Audi odhaluje 600koňový počin, který předvedl pozoruhodnou jízdu v Zeleném pekle.
Rok 2019 se v případě značky Audi nesl zejména ve znamení ostrých modelů RS, kterých přibylo jako hub po dešti. V posledních měsících jsme se totiž seznámili s modely jako RS4 Avant, RS6 Avant, RS7 Sportback, RS Q3 či RS Q3 Sportback. Třešnička na dortu ale vstupuje na scénu až nyní – přivítej zbrusu nové Audi RS Q8!
Pro Audi jde o vskutku revoluční krok, protože víme, že německá automobilka se dlouhá léta stranila super-výkonných SUV, ostatně vždy si razila cestu, že sportovně střižená SUV bude kvůli efektivnosti pohánět silný naftový motor. Důkazem jsou modely jako SQ5, SQ7 či SQ8, s příchodem novinky se ale věci razantně mění – po 25 letech historie Audi RS jde o první vysoce výkonné SUV.
Design RS Q8 není diametrálně odlišný od běžných modelů Q8, je třeba ale jedním dechem dodat, že už základní provedení patří mezi to nejdynamičtěji a nejatraktivnější na trhu, takže mnoho změn potřebných ani nebylo. Několik novinek ale přeci jen evidujeme – ještě agresivnější nárazník s většími otvory, pozměněná struktura obrovské masky, Matrix-LED světlomety s černým podkladem, 2 masivní koncovky výfuku či až 23" disky!
V rámci příplatkových prvků bude možné sáhnout po černých detailech či výrazné, doslova křiklavé zelené barvě. Dobře známý kokpit, který kombinuje 12,3" digitální budíky s novou sportovní grafikou, 10,1" středový displej Black Panel a 8,6" panel klimatizace se mění jen v detailech.
Těmi jsou nové sportovně vypadající dekory, prošívání, početněji zastoupená Alcantara (volant i volič převodovky), plakety RS či vyhřívaná a ventilovaná sportovní sedadla. Na sportovním volantu se objevilo nové tlačítko RS Mode, kde si dokáže řidič rychle měnit mezi svými vytvořenými režimy RS1 či RS2, podobně jako tomu je v BMW.
Pohonné ústrojí není žádným překvapením – o pohon se totiž stará dobře známá 4litrová V8 s přímým vstřikováním a výkonem 441 kW / 600 koní a 800 N.m. Dva a půl tunové SUV tak dokáže akcelerovat na stovku za 3,8 sekundy, na dvoustovce je za 13,7 sekundy. Maximálka je 250 km/h, s příplatkovým balíkem se však RS Q8 umí rozjet až na rychlost 305 km/h.
Zpřevodování má na starosti 8stupňový Tiptronic, poháněné jsou pochopitelně obě nápravy (quattro s poměrem 40:60), no a jasné je i to, že RS Q8 nebude ochuzeno o vzduchový podvozek, karbonovo-keramické brzdy, aktivní stabilizátory, zadní diferenciál, vektorování točivého momentu či natáčecí zadní nápravu.
Zároveň, jak je již stále větším zvykem, i v tomto případě jde o 48voltovou mild-hybridní technologii, takže za ideálních okolností dokáže i tento top model plachtit s vypnutým motorem, a to v rozmezí od 55 po 160 km/h.
Na závěr dodejme, že novinka, která se bude vyrábět v Bratislavě má už za sebou i jeden pozoruhodný rekord – nová RS Q8 proletěla Zeleným peklem s časem 7 minut a 42,253 sekundy. Audi tak překonalo dosavadního držitele rekordu, Mercedes-AMG GLC 63 S o několik sekund a stalo se tak vůbec nejrychlejším SUV na Nürburgringu. Jeho cenovku však ještě neznáme.
Pro úplnost dodáváme, že exemplář, který stanovil rekord, byl jen prototyp, navíc z části upraven, o čemž svědčí například přítomnost ochranného rámu, speciálně vyvinutých pneumatik Pirelli P Zero či absence zadní sedadel.