráč získává nové dovednosti, pomocí kterých dokáže překonat nové překážky a dostat se na místa, kam dříve nemohl.
„Chtěli jsme, abychom v otevřených lokacích v hráči vyvolali stejný pocit. Pokaždé, když znovu navštívíte některý z regionů, budete mít možnost objevovat spoustu nových věcí díky svým nově získaným dovednostem a vybavení,“ dodal Jeff Magers.
Ve Star Wars Jedi: Survivor nám bude opět krýt záda náš věrný a roztomilý společník BD-1. Ten už nám minule pomáhal například právě při průzkumu či skenování nepřátel a nyní dostane ještě několik vylepšení. V jednom z videí například vidíme, jak jej Cal využívá jako dalekohled. Jaké budou další jeho možnosti využití, uvidíme ve hře.
Uprav si rytíře Jedi podle libosti
Autoři v neposlední řadě slibují také bohaté možnosti úprav. Přizpůsobení vzhledu postavy, světelného meče či androida nechybělo ani v předchozím díle, ale nyní má být paleta různých kosmetických úprav ještě širší.
To platí mimo jiné pro Calovo oblečení. Jeho šatník už totiž nebude omezen jen na různě vzorovaná ponča. Nyní můžeme měnit kompletní outfit, ale i vlasy, vousy a další detaily. Vyhrát si opět budeme moct i se světelným mečem a androidem BD-1. Různé možnosti úpravy budeme kupovat v obchodech nebo objevovat při průzkumu.

Překoná hra jedničku?
Star Wars Jedi: Survivor vychází na PlayStation 5, Xbox Series X|S a PC již v pátek 28. dubna. V rámci předobjednávek nebo dražší deluxe edice hráči dostanou různé kosmetické bonusy nebo speciální sety výbavy pro Cala.
Původní hra Star Wars Jedi: Fallen Order se dočkala velmi vřelého přijetí a z recenzí si odnášela převážně kladná hodnocení. Na agregátoru Metacritic má verze pro PC skóre 81 %, podobně jsou na tom i verze pro konzole. Vzhledem ke kvalitě předchozího titulu mají fanoušci a fanynky od ambiciózního pokračování velká očekávání. Zda se tvůrcům podaří očekáváním dostát, zjistíme již brzy.