Pracovní trh se přizpůsobuje rozvoji technologií.
Zaměstnavatelé momentálně svádějí těžký boj. Vznikají desítky pozic, které by kdysi společnost nepotřebovala, ale dnes jsou prakticky nutností. Tato změna úzce souvisí s rychlým nástupem inteligentních zařízení a faktem, že generace ypsilon nastupující na trh se od nich nedokáže odtrhnout.
Ráno fotka kávičky na Instagram, následně storíčko cestou do práce. Pravidelné scrollování sociálních sítí, zapojení do diskuse a psaní statusů. Možná se to nezdá, ale všechny tyto každodenní drobnosti zde před 15 lety nebyly, jednoduše neexistovaly. Dnes jsou rutinou a výrazně ovlivnily pracovní trh – vznikly pracovní pozice, ovlivňují obchod a obecné vnímání produktu jako takového.
Na sociální síti najdeš už i malou regionální firmu, která ti prostřednictvím fotografií a statusů přibližuje denní rutinu. Smart zařízení jednoduše přiměla firmy, aby se posunuly vpřed, mladé zase inspirovala k nevšedním kariérám.
Možná se to nezdá, ale za posledních pár let vznikla nebo se rozvinula odvětví, o kterých předtím nikdo ani neslyšel a zaměstnat člověka na takovou pozici byl spíše znak přepychu než samozřejmosti. Dnes je všechno jinak.
Za každým postem firmy stojí často hned několik lidí, kteří se snaží z jednoho statusu udělat virální post. Za každým videem nahraným na YouTube je pořádně promyšlený nápad a za každou vychytávkou na tvém oblíbeném webu pracoval celý tým vývojářů.
Vybrali jsme deset zaměstnání či oblastí, které jsou v posledních letech v kurzu a zajímají především mlad=. Mimochodem, tento autorský text patří do série článků s názvem Kdo je generace Ypsilon?
Social media manager
Na sociálních sítích jako je Instagram a Facebook už najdeš opravdu všechno. Od maličké firmy po velkoobchod, tvého oblíbeného herce, zpěváka či film. Navíc máš možnost vyjádřit své postoje, lajkovat, sdílet, komentovat a zapojuješ se do života různorodých komunit.
Aby to celé fungovalo, respektive fungovalo efektivně, vznikla pozice manažera sociálních sítí. Jeho úkolem je koordinovat obsah obchodního klienta, vymýšlet kampaně, propagace a být nápaditý. Aby ses stal manažerem sociálních sítí, musíš sledovat trendy, být zběhlý v angličtině, mít dovednosti v programech pro úpravu fotografií a hlavně mít originální nápady. A zároveň musíš být smířen s tím, že jsi ten, co vše tvoří a zařizuje, ale nikdo to nevidí (až na tvé kolegy).
Youtuber/streamer
Youtuber či streamer je úplně jiná kapitola. Prodáváš svou tvář a nápady, jsi značkou sám sobě. Úspěch či neúspěch závisí na tvém contentu, nápaditosti, šikovnosti v oblasti stříhání a natáčení videí. Pokud jsi nudný, nesympatický a nezáživný, nenahrabeš si fanoušky a nevyděláš si.
Na Slovensku a Česku dnes máme desítky zajímavých streamerů, mezi než bezesporu patří Selassie, Duklock či peeetaaa. Je však samozřejmě čistě na tobě, komu dáš šanci a kdo se ti svou tvorbou zalíbí, ale určitě je dnes z čeho vybírat.
Rozmach v IT sektoru
Kromě účtů na sociálních sítích chce mít každá firma svůj web, na kterém zákazníci či návštěvníci najdou vše, co potřebují. Kvalitních programátorů a grafiků v Česku stále není mnoho a to i přesto, že jich je rok od roku stále více. O tom, že IT byznys je momentálně velmi lákavá oblast podnikání, svědčí i fakt, že přibývá stále více a více firem, které ti dodají vše v jednom balíku – vymyslí, jak bude stránka fungovat, vypadat a pomáhají ti se servisem i poté, co je stránka hotová.