Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
15. února 2023 17:11
Čas čtení 1:06
Kuni Nguyenová

Kofila slaví sté výročí. Jak vypadají nové obaly, které navrhli studenti ze Zlína?

Kofila slaví sté výročí. Jak vypadají nové obaly, které navrhli studenti ze Zlína?
Zdroj: YouTube/Kofila
ZAJÍMAVOSTI ČESKO ČESKÝ DESIGN EKONOMIKA PODNIKÁNÍ
Uložit Uložené

V designovém návrhu od jednoho ze studentů zlínské univerzity například původní postavička mouřenína zmodrala.

Tradiční česká čokoládová tyčinka s kávovou náplní Kofila je na trhu už 100 let. Původní návrh žluto-modrého obalu se sedícím mouřenínem pijícím kávu vznikl v roce 1923 z pera tehdejšího ilustrátora Orionu Zdeňka Rykra, kterému bylo 23 let. 

Na tradici mladých umělců navázala společnost i nyní. Ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně si proto nechala vypracovat nové obaly v rámci výroční designové edice. Informovala o tom společnost Nestlé, pod kterou značka Kofila spadá, prostřednictvím tiskové zprávy

Z celkových 80 vypracovaných návrhů od studentů ze Zlína vybrala odborná porota sedm vítězných designových obalů, které se dostaly do výroby. Vypracovali je Ivan Večerek, Lucie Nguyenová, Izabela Princová, Viktorie Faberová, Markéta Myšková, Lucie Trojanová a Ferdinand Kacler. Konkrétní návrhy nalezneš v propagačním materiálu firmy. 

Studenti ve svých obalech většinou ponechali původní žluto-modré barvy, viditelným rozdílem je ale například postavička mouřenína, která je tentokrát v novém designu vyobrazena v modré barvě. Vítězné návrhy nalezneš na pultech v obchodních řetězcích po celém Česku až do přelomu března a dubna. Potom se Kofila vrátí ke svému původnímu obalu.

Kontroverze s rasovými stereotypy

Na původním obalu se nachází postavičku mouřenína, který má tmavou pleť. Na kontroverze spojené s rasovými stereotypy v minulosti upozornil například deník Aktuálně.cz. Společnost Nestlé ale toto stanovisko odmítla. 

Doporučeno
„Společenské rozdíly můžete vidět i v rámci Česka, nemusíte kvůli tomu do Indie,“ říká designér Michael Vasku „Společenské rozdíly můžete vidět i v rámci Česka, nemusíte kvůli tomu do Indie,“ říká designér Michael Vasku 24. dubna 2024 17:00

„Obal Kofily nezobrazuje postavu dehonestujícím způsobem při aktivitě, která by byla traumatizující,“ odůvodnil pro Aktuálně.cz zástupce firmy Robert Kičina. „Za Nestlé mohu říct, že jsme v souvislosti s našimi značkami v Česku a na Slovensku nezaznamenali žádné stížnosti týkající se rasových, rodových nebo společenských předsudků ze strany spotřebitelů. Rasismus a diskriminace jsou v rozporu s naším posláním a hodnotami a dbáme o to, aby naše značky slovně ani obrazově nikoho neznevažovaly,“ dodal.

Domů
Sdílet
Diskuse