Takovýto speciální pruh by nejeden nákupní maniak přivítal i ve svém městě.
Návštěvníky nákupních center lze zařadit do dvou hlavních skupin. Jednu tvoří ti, co nikam nespěchají, pohybují se pomalým tempem nebo si nákupy doslova užívají a donekonečna dokážou obdivovat výklady. Druhou skupinou jsou zase lidé, kteří vědí, co chtějí, případně za něčím nebo někým spěchají a centrem rychle proletí. A právě setkání klidných a uspěchaných lidí jsou často velmi problematická. To by mohly vyřešit speciální pruhy.
Pokud se řadíš spíše k druhé skupině, možná znáš ten zuřivý pocit, když ti cestu blokují pomalí lidé. Někdy je lze podezřívat z toho, že se před tebou motají snad naschvál. Inu, ne každý chce centrem jen tak proletět, jenže rovněž by se nedalo říci, že jeden i druhý typ nakupujících se vyznačuje přílišnou ohleduplností. Právě proto přišel nápad vytvořit jakési speciální pruhy.
Are you a skater, dodger, bull-dozer, or a tutter?
— Jamie Berry (@JB3DN) 24. listopadu 2017
Will be interesting to see if this initiative at Lakeside catches on https://t.co/kQqXNXnes2
Svůj vlastní rychlý pruh pro nakupující v spěchu se rozhodlo vyzkoušet v praxi Lakeside Center v Essexu. Jde o jeden z největších obchodních komplexů ve Spojeném království. Ten správný čas na vyzkoušení tohoto experimentu přišel zejména kvůli akci Black Friday, ale i začínající předvánoční horečce. Mnozí nákupní maniaci se ale shodnou na tom, že takové pruhy by měly být zavedeny trvale a zejména v nákupních centrech i v dalších zemích.
220metrový pruh je určen pouze pro ty, kteří přesně vědí, co chtějí a nemají čas si prohlížet výklady. Takto jim už nehrozí, že je zabrzdí zpomalení kolemjdoucí. Nejednou totiž kvůli tomu vznikají mezi lidmi spory, přičemž nejvíce zuří právě ti z řad uspěchaných. Nemluvě o tom, že podle průzkumu společnosti MasterCard podílející se na experimentu, až 27 procent Britů kvůli pomalým nakupujícím zmeškalo svůj spoj. A pomalé procházení se po nákupních centrech je problémem až pro 80 procent nakupujících.
Podobné pokusy s rychlým pruhem byly přitom již v minulosti. V roce 2015 se stal Liverpool prvním městem, které něco takového zavedlo. I tomuto testování nejdříve předcházely výzkumy. Na základě nich se zjistilo, že tempo některých nakupujících zkouší trpělivost těch rychlejších více než cokoli jiného.
Liverpool Shopping Centre introduces a fast lane https://t.co/cXSlWZVA3Q pic.twitter.com/rUeqeFOUAC
— DemurMagazine (@DemurMagazine) 15. listopadu 2015
Výzkum provedla společnost Agros. Zjistilo se, že zákazníci nenávidí bojovat s davy, nebo když si někdo povídá uprostřed uličky v nákupním centru či na chodníku. Frustrující pro ně bylo i to, že někteří ignoranti blokují prostory ťukáním do telefonu a ani si nevšímají, zda někomu náhodou nepřekáží.