Po ročním čekání se opět veškerá automobilová pozornost soustředí na autosalonem proslulé Švýcarsko. Vyplatí se letošní veletrh navštívit?
Autosalon Ženeva 2015. Tak zní i letošní automobilová událost roku, tedy automobilová přehlídka dlouhodobě známá jako největší, nejzajímavější, nejočekávanější a nejvyhledávanější autosalon na světě. Prakticky od konce loňského roku začaly několik měsíční přípravy ve velkolepém ženevském výstavišti Palexpo, které na první dva březnové týdny zhmotňuje Mekka automobilového průmyslu. Ta se pro širokou veřejnost stává dostupnou ve dnech 5. - 15. března, kdy si nejen nadšenci čtyř kol mohou prohlídnout přes 900 automobilů, z toho přibližně 130 světových premiér. Jak je již zvykem, první dva dny před samotným otevřením bran se nesly v duchu novinářských dnů, díky kterým jsme vás již v uplynulých dnech prostřednictvím článků, ale i autentických fotografií na našem novém fejsbuku informovali o tom nejpodstatnějším. Vůbec první kontakt se začátkem autosalonu se vázal s vyhlášením vítěze tradiční ankety Evropské auto roku 2015, kterým se po 2. březnu stává nejnovější Volkswagen Passat.
Výstaviště 85. ročníku je dostupné pro návštěvníky během pracovních dnů v čase 10:00 - 20:00 hod., o víkendu jsou brány autosalonu otevřena v čase 9:00 - 19:00 hod. Vstup pro dospělou osobu stojí 16 švýcarských franků ( cca 400 Kč), děti do 16 let a důchodci zaplatí 9 (cca 230 Kč), a pokud se chystáte přijít jako minimálně 20členná skupinka, nehledě na věku zaplatíte 11 franků (cca 280 Kč). Navíc, po 16. hodině je Palexpo dostupné navštívit za poloviční vstupy. I tentokrát je každý účastník zapojený do soutěže, jejímž výsledkem je výhra v podobě nového automobilu. Aktuální ročník soutěžení zastřešuje Peugeot, proto pokud náhodou motyka vystřelí, po losování 25. března se stanete majitelem zbrusu nového Francouze, modelu 108.. Samozřejmě nechybí ani oficiální design akce, který zastřešuje především hlavní plakát. Ten i nejnověji počítá s jakýmsi abstraktním motivem, zajímavostí však je, že jeho pozadí tvoří přední světlomet třídy CL od Mercedesu, čímž jsme vůbec poprvé svědky propagačního materiálu "skrývajícího" konkrétní automobil.
Jak je již zvykem, na rozdíl od Tokia či Detroitu, autosalon ve Švýcarsku je především o Evropě a modelech určených pro tento trh a není tomu jinak ani v roce 2015. Dokonce, není žádným tajemstvím ani to, že se letošní Ženeva nese v duchu nadvlády německých automobilek, o čem jsme se mohli přesvědčit už v předvečer před úvodním novinářským dnem, který se opětovně nesl ve velkolepém firemním večírku koncernu VW Group. Několik důležitých novinek jsme vám přinesli už v předstihu, stejně jsme komplexně zmapovali důležité tuningové záležitosti od Mansory. Nyní dáváme přednost obecnému souhrnu, který kromě výše zmíněných úvodních informací zahrnuje ty největší letošní novinky a trháky, které vás mohou nejvíce ovlivnit, pokud svou účast stále zvažujete.
Alpina B6 Bi-Turbo Gran Coupé
Dvorní úpravce BMW vystavuje faceliftovanou 6kovou řadu ve čtyřdveřové verzi a se značně vylepšeným 4,4litrovým osmiválcem. Více o 600koňovém vyhotovení, které překonává i samotnou M6ku se dozvíš zde.
Aston Martin Lagonda
Britská ultra luxusní limuzína se nakonec nebude prodávat výhradně na Blízkém východě, Aston Martin totiž oficiálně oznámil, že trh rozšířil i pro Evropu a Jižní Afriku. Navíc namísto původně plánovaných 100 kusů, vznikne až 200 exemplářů. Více se dočteš zde.
