Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
3. března 2016 22:07
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda jakub0040 (BCS)

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

TECH
Uložit Uložené

Koukni s námi do švýcarského Palexpa, kde se v uplynulých dnech koná nejočekávanější autosalon na světě.

Automobilová událost roku. Ano, tímto titulem se dlouhá léta pyšní autosalon v Ženevě, který se na necelé dva týdny každý rok se železnou pravidelností mění na automobilovou Mekku. Jinak tomu pochopitelně není ani letos, právě naopak, nejen poslední týdny dávaly jasně najevo, že v pořadí již 86. ročník mezinárodní automobilové přehlídky přichází, a to konkrétně ve dnech 3. - 13. března, kdy otevírá své brány největší, nejzajímavější, nejočekávanější a nejvyhledávanější autosalon na světě. Vůbec první kontakt se začátkem autosalonu se vázal s koncernovými galavečery a s vyhlášením vítěze tradiční ankety Evropské auto roku 2016, kterým se stal nový Opel Astra, který překonal XC90 či Superb.

Jak je již zvykem, první dva dny před samotným začátkem se nesly v duchu novinářských dnů, díky kterým vám můžeme tentokrát exkluzivně už i my přinést to nejdůležitější, protože do velkolepého výstaviště jsme zavítali osobně. Od čtvrtka 3. března máte však možnost navštívit Palexpo už i vy. Čekat vás tam bude obrovských 78 tisíc metrů čtverečních, přes 900 automobilů a více než 120 evropských či světových premiér. Výstaviště je dostupné pro návštěvníky během pracovních dnů v době 10:00 - 20:00 hod., přes víkendu jsou brány autosalonu otevřená v době 9:00 - 19:00 hod. Vstup pro dospělou osobu stojí 16 švýcarských franků (cca 400 korun), děti do 16 let a důchodci zaplatí 9 (cca 220 korun), a pokud se chystáte přijít jako minimálně 20členná skupinka, nehledě na věk zaplatíte 11 franků (cca 270 korun). Navíc, po 16. hodině je Palexpo možné navštívit za poloviční vstupy. I tentokrát je každý účastník zapojen do soutěže, jejímž výsledkem je výhra v podobě nového automobilu.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

To, že i o tento ročník je neuvěřitelný zájem potvrzuje skutečnost, že už i novinářské dny byly přeplněné účastníky, médii z celého světa, ale i Číňany, kteří si vše detailně fotí, aby měli doma co kopírovat. Rozložení jednotlivých stánků je víceméně stejné jako minulé roky, nechybí patřičná různorodost a velkolepost v jejich zařizování a vyhotovení, přičemž ani tentokrát tomu není jinak, a stánek značky Mercedes-Benz patří svou rozlohou, počtem vozů, ale hlavně vymakanými kulisami a několika ukázkami agregátů či technologii na úplnou špici v Palexpu. Pokud svou účast ještě zvažujete, připravili jsme si pro vás dva sumáře, ve kterých vám přiblížíme ty největší novinky a trháky (a k nim patřičné informace), které vás mohou ovlivnit při rozhodování. Část první:


Aston Martin DB11

Britové poprvé ukázali světu nástupce DB9, nový model DB11, který očividně konečně nastolil nový design, i když půvabné a atraktivní křivky ve stylu DB10 nečekejte. Kromě toho se změny dotkly i motorizace, kde již nenajdeme atmosférický 5,9litr známý dosud téměř z celé nabídky, ale novou twin-turbo V12, jejíž objem se po downsizingu ustálil na hodnotě 5,2 litru. Ta nabídne 608 koní a 700 N.m. Zároveň tímto modelem chce Aston Martin odstartovat novou éru, protože spojil síly s Němci z AMG, od kterých postupně přebírá techniku ​​včetně motorů a v budoucnosti se očekávají v modelech Astonu i 4litrové V8 používané v AMG GT.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Audi Q2

