NetherRealm Studios vydalo jubilejní 10. díl jejich bojové série známé po celém světě - Mortal Kombat. Jak se nám hra líbila?
Odpověď na tuto otázku najdete až na konci článku, ale slibuji, že tentokrát to nebude tak dlouhé jako u Bloodborne. Mortal Kombat X totiž nemá hlubokou premisy, průchod hrou vám potrvá něco přes 5-7 hodin a ani těch zbylých módů není tolik, aby to člověka zabavilo na tak dlouho, jako například vzpomínaný Bloodborne. Mnozí si od MK X slibovali skutečně mnoho. A musím se přiznat, že už od prvních trailerů jsem z tohoto titulu byl ve vytržení i já. Divíte se mi? Pěkné prostředí, úžasné bojové chvaty, komba a pohyby, neuvěřitelně oku lahodící momentky, zejména co se Fatalities a Brutalities týče, ale v neposlední řadě příslib skutečně inovačního bojového titulu. Street Fighter má svou vlastní základnu, Tekken je už pěkných pár let fanoušky a hráči, kteří na něm vyrůstali, raději ignorovaný (včetně mě), a tak se velká naděje vkládala právě do tohoto díla od studia NetherRealm.
Singleplayer můžete v tomto případě považovat za tutoriál, stejně jako tomu je u Battlefieldů, v jistých případech i u Call of Duty. Má vás připravit na hru Online a skutečné výzvy. Tvoří ho 12 kapitol, přičemž v každé z nich hrajete za jinou postavu a posouváte se v příběhu a v jeho poznávání o něco víc. Mortal Kombat má skutečně neuvěřitelně živý svět plný fantastických bojovníků, s kterými se potkáte, případně se ocitnete v jejich kůži. Všichni jsou sympatičtí a mají své vlastní důvody pro to, co dělají. Každého nahání specifičtí vnitřní démoni, ale všechny spojuje jedno velké blížící se nebezpečí. Sice je děj krátký, ale musím říct, že se celkem příjemně hrál. A tím bych odstavec o příběhové části i ukončil.
Co vám ale zůstává po jeho projití? Nuže, na výběr máte z vícero možností. Chyťte do ruk druhý ovladač a rozdejte si to s kamarády, zapojte se do soubojů 5 frakcí nebo zkoušejte dobýt věže, teda Towers. Fraction Wars vám umožní připojit se do jedné z 5 frakcí, z kterých nejlepší je na konci týdne odměněna. Vítězstvími zlepšujete skóre, bilanci i sílu své frakce. Režim Towers zase nabízí tři výzvy. Čím výše stoupáte, tím je protivník náročnější. Čím silnější věž chcete dobýt, tím víc se zapotíte, ale stejně tak získáte i atraktivnější odměny. Bezpochyby, mít zaplacený multiplayer se tu vyplatí, ale ironicky, v den, kdy jsem se při recenzování na něj chtěl primárně zaměřit, mi téměř vůbec nefungoval. Buď mě to nechtělo připojit, nebo mi nedokázalo najít žádného oponenta. Nefungovaly ani Faction Wars a tak jsem se za celý den dostal k možná 10 online soubojům, což je žalostně málo. Nadšení mi nepřidal ani fakt, že výskyt lagů byl občas neúnosný, vzhledem na to, jak ničivé důsledky měly na zápas. Z technického hlediska tak jde v mém případě o velké zklamání. I Krypta, v které si odemykáte různé bonusy, je vám prakticky na nic, pokud je nemáte kde zužitkovat. Ptal jsem se známých a potvrdili, že nejsem jediný s těmito problémy, ale naštěstí stále převládá správná funkcionalita aspoň u většiny hráčů. Mortal Kombat X je bezpochyby o mnoho sociálněji zaměřenou hrou, než tomu bylo v předešlých dílech. Je proto škoda, že to nefunguje tak, jak by mělo. Stále se ale můžete zdokonalovat v tréninku a učit se zpaměti komba pro více než dvacítku originálních a celkem odlišných postav, nebo si vyberete 2-3 vám nejsympatičtějších a bojovým stylem nejblíže a stanete se mistry v jejich používání. Já osobně jsem skákal mezi postavami a snažil se zapamatovat si základní komba aspoň některých z nich, což nakonec vyústilo ve snahu zapamatování si útoků aspoň jednoho bojovníka, s kterým jsem právě hrál. Tipuji, že většina lidí, kteří s touto hrou přijdou do styku, to první dny budou i tak zkoušet jen stylem: stiskni co nejvíc tlačítek a sleduj, co všechno Scorpion dokáže udělat během dvou sekund.
