Vývojáři z Naughty Dog stále častěji začínají odhalovat nové záběry a detaily ze své nejnovější hry Uncharted 4.
Je tomu již dva a půl roku, co Naughty Dog prostřednictvím teaseru odhalilo 4. díl z Uncharted série, exkluzivně pro PlayStation 4. Dlouho se o něm mluvilo jako o posledním, u čehož vývojáři zůstávají dodnes, ale nemusí to ihned znamenat, že půjde o konec série jako takové, možná se jen navždy ukončí příběh Nathana Drakea, stejně jako to plánují v CDPR, kdy se ještě do světa Zaklínače hodlají vrátit, avšak již bez Geralta.
Uncharted 4: A Thief's End je ve vývoji již dlouhá léta. Po 8 měsících dřiny, natáčení (mo-cap herci), nahrávání a skládání hry se Amy Hennig (v Naughty Dog figurovala jako creative director a screenwriter u celé trilogie) rozhodla studio opustit a přidat se k Visceral Games (Battlefield: Hardline). Její pozici přebrali Neil Druckman a Bruce Straley. Ti byli důležití při vývoji Uncharted 1 a 2, ale před prací na trojce bylo Naughty Dog rozděleno do dvou skupin. Druckman a Straley měli pracovat na nové hře do série Jack & Daxter, ale cítili, že to není pro ně a rozhodli se vytvořit něco zcela nového. Hádáte správně, řeč je The Last of Us, které jsme u nás na webu vychválili až do nebes. Tito pánové nahradili Amy Hennig a veškerou její práci údajně zahodili do koše, aby mohli vytvořit hru podle sebe. Za sebe mohu říci, že jsem rád, že to takhle dopadlo. Přece jen, příběhová část a scénář předchozích dílů byly asi největším problémem celé série, což se o TLoU nedá říct. Změnil se tedy příběh, přístup ke hře jako takové a nakonec i nějací herci. Hra se automaticky odložila, o tom ale široká veřejnost ještě nevěděla.
Po prvních odkladech přišlo více informací a i pár trailerů, i když Uncharted se dlouhou dobu prezentovalo jen na E3. Po té loňské však přišel úžasný spot, nějaký ten gameplay trailer a mnoho vývojářských deníčků (o těch si něco povíme níže). Děj se odehrává několik let po událostech trojky, kdy je již Nathan v důchodu a žije se svou ženou Elenou. Vše se však změní, když se objeví jeho dávno ztracený bratr Sam, kterého všichni považovali za mrtvého. Nepřichází jen se svým více než živým úsměvem, ale také s prosbou, kterou Nathan musí a zároveň nemůže odmítnout. Spolu se tedy vydávají objevit ztracený poklad slavných pirátů, ale později to bude spíš o tom, co všechno je Nathan ochoten udělat, aby ochránil své blízké. Není vůbec jisté, které postavy uvidíme, ale určitě by všechny potěšili dosavadními oblíbenci. Zatím je potvrzen jen Sully, Sam, Elena, Nathan a dva záporáci - Rade Adler a Nadine Ross. S oběma jsme se už stihli seznámit.
Víme, že nehrozí žádný downgrade, a tak nás pravděpodobně čeká nejlépe vypadající hra (možná) nejen na konzolích, ale vůbec. Koneckonců, PC si stále nemůže dovolit udělat skutečně krásnou hru, protože by to konzole potopilo, ale někteří vývojáři přece jen mohou posunout level vizuálu a celkového grafického zpracování na vyšší úroveň než je to u konzolových verzích. Obzvlášť, pokud jde o PC exkluzivitu, kde se PC verze nemůže porovnávat s tou konzolovou. V případě Uncharted se však díváme na jednoznačně nejdetailnější titul, jaký jsme měli možnost spatřit. Právě třetí vývojářský deníček se zaměřil na detaily, jejichž množství, úroveň autenticity a všelijaké možné faktory ovlivňující nejen hratelnost, ale i vizuál, design prostředí, postav a objektů. Dvakrát do stejné, pochybné řeky nevstoupíš, no a ani ve čtvrtém Uncharted nešlápnete ani jen na stejnou louži dvakrát. Vždy se hráčovo oblečení zamaže jinak, no a to raději nezačneme mluvit o špíně a blátě, které se dostávaly na Nathanaovo oblečení a tělo při gameplayi, kde byl tažen autem skrz leccos možné, jen ne čistou vodu (no dobře, trochu se namočil předtím, než skoro umřel).