Stánek Audi je ve většinové míře věnovaný zcela novému, nejmenšímu SUV v portfoliu. Konkurent X1 a GLA dostal relativně vytažené blatníky a hranaté tvary. Linie střechy a nízká prosklená kabina místy připomínají kupé a dodávají crossoveru přikrčený vzhled. Zajímavá je hlavně přední část, která nabízí nově tvarované klínovité světlomety, vysoce zvednutá maska ​​chladiče a rozměrné otvory pro vstup vzduchu v nárazníku. Audi vysílá Q2 do souboje o zákazníky se šesti motory, třemi TFSI a třemi TDI s výkony od 85 kW / 116 k do 140 kW / 190 koní. Potřebnou trakci zajišťuje permanentní pohon všech kol quattro, který je standardem u nejsilnějšího benzínového a naftovém motoru. O zpřevodování se stará buď 7stupňová převodovka S tronic nebo 6stupňový manuál.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Bentley Flying Spur V8 S

Britové rozšiřují své portfolio o verzi s výkonnějším osmiválcem pod kapotou limuzíny Flying Spur. Verze s písmenem S navíc zapadá mezi vyhotovení V8 a W12, přičemž o její pohon se stará dvakrát přeplňovaný čtyřlitr s výkonem 388 kW / 528 koní, což představuje tedy nárůst síly o 15 kW / 21 k. Decentní nárůst výkonu stojí za zlepšení akcelerace o 0,3 sekundy na 4,9 sekundy, zatímco maximálka představuje hodnotu 309 km/h. Navenek novinku rozlišíme podle upraveného předního nárazníku, který se nese v duchu faceliftovaného Continentala GT.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

BMW M760Li

Bavorská automobilka přinesla premiéru vrcholné sedmičky pod označením M760 a to v zajímavém matném laku ze série Individual. Ta nakonec nabídne místo plánovaných 600 až 610 koní ze své 6,6litrové twin-turbo V12, aby převýšila novou osmiválcovou Alpinu B7 o symbolické 2 koňské síly. S točivým momentem 800 N.m a pohonem xDrive se na stovku dostane už za 3,7 sekundy a je připravena konkurovat AMG verzím třídy S.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Bugatti Chiron

Samozřejmě, největším trhákem a highlightem letošní Ženevy je velkolepý Chiron, který zároveň ztvárňuje vystavované vozidlo, o které je snad největší zájem, a tak vidět ho úplně celé v plné kráse je skrz obrovské davy skutečně obtížné. Několikaminutové strpení však stojí rozhodně za to. Nejvýkonnější, nejrychlejší, nejluxusnější a zároveň nejexkluzivnější sériový sportovní vůz planety odkazuje svým jménem na legendárního závodníka a někdejšího firemního jezdce Louise Chirona. Exteriér vychází z nedávného virtuálního konceptu Vision Gran Turismo, který vznikl pro účely hry Gran Turismo 6. Čelním partiím dominuje skutečně přísná maska, zamračené světlomety sestávající ze čtveřice zvláštních čtverečních full-LED světel. Za kokpitem se „ukrývá“ obrovská 8litrová W16 se čtveřicí turbodmychadel, které agregát přeplní ve dvou stupních. Výsledných 1 500 koní a až 1600 N.m zaručují akceleraci pod 2,5 sekundy a maximálku 420 km/h.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Ford Focus RS

Velkými prostory se pyšní Ford, který poutá pozornost díky hned několika opravdu zajímavých modelů. Kromě vozidel s dodatkem Vignale, tedy jakési luxusní série jistých modelů, pohledy návštěvníků krade evropská verze ikonického Mustangu nebo zcela nový Focus RS v nádherné barvě Nitrous Blue. Mezigeneračně bodykit nabral na agresivitě a to stačí, když se podíváme pouze na přední část. Tu zdobí obrovská maska, za kterou by se nemuseli stydět ani u Audi, a spodní část nárazníku s aplikací velkých nasávacích otvorů. Standardem jsou mnohopaprskové 19'' disky obuté na základě volitelné opce do pneumatik Michelin Pilot Super Sport nebo semislicků Pilot Sport Cup 2. Pod přední kapotou najdeme 2,3litrový čtyřválec s výkonem 350 koní a točivý moment přes 433 N.m. O zpřevodování se stará výhradně šestistupňová manuální převodovka. Největší změnou je však pohon všech kol, který tak uzavírá kapitolu předešlých předokolek. Zlatým hřebem programu je fakt, že dvojice elektronicky řízených spojek dokáže na zadní nápravu poslat až 70 % výkonu a navíc, následně umí tuto sílu rozdělit v poměru 100:0 na konkrétní kolo!

