Ze Stuttgartu přichází nová generace třídy E Coupé spojující krásu a klasické ctnosti vozidel grand tourer.
I přesto, že ke světové výstavní premiéře dojde až v lednu na autosalonu v Detroitu, německá prémiová automobilka Mercedes-Benz se rozhodla světu ukázat zcela novou generaci třídy E Coupé ještě v závěru tohoto roku. Podle plánu se tak odehrálo přibližně v polovině prosince, kdy se na povrch oficiální cestou prodraly kompletní informace a fotografie. Po designové stránce se pochopitelně velké překvapení nekoná, neboť v současnosti je unifikace modelového portfolia největším trendem a v případě Mercedesů to platí snad dvojnásob. Divit se tomu nemůžeme, vždyť automobilky velmi dobře vědí, co dělají, zejména ty s obrovskými zkušenostmi. V konečném důsledku prodeje hovoří jasnou řečí, díky čemuž se za poslední měsíce až roky ve Stuttgartu radují jako nikdy předtím. E kupé je tak do značné míry podobné s menším céčkem a zároveň větším S, přece jen se však objevují detaily, které tyto modely více či méně liší. V případě třídy E se jedná o jinak navržené přední vysoce-výkonné světlomety LED Multibeam s dvojicí trubic či masku s chromovým okrajem, který najdeme pouze zde. Jak je již zvykem i u menšího C Coupé, i zde bude mít verze kupé už v základě efektní diamantovou masku.
Z profilu můžeme evidovat další podstatnou rozdílnost, a to fakt, že na rozdíl od třídy C kupé zde nenajdeme středový sloupek, navíc střecha klesá směrem vzad nejenže pod jiným úhlem, ale podstatně odlišnější je i řešení C sloupku. Jinými slovy, silueta vozu je značně elegantnější, přičemž zajímavostí je i zadní dvojice bočních oken, které těsně u konce rozděluje (jak je tradicí pro éčka) dodatečná lišta. Zadní část je výrazně elegantnější a pozastavit se je potřeba i u koncových světel, které nabízejí opět odlišnou grafiku díky nádhernému třpytivému efektu stardust. Interiér je do většinové míry shodný s klasickým sedanem a kombi, podstatou odlišností však jsou výdechy ventilace se značně sportovnějším a stylovějším provedením. Zbývající rozdíly najdeme už jen v detailech, například v jiném návrhu výplně dveří. Obrovské, 12,3" displeje ale v kokpitu chybět nemohou. Bližší podrobnosti si můžete přečíst také v našem nedávném testu E sedanu.
Pokud jde o motorizace, v úvodu prodeje bude k dispozici výhradně čtveřice verzí, z toho jen jedna naftová. Tou je provedení E 220d, tedy nový 2litrový čtyřválec s výkonem 143 kW/194 koní při 3800 ot./min a točivým momentem 400 Nm. Tato varianta by měla papírově jezdit za přibližně 4 l/100 km, přičemž uhánět dokáže rychlostí až 242 km/h. Benzinovou paletu začíná stejně velký čtyřválcový agregát ve verzi E 200, kde disponuje silou 135 kW/184 koní a točivým momentem 300 Nm. Následně je v nabídce model E 300, jehož útroby vyplňuje stejný motor, avšak v tomto případě je naladěn na výkon až 180 kW/245 koní. Akcelerace z nuly na stovku mu trvá jen 6,4 sekundy, zatímco maximální rychlost je omezena na 250. Vrcholem v současné nabídce je model E 400 4Matic, tedy 3litrový vidlicový šestiválec produkující sílu 245 kW/333 koní a 480 Nm. Díky ní dokáže 400 pokořit rychlost 100 km/h již za 5,3 sekundy, ale problémem by neměla být ani spotřeba kolem osmi litrů.
V nabídce nechybí špičkový vzduchový podvozek Air Body Control, no a nepochybně velká pozornost se soustřeďuje na asistenční a bezpečnostní systémy, které představují další krok k plně autonomnímu řízení. V rámci příplatkové výbavy tak není nouze o plejádu asistentů v čele s technologií Drive Pilot, která umožňuje v jistém rozsahu autonomní jízdu. Standardem pro všechny verze bude 9stupňová automatická převodovka 9G-Tronic, no a je více než jasné, že s odstupem času se dočkáme i jiných motorických verzí v čele se 401koňovým modelem Mercedes-AMG E 43 Coupé. Dokonce se šeptá i o osmiválcové 63, která nejen v předchozí generaci v nabídce chyběla. Zda opravdu časem přijde, je na nyní sporné, stejně jako pohled do ceníku klasických verzí, protože cenové relace zveřejněny dosud nebyly. Co však víme s jistotou, je, že k elegantnímu kupéčku se později zařadí i kabriolet.