Fyzika zde hraje důležitou roli, o tom není pochyb. Ať už je to destrukce, aspekty hratelnosti dotvářející pocit neustálého nebezpečí a změny herního prostředí nebo interakce s různými objekty či samotnými NPC (procházení davem se Sullym bylo úchvatné). Všechno je to v souladu se snahou Naughty Dog vytvořit hru, která mohla vyjít v roce 2015, ale dalšího 3/4 roku se bude pracovat na detailech, které žádný hráč nežádal, protože jejich dosud neměl možnost vyzkoušet. Naughty Dog je jinými slovy jedno ze studií, které nemá ve zvyku převzít něčí technologii, herní standardy či mechanismy. Vytvoří si vlastní svět, ohromující vizuál a buduje kvalitu titulu na základě nových myšlenek a abnormální bohaté škály originálních nápadů a detailů, které většina hráčů napoprvé možná ani nezaregistruje. Je třeba počítat s tím, že fyzika, destrukce a vizuál bude na tak trochu revoluční úrovni a opět posune hranice konzole PS4 směrem dopředu. Dá se říci, že Naughty Dog se nepřímo přičiní o kratší cyklus current-genu, proč, to je vám snad jasné.
Trailery
Co se týče hratelnosti, nuže, sofistikované vykecávání zde velmi nemá smysl. Pokud tento článek čtete, s největší pravděpodobností jste viděli alespoň jedno gameplay video (pokud ne, nezoufejte, veškerý propagační video materiál a gameplay záběry, stejně jako i vývojářské deníčky, najdete na samém spodku) a dobře si pamatujete, jak vás v daný moment ohromilo. Žádné prvoplánové akční sekvence, ale do posledního detailu promyšlené kroky AI nepřátel, využití prostředí a stealthu. Nemusíte se však bát, že nepřijde řada na nascriptované boží scény. V případě, že se nechystáte být tichým zabijákem, Nathan je více než obdivuhodný pistolník, nemluvě o jeho dovednostech v pěstních soubojích.
Ty si užijeme ve čtvrtém díle asi nejvíce, protože budou podporovat interakci s prostředím kolem asi nejvíce ze série, nemluvě o ladných Drakeových pohybech, oku lahodících animacích a kombech. Pokud vás mimochodem bavilo spojení Joela (pokud jste to nevěděli, Sama, Nathanova bratra, dabuje stejný herec jako Joela - Troy Baker, zatímco roli Nathana si opět zopakoval Nolan North, který má s hrami bohaté zkušenosti) a Ellie, můžete se těšit, že v U4 to bude fungovat stejně. Váš parťák, ať už to bude Sully nebo Sam, vám bude krýt záda stejně, jako to dělala před pár lety Ellie. Mnohé herní mechanismy se ve srovnání s předchozími díly velmi nezměnily, spíše se upgradovaly, aby vše fungovalo v souladu s vylepšeným vizuálem, cutscenami a spoustou zábavy, kterou má hráč při hraní zažívat. Opravdu se ale stačí podívat na gameplay videa, aby člověk pochopil, co ho čeká.
Jedno je jisté, Uncharted 4 je s největší pravděpodobností nejambicióznějším projektem studia Naughty Dog. Momentálně se lisují nosiče exkluzivně pro PS4. Hra dorazí na pulty obchodů již 10. května 2016, a to s českými titulky jak pro singleplayer, tak (snad) i pro multiplayer. Nabídne hluboký příběh, mnoho zvratů, zábavnou hratelnost, nádherný vizuál s detailními texturami, vysokým rozlišením a množstvím fyzikálních aspektů, jakými se může pyšnit jen málokterá hra. A my se již nesmírně těšíme, až si to sami vyzkoušíme.
PS: Ti, co jste hráli vynikající a extrémně chytlavou/zábavnou open betu, asi jste si všimli, že grafika nebyla až tolik ohromující. Jednak je to kvůli tomu, že je to multiplayer, jednak kvůli tomu, že hra pro více hráčů běží v 60fps a 900p, zatímco singleplayer v 30fps a 1080p, nemluvě o zcela jiném vizuálním zážitku.
Vývojářské deníčky
Gameplay