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Koenigsegg Agera RS

Stánek švédského rivala Bugatti je vskutku barevný. Koenigsegg vystavuje tento žlutý exemplář Agera RS, kterému sekundují kontrastní části z čistého karbonu, doplněný o červené linky podtrhující okouzlující design. Tuto verzi jsme poznali v Ženevě již před rokem a za ten čas od premiéry se stihlo vyprodat všech 25 exemplářů. RS jako druhá nejsilnější Agera disponuje 5litrovou V8 naladěnou až na 1176 koní a 1280 N.m.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Koenigsegg One of 1

Druhou vystavenou Agerou je oranžovokarbonová Agera Final. Tato je součástí trojkusové série Final, kterou Koenigsegg ukončí výrobu tohoto modelu, přičemž všechny tři exempláře byly také v předstihu prodány. První z nich, který máme možnost vidět, dostal název „One of 1“ a je postaven na nejostřejší verzi One:1 s totožným motorem, zde však vyladěným na ještě více neuvěřitelných 1360 koní a 1371 Nm a jak název napovídá, protože je hmotnost a výkon ve stejném poměru, toto karbonové megaauto váží pouze 1360 kg.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Lamborghini Centenario

Jedním z highlightů Palexpa byl nepochybně nový limitovaný model ze Sant'Agaty. Po modelech Reventón nebo Veneno přichází na scénu Lamborghini Centenario a to v největším stylu. Futuristický, až přímo šílený exteriér připomínající spíše stíhačku pod sebou ukrývá 6,5litrovou V12 z Aventador. Ta však byla nadopovaná na 770 koní a díky ní zvládá tato bestie stovku již za 2,8 sekundy a maximálku nad 350 km/h. Centenario vznikne v počtu pouze 40 exemplářů, z čehož první polovina bude v karoserii kupé a zbylá dvacítka jako roadster, který poznáme brzy. A pokud byste si jej chtěli zakoupit, vězte, že všechny již byly vyprodány, ale 1,75 milionu € bez DPH pravděpodobně v kasička i tak nemáte.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Mercedes-Benz třídy C Cabriolet

Ze Stuttgartu se (kromě mnohého jiného) ​​přišla ukázat třída C bez střechy, tedy s dodatkem Cabriolet. Tato karosářská varianta má v portfoliu značky premiéru, neboť dosud žádné C bez střechy neexistovalo. Velké změny ve srovnání s verzí Coupe nečekejte, co nás v konečném důsledku může jen a jen těšit, ostatně současnému designu (nejen) modelů střední třídy s hvězdou ve znaku není co vyčítat, právě naopak. Plátěná střecha je k dispozici ve více odstínech no a její otevírání, respektive zavírání stihnou elektromotory za 20 sekund a to až do rychlosti 50 km/h. C kupé má ve své třídě navrch v případě aerodynamiky, jelikož se pyšní součinitelem odporu vzduchu s koeficientem jen 0,28, přičemž i na základě této skutečnosti se máme připravit na perfektní odhlučnění interiéru. Na výběr je až z osmi verzí, a to jmenovitě C 180, C 200, C 250, C 300, C 400 4Matic, C 220d, C 250d, přičemž vrcholem (zatím) je nová, 367koňová verze Mercedes-AMG C 43 4Matic. 

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Mercedes-Benz triedy E

Mezigeneračně třída E přišla už úplně o hrany a pověstné, oddělené světlomety, které byly pro E charakteristické desítky let. Obecně jsme svědky očekávané podobnosti jednotlivých modelů, čehož výsledkem je podstatně větší příbuznost s menším modelem C a větším S. Samozřejmě, zapomenout nelze na zcela nová světla - inteligentní full-LED světlomety (Multibeam LED), které se svojí grafikou citelně odlišují od zbytku portfolia a zároveň pracují bez jakéhokoli úkonu řidiče. Oproti předchůdci je třída E ještě elegantnější a zároveň větší - rozvor se natáhl o 65 milimetrů na 2939 milimetrů, zatímco do délky je W213 delší o 43 milimetrů (4923 milimetrů). Nejen estetické kvality přitom potvrzuje i koeficient odporu vzduchu, který má hodnotu jen 0,23! Hlavní doménou interiéru, kromě tradičního komfortu a pohodlí, je dvojice obrovských displejů s úhlopříčkou 31,2 cm, u které designéři čerpali nápady z vlajkové lodi.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Opel Astra

