Zúžit to na 20 her bylo náročné. V tomto roce totiž vychází nepřeberné množství velkých her