21. ledna 2017 18:59
Tomáš Blahuta

Asteroid o hodnotě 10 000 000 000 000 000 000 dolarů se stane primárním cílem pro NASA na rok 2030

ZAJÍMAVOSTI NASA VESMÍR

Vyhlídka na poměrně slušný byznys, no ne? NASA má s daným objektem ale úplně jiné plány, jako ho zpeněžit.

Vesmír je nekonečnou studnicí událostí, nejroztodivnějších objektů či kuriózních situací. Jednou z nich je momentálně i nadcházející mise od NASA, která plánuje vyslat svou sondu s názvem Psyché k asteroidu s podobně mytologickým názvem – 16 Psyché (objeven ještě v roce 1852). Jde o jeden z deseti největších objektů v asteroidovém pásmu mezi Marsem a Jupiterem (tvoří 1 % z jeho celkové hmoty). Podle odhadů vědců se jeho jádro skládá ze železa a celkově se může jednat o pozůstatek protoplanety, avšak z nějakého důvodu byl 16 Psyché velmi dávno odvržen pryč a zachycen v zmíněném pásmu asteroidů. A právě proto se jedná o jeden z nejtajemnějších a velmi málo známých objektů naší sluneční soustavy.

Od Země je vzdálen 230 milionů kilometrů a šířkou přesahuje sotva 200 kilometrů. Velmi pestré je zejména složení – nikl, zlato, železo, platina, měď a další významné kovy. Díky jejich přítomnosti má 16 Psyché dokonce i svou jedinečnou hodnotu vyjádřenou v amerických dolarech. Tu dal dohromady doktor Elkins-Tanton, podle kterého má celý objekt hodnotu až neuvěřitelných 10 kvadrilionů amerických dolarů. Pokud by ho náhodou něco přitáhlo k Zemi a měli bychom k němu přístup, světové ekonomiky by zkolabovaly. NASA ale nic podobného neplánuje a chce se zaměřit primárně na zkoumání toho, jak vznikaly planety před miliardami let v našich končinách vesmíru.

Zdroj: Tech Times

Mise bude spuštěna v říjnu roku 2023 a hlavním úkolem sondy Psyché bude zkoumání jádra a také potvrzení, resp. vyvrácení faktu, že na povrchu nebo pod povrchem se nachází voda. V případě, že by byla objevena, asteroid by se mohl velmi snadno stát zastávkou pro lidské posádky během jejich cesty na nedaleký Mars. Během své cesty k 16 Psyche by měla sonda udělat průlet kolem Marsu v roce 2025 a o pět let později konečně začít zkoumat objekt zájmu.

Zdroj: GLV