Audi Prologue Avant Concept
Jak čtyři kruhy několik měsíců naznačovaly, jejich prostory na autosalonu budou nést ve znění konceptu Prologue. Ten mezitím prošel karosářskými úpravami, jelikož z prvotního kupé, které mělo symbolizovat možnou podobu zcela nové A9ky, se vyklubal neméně zajímavý kombík, tedy Prologue Avant s ideou naznačit budoucí praktické verze německé automobilky. Více zde.
Audi Q7 (e-tron quattro)
Audi poutá pozornost i na zcela novou generaci velké Q7čky, která mezigeneračně zhubla až o 325 kilogramů. Design se nese spíše v duchu evoluce předešlých tvarů, nechybí však novou maska, která nabrala na ostrosti či full LED světlomety. Kromě agregátů 3.0 TSI a 3.0 TDI poznáváme i elektrickou alternativu. Více zde.
Audi R8 (V10 Plus)
Třešničkou na dortu stánku Audi je bezpochyby jeden z highlightů autosalonu, nová R8čka. Kromě závodní a elektrické verze nechybí ani nejsilnější 610koňový exemplář s dodatkem Plus a motorem z Huracánu. Ten vypadá zejména díky dané konfigurací podstatně lépe, než na prvních fotografiích, které svět přijal vcelku rozporuplně. Více zde.
Bentley Continental GT (V8 S)
Britská aristokratická automobilka odhalila decentní modernizaci jejich nejúspěšnějšího modelu, tradičního grand tourera. Faceliftované GTčko rozpoznáme zejména díky zcela novému přednímu nárazníku, který má shodný design pro obě motorizace (V8 i W12). Na boku přibylo decentní logo s počátečním písmenem značky a mírně pozměněný byl i difuzor. Výkon dvanáctiválcového vyhotovení poskočil z 575 k & 700 N.m na 590 k & 720 N.m
Bentley EXP 10 Speed 6 Concept
V prostorách Bentley v hale Palexpo však nejvíce pozornosti poutá zbrusu nový koncept, který značka precizně tajila do poslední chvíle. Jde o pravý sporťák, tedy dvoumístný automobil zakládající si především na jízdních vlastnostech než prestiži. Sériová produkce je více než potvrzena, její podoba je do značné míry shodná se studií. Více zde.
BMW řady 2 Gran Tourer
Mnichované rozšiřují své portfolio o další model z kategorie těch méně očekávanýchvzhledem na tradice. Řada 2 v praktickém kabátě Active Tourer se mírně natáhl a v rámci dodatku Gran Tourer nabízí prostor až pro 7 cestujících.
Brabus Rocket 900 (Mercedes-Benz S 65 AMG)
Ani špička ve světě aftermarketových úpravců, německý Brabus, nemůže v Ženevě chybět, právě naopak. Kromě upraveného S 63 Coupé je zlatým hřebem prezentace dvanáctiválec S 65ka, která se podrobila razantním úpravám, čehož výsledkem je, mimo jiné, 900koňový počin. Více zde.
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale
10letou éru, která se jednoznačně zapíše do historie, ukončuje v Ženevě Veyron s pořadovým číslem 450 a názvem La Finale. Ten se se světem loučí ve výstavišti bok po boku k úplně prvnímu sériovému exempláři přičemž svou barevnou kombinací v opačném garde symbolizuje rozdíl mezi prvním a posledním Veyron. Více zde.
Ferrari 488 GTB
Ferrari světu ukázal nový model 488 GTB s menším přeplňovaným motorem, avšak s parametry, které překonávají i dvanáctiválcovou Berlinettu. Nástupce oblíbené a opravdu špičkové Italie disponuje dvěma turby přeplňovaným 3,9litrovým osmiválcem s výkonem 670 koní 760 N.m, díky čemuž akceleruje z 0-100 km/h za rovné 3 sekundy. Více zde.
Ford Focus RS
Mezi prvními odhalenými důležitými novinkami novinářských dnů nechyběl ani kultovní hot-hatch - Ford Focus RS třetí generace. 2,3litrový čtyřválec nabízí až 320 koní, přičemž jeho síla sofistikovaně putuje na všechna čtyři kola. Více zde.
Ford GT Concept
Modrý ovál přivezl i svůj připravovaný vrcholný model s legendárním názvem. Jeho zevnějšek se drží původní koncepce, tentokrát se však už design podstatně více odklonil od původního modelu GT40. Před zadní nápravou v sériovce najdeme šestiválec EcoBoost s dvojicí turbo dmychadel s výkonem minimálně 600 koní. Více zde.
