13. prosince 2017 14:21
Peter Pavlík

Star Wars: The Last Jedi je moderním a odvážným velkofilmem. Paradoxně však boduje v dialozích a v práci s atmosférou (Recenze)

Je to Síla!

A je to tady. Nová epizoda Hvězdných válek přichází do naší galaxie a my jsme se jí nemohli dočkat. Když před dvěma lety zaútočilo na kina oživení legendy, byl to neuvěřitelný úspěch. Tržby lízaly dvě miliardy a J. J. Abrams doručil dojemný fan servis. Tento přístup mnohým nesedl, ale drtivá většina fanoušků byla nadšená a dostali jsme Star Wars, na jaké jsme čekali, odkdy jsme viděli původní trilogii.

Disney se s úspěchem vrátilo ke kořenům a sérii (i přes komplikovanou produkci) nezahanbil ani spin-off Rogue One. Nový režisér Rian Johnson tedy neměl snadný úkol a dopadl... už se nemůžete dočkat jak, že? Jelikož správný Jedi má mít trpělivost, ještě vám trochu představím děj. Vy, kteří inklinujete k temné straně Síly, jste už očima určitě proběhli závěrečnou číslovku na konci. O čem tedy Epizoda VIII pojednává?

Zdroj: Disney

Nebojte se, bude to bez spoilerů. První Rád nadále pronásleduje čím dál zoufalejší povstalce a jsou připraveni jim zasadit definitivní úder. Mezitím se Rey setkává s Lukem Skywalkerem a snaží se ho přesvědčit, že právě on je tím vyvoleným, který dokáže v této válce přehodit misku vah na stranu rebelů. Syn Darth Vadera a poslední žijící Jedi však skrývá jedno velké tajemství.

Star Wars: Poslední z Jediů je mimořádně odvážný film. Pokračování ságy, která má vlastní pravidla a kde každý přešlap fanoušci nechávají tvůrcům tvrdě sežrat, je pro každého tvůrce mimořádně těžkým úkolem. Proto je nesmírně potěšující, že Rian Johnson neselhal a navíc se nebál ani vykročit trochu jiným směrem než obvykle. To s sebou samozřejmě přináší klady i zápory. Pokud vás nadchla práce s nostalgií u Force Awakens, případně velkolepost a nadupané tempo předchozích epizod, tak tady se toho až v takové míře nedočkáte. Tvůrci se soustředí na postavy a nové směřování svého příběhu. Na Hvězdné války je totiž většina filmu neobvykle komorní.

Zdroj: Disney

Osudy postav se posouvají zejména díky dialogům a jemné práci s atmosférou. Při tomto druhu projektu je to neobvyklý přístup, no a právě v těchto momentech je The Last Jedi nejsilnější. Střídají se sice opět dějové oblouky známé ze starších trilogii, to však už k této sérii jaksi patří. Samozřejmě, dočkáte se i epických pasáži, ale zejména v první polovině jsem se nemohl zbavit dojmu, že jsou tam navíc. Pouze jako lákadlo do trailerů a povinná žánrová jízda.

A vzhledem k tomu, že nemají v ději své jasné místo, emočně vás nechají chladnými. Celá dějová linka s rebely, které dominují Finn, Dameron, Leia a nová postava Rose Tico je totiž něčím, co vypadlo z generického blockbusteru, kopírujícího tuto slavnou sérii. Asi se mi u Star Wars ještě nikdy nestalo, že jsem chtěl, aby skončily trikové orgie a děj se vrátil k dialogům. Právě v nich jsou totiž nejsilnější emoce a formuje se mytologie či osudy postav. Na vině je rozhodně i štědrá stopáž, kvůli které nemá tato epizoda dostatečný drive.

Zdroj: Disney

Potom však nastoupí finále, kde se všechny linky propojí a najednou je to přesně ta skvělá jízda, jakou očekáváte. V mnohém pomáhá i to, že reklamní oddělení zabránilo vyzrazení podstatných zvratů a párkrát budete pořádně překvapení a v napětí, kam se to bude celé ubírat. Jako pěst na oko pak působí momenty, které jsou určeny čistě nejmenším divákům a pracovníkům merchandisingového oddělení. Porgové jsou sice roztomilí a nepáchají podobné škody jako Ewokové či nedejbože Jar-Jar, ale ve výsledku působí jako trochu rušivý element ředící zážitek.

Zejména humor je z úplně jiného soudku než v předchozích částech. Nemotornost C-3PO nebo cynické hlášky Han Sola jsou zde nahrazeny něčím, co tak velmi kazí marvelovky. A tím je shození většiny působivých scén. Diktát Disneyho a moderní trendy jsou zde evidentní již od úplně první scény. A to je škoda. Možná i proto z filmu necítíme tu pravou osudovost. To jsou však věci, které budou možná překážet pouze starším divákům. Současný teenager se zabaví.

Zdroj: Disney

Po technické stránce jde samozřejmě o skutečný velkofilm. Exteriéry jsou nádherné, triky kvalitní (i když neohromí), motivy Johna Williamse nestárnoucí a kameraman dokáže občas vyčarovat nádherný záběr. Akorát střižna by si zasloužila pár směn navíc. 150 minut je prostě příliš. Herci do svých rolí fantasticky sedí, a přestože se Mark Hamill stále nenaučil hrát, svou práci odvedl snaživě. John Boyega a Oscar Isaac mají hlavně vypadat cool a hereckým vrcholem je tak nepřekvapivě kreace Adama Drivera. Právě jemu patří klíčové momenty filmu a Daisy Ridley je mu výborným protihráčem. Osobitou kapitolou je samozřejmě Carrie Fisher (film je jí věnován), jejíž každý pohled vyvolá vzpomínku na její smutný osud.

Zdroj: Disney

Nejnovější Star Wars jsou díky své snaze být jiné a současně se zavděčit tradicím sice trochu (ale opravdu jen trochu) rozporuplné, ale stále jde o špičkový hollywoodský produkt. Navíc, pokud vám u Epizody VII vadila přílišná sázka na jistotu, zde budete potěšeni. Vrátíte se do světa, který milujete, čekají vás přes dvě hodiny prvotřídního řemesla a dějových zatáček, posouvajících oblíbené postavy vpřed. A myslím, že je to víc, než si u devátého filmu libovolné série můžeme přát. Jděte na to. Všichni. Kvůli těmto projektům vymysleli multiplexy, kvalitní zvuk a také díky nim milujeme kinematografii. 8,5/10

0/10