Nikomu to nezazlívám, sám jsem se s tímto tahem místy ztotožnil. Mnohokrát vám totiž kombo nevyjde jen kvůli setině sekundy, případně obrovské smůle nebo stisknutím nesprávného tlačítka. V návodu o kombech a pohybech dané postavy určitě strávíte kopu času, teda, pokud vám záleží na tom, abyste věděli, co děláte, kdy máte co stisknout a jak sakra roztrháte svého oponenta na marné kousky tak, jak nám to bylo prezentováno v trailerech. Tady jsem narazil na nejvýraznější negativní bod titulu. Více se totiž musíte věnovat manuálu, než samotnému hraní, což mě vůbec neimponuje. Rád se učím herní mechanismy za chodu a postup pokus-omyl mi rozhodně není cizí. Mortal Kombat vám ale nedá na výběr. Buď budete splašeně běhat po bojišti a mačkat všechno naráz, nebo se naučíte jednotlivá komba zpaměti, což velmi lákavé není, vzhledem na jejich množství. Případně si můžete vystačit se základními útoky. Ty ale po čase zaručeně omrzí.
Jak jsem vzpomínal, učit se komba fakt lákavé není, ale výsledek vaší snahy se přetaví v oku lahodící momenty, neuvěřitelně silné a atraktivní chvaty a údery. A to ještě nemluvíme o X-Ray tazích, fatalitách a brutalitách. X-Ray jsou snad nejpřitažlivějším prvkem hry. Kdykoliv během zápasu totiž můžete zaútočit speciálním kombem a vychutnat si záběry plné odtržených a zlomených končetin, drcení lebky nebo jiných kostí nebo vskutku silných nechutností. Slovo nechutnost ale Mortal Kombat definuje právě v brutalitách a fatalitách. Brutality můžete aplikovat jen po splnění určitých požadavků na konci zápasu. Jsou in-game a většinou z nich svého soupeře úplně zdevastujete. Fatality jsou už opět „cutscény", ve kterých si vychutnáváte nádherná zabití způsobující neuvěřitelnou bolest už jen na pohled, o litrech krve ani nemluvě.
Pokud jste byli pozorní, na internetu jste už mohli vidět zprávu o tom, že si můžete zakoupit lehčí provedení fatalit a brutalit ve formě DLC. Myslím, že většina hráčů Mortal Kombat a fanoušků série si raději potrpí na náročná komba a nutnosti pamatování si určitých útoků, které vám odemknou možnost dát poslední ránu soupeři způsobem nevídaným. Náročnosti provedení těchto pohybu ovšem já považuji za velkou škodu, jelikož jsem se na tyto aspekty, tak horlivě prezentované v gameplayích a trailerech těšil. K většině z nich jsem se totiž bohužel nedostal. Místo toho jsem si užíval souboje způsobem mně vlastním. Musím ale říct, že mě to místy bavilo. Pomáhalo tomu i prostředí a samotná interakce s ním. Dát Sub-Zerovi přes držku metrovou větví je rozhodně příjemná záležitost. V každé „aréně" je přitom více možností, jak ji využít ve svůj prospěch. Obrovské kladivo, větev, sud, ale i kolemjdoucí důchodkyně, kterou nemilosrdně hodíte po svém soupeři. Interakce s prostředím je rozhodně velmi podařená a užitečná novinka.
Mortal Kombat X rozhodně není hra pro každého, nakonec, jde o specifickou žánrovku a rozhodně by se do ní neměl pouštět nikdo, kdo bojovky nemá moc rád. Pokud máte ale souboje rádi, Mortal Kombat bude pro vás inovační, obsahově bohatou a neustále vyzývavější hrou, která vás obere možná i o pár desítek hodin. Nejde ale o žádný zázrak ani revoluci. Nejsem si dokonce ani jistý, jestli jde o nejlepší hru ze série. Stále jsem se ale na pár dní slušně zabavil. Pokud ale nejde o lineární, detailně zpracovaný příběh, od hry vyžaduji hlavně znovuhratelnost. Tu mi ovšem Mortal Kombat X nenabídl. Jak jsem dal GTA V plný počet a Bloodborne si u mě vysloužil 9 bodů z 10, desátý díl této úspěšné série si lepší hodnocení rozhodně nezaslouží. 7/10.