Astra zvítězila nad 7 finalisty letošní ankety Auto roku 2016. Paradoxně, vaše sympatie při nominacích nedávno mířily přesně opačným směrem, pravdou však je, že minimálně po stránce designu a kvality zpracování je nejnovější generace skutečně vydařená. Zakládá si přitom na tvarech minulé generace, člověk by až řekl, že jde jen o facelift. Nová Astra nabízí, a to vůbec jako jediná ve své, světlomety s Matrix-LED technologií. Boduje relativně bohatou výbavou již v základu, komfortním a tichým podvozkem, no a v neposlední řadě zaujme zajímavou škálou turbomotorů či propracovanou palubní deskou, která se očividně poučila z nedostatků předchůdce.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Porsche 911 R

Z německé produkce jsme se dočkali i očekávané puristické verze 911. Nové R zastupuje v dnešní době prakticky vyhynulé sporťáky. Hovoříme samozřejmě o kombinaci atmosférického motoru a manuální převodovky, kterou toto Porsche jako jedno z mála má. Konkrétně v něm najdeme 4litrový šestiválec z GT3 RS s 500 koňmi a točivým momentem 460 N.m, o jejichž přenos se tedy stará starý dobrý manuál. 1370kilogramová 911 R zároveň odkazuje na model z roku 1967 se stejnojmenným názvem, ze kterého převzala červené pásy táhnoucí se celým autem. Jak to již v případě odlehčených jezdeckých verzí bývá, za nízkou hmotnost může právě vybrakovaný interiér, kde bychom nějaké to rádio či klimatizaci hledali jen marně. Tato specialitka, pravděpodobně poslední 911 s vysněnou kombinací, bude za minimálně 190 tisíc € v garážích 991 šťastlivců, protože právě v takovém počtu tato verze vznikne.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Škoda VisionS

Stánek Škody je poměrně velký, každý v něm hledá ale hlavně koncept chystaného SUV. Ten vás v prvním momentě zaujme perleťovým lakem či prvky z krystalu. Jozef Kabaň v jednom z rozhovorů řekl, že exteriér je až na pár detailů shodný se sériovkou, přičemž potvrdil, že i Octavia po faceliftu dostane rozdělená přední světla, jak ale dodal, ne však horizontální, jak je to v tomto případě. VisionS je postaven na prodloužené platformě MQB, což ho odlišuje od nového Volkswagenu Tiguan. Na délku měří 4,7, na šířku 1,91 a na výšku 1,68 metru. Poměrně atraktivně působící studie nového SUV zaujme i tím, co skrývá pod oněmi plechy. Škoda si totiž při této příležitosti připravila kombinaci benzínové 1,4 TSI a elektromotorů. Futuristický interiér je 6místní, v sériovém vyhotovené však bude na výběr buď 5 nebo až 7 míst.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?

Volvo V90

Nový luxusní sedan S90 přijala veřejnost velmi dobře, zadní, netradičně řešené partie však nepadly do oka každému. V případě nové, praktické karosářské varianty si však přijde na své snad každý. Snad nejkrásnější Volvo současnosti počítá s rozměry 4936 x 1890 x 1475 milimetrů a po sklopení zadních sedadel s až 1526 litry zavazadlového prostoru. I kombi si zachovává elegantní, uhlazený a minimalistický design okořeněný o detaily, které vozidlo zvýrazňují a vnášejí mu zajímavost. Přední partie zůstávají identické, nechybí tak vystupující maska ​​a úzké, do stran protažené full-LED světlomety s vystupujícím detailem do písmene T. Jak XC90, tak i S90 a V90 bude možné osadit výhradně čtyřválcovými Drive-E agregáty.

Exkluzivně: Automobilová událost roku v našem podání! Co přináší autosalon v Ženevě 2016?


Která z těchto novinek tě nejvíce zaujala? Pokud žádná, možná to napraví druhý díl již brzy.

Domů
Sdílet
Diskuse