Honda Civic Type R
Dlouho očekávaný hot-hatch ze stáje Honda byl již několik let nedostupným artiklem, to se však po autosalonu změní. 310koňový Japonec si tam střihl světovou premiéru a zároveň s tím jsme obdrželi i video z Nürburgringu, kde udělala novinka rekord mezi vozidly s předním pohonem. Více zde.
Honda NSX
I když se novodobé NSX ukázalo poprvé už v Detroitu, evropská premiéra se odehrává právě v Ženevě. Nová generace je agresivnější, dostala full-LED přední optiku a rozměrnou masku. O pohon se stará čtveřice motorů se společným výkonem přes 550 koní. Více zde.
Infinity Q60 Concept
S designovým bonbónkem jsme se seznámili už dříve, svět si ho však může poprvé osobně podívat až nyní. Americká odnož automobilky Nissan přináší do Ženevy i koncept avizovaného kupé, kterým chce konkurovat BMW řady 4 a Lexusu RC. Studie působí opravdu atraktivně, což potvrzují zejména přední partie, které netají velké ambice a ty by se měly do sériové verze přenést skoro úplně. Více zde.
Kia Sportspace
Koncept Sportspace má naznačit nejen designový směr, jakým se jihokorejská automobilka ubere roky následující, ale předznamenává i vzezření nové Optimy, kterou poznáme už na letošním autosalonu ve Frankfurtu.
Koenigsegg Regera
Pravděpodobně největší haló v Palexpo způsobuje nová silniční stíhačka ze Švédska. 5litrová V8čka twin turbo spolu s trojicí elektromotorů produkuje 1500 koní a 2000 N.m (!), Přičemž rychlost 400 km/h zdolá jen za necelých 20 sekund! Hypersport dokáže jezdit i výhradně na elektrický pohon, jeho cena je 47 milionů Kč vznikne jen 80 kusů. Více zde.
Lamborghini Aventador LP750-4 SuperVeloce
Dalším highlightem automobilové výstavy je vyšperkovaný italský supersport. Ten kromě toho, že hlásí mimořádně úspěšný prodej, dostal 50 koní navíc a zároveň shodil 50 kilo. Výsledek? 0-100 km/h za 2,8 s, maximálka přes 350 km/h! Nejrychlejšímu produkčnímu Lambu v historii značky věnujeme zvláštní článek již brzy.
Land Rover Range Rover Evoque (facelift)
Mimořádně úspěšné britské SUV (crossover) poznává odstupem času svou nezvyklou podobu. Jednou z hlavních novinek jsou přední světla, která vůbec jako první v rámci koncernu Jaguar Land Rover počítají s adaptivní full LED technologií. Kromě decentních retuší zevnějšku a interiéru se do motorové palety nastěhovali nové agregáty. Více zde.
Lamborghini Huracán Torofeo
Torofeo, tedy spojení španělského slova "Toro" (býk) a závodní série Lamborghini Super Trofeo je v porovnání se standardním modelem rozšířeny o 30 mm vpředu a 40 mm vzadu. 5,2litrový vidlicový desetiválec dostal tentokrát navíc až dvě turbodmychadla, čímž se výkon vyšplhal na hodnotu rovných 1000 koní a 1000 N.m. Více zde.
Mclaren 675LT
3,8litrový vidlicový osmiválec z McLaren u 650S prošel několika změnami, čehož výsledkem je 675 koní a 700 N.m v nové, odlehčené (-100 kg) verzi 675LT s akcelerací z 0-100 km/h za pouhé 2,9 sekundy. Více zde.
Mercedes-Benz CLA (45 AMG) Shooting Brake
V stánku Mercedesu nechybí ani stále poměrně nová záležitost, stylové CLAčko v ještě vyváženějším a atraktivnějším kabátě. Řeč je o praktičtější kombíku s názvem Shooting Brake, který je možné si pořídit i v pekelné verzi 45 AMG s dvoulitrovým čtyřválcem a výkonem 360 koní & 450 N.m Více zde.
Mercedes-AMG GT3
Nástupce SLS AMG GT3 se nám odhalil v mohutném Bodykitu a s výrazným zadním křídlem ještě krátce před samotným otevřením autosalonu. Novinka určená výhradně pro závodní okruhy si nakonec od předchůdce půjčila mohutný 6,3litrový atmosféricky vidlicový osmiválec. Ten totiž nabízí pro dané zaměření uživatelsky přívětivé technologie a vynikající spolehlivost.
Mercedes-Benz G 500 4x4²
Německá hvězda mění stráže a v době, kdy ukončuje produkci brutalitky G 63 AMG 6x6 si v Ženevě světovou premiéru odbývá další hardcore verze legendárního Gčka - G 500 4x4²! Ta mě pod kapotou nový 422koňový motor, 4litrové V8 biturbo, které jsme poznali z nových modelů GT a C 63. Více zde.
Mercedes-Maybach Pullman
Vrchol v nabídce automobilky Mercedes Benz a "podznačky" Maybach už není tajemstvím. 6,5metrová limuzína s 530koňovým dvanáctiválcem pod kapotou a vnitřním rozložením 2 + 2 + 2, to je nový Pullman za 13,7 milionu Kč! Víc zde.
MTM S8 Talladega S (Audi S8)
Nejnovější 802koňový počin od MTM budí v prostorách Palexpo velký obdiv, a to nejen díky výrazné barvě! Její vnitřek vyplňuje 4litrová V8čka, která s luxusní limuzínou dělá své: 0-100 km/h za 3,1 sekundy, maximálka 350 km/h. Více zde.
Porsche 911 GT3 RS
Porsche během své tiskové konference představilo nový Cayman GT4 a vůbec poprvé ukázalo světu nejostřejší silniční 911tku, verzi GT3 RS! Ve výstavišti se tak nachází druhé (po 918tce) nejrychlejší Porsche na Nürburgringu (7 minut a 20 sekund!), Které je poháněno 4litrovým šestiválcem s výkonem 500 koní a váží jen 1 420 kg.
Rolls-Royce Phantom Serenity
I druhá aristokratická značka nemůže na veletrhu těchto kvalit a rozměrů chybět, žádný nový model však nyní nepoznáváme. Samozřejmě, stánek není prázdný, Britové v něm prezentují i jedinečnou verzi luxusní stálice. Nejnovější Phantom upozorňuje na prvotřídní ruční práce. Exteriér zdobí unikátní perleťový lak s drobnými detaily zobrazujícími květiny. V interiéru najdeme pravé dřevo, čínské hedvábné obložení se strukturou květů.
Škoda Octavia RS 230
Prostory značky Škoda se nesou převážně ve sportovně laděném duchu. Mohou za to atraktivnější verze Fabie, Monte Carlo, ale i benzínová Octavia RS 230, tedy první škodovka se samosvorným diferenciálem a zvýšeným výkonem o 10 koní - 169 kW / 230 k. Více zde.
Škoda Superb
Opravdu velká pozornost je věnována nové vlajkové lodi české automobilky. Ta svými tvary navazuje zejména na minulý koncept Vision C, proto se v Palexpo nachází i exemplář v křiklavé barvě, který má na loňskou studii poukazovat. V paletě dostupných barev na trhu ji však nenajdeme. Více zde.
Volkswagen Touran
Volkswagen oficiálně odhalil zcela novou generaci jednoho z nejúspěšnějších MPV na trhu. Touran mezigeneračně zkrásní, narostl a zároveň shodil 62 kilogramů. Do nabídky se začlenil po novém mimo jiné i sportovní R-Line balík a nejvýkonnější diesel 2.0 TDI nabídne až 190 koní.
Volkswagen Sport Coupe Concept GTE
Další salónová chuťovka pochází z dílny VW, tedy jako již několikrát i u nás zaznělo, koncept naznačující chystanou druhou generaci oblíbeného CCčka. Poznávacím znakem studie jsou agresivnější přední partie s netradiční přední maskou zasahující až do nárazníku a silueta střechy, která plynule schází až k zadní části. Celek vystupuje nadmíru atraktivně a do velké míry odráží produkční model, který by měl objevit brzy. Více zde.
Která z vybraných novinek tě nejvíce oslovila, a vlastně, chystáš se navštívit letošní autosalon v Ženevě osobně? Rozhodně se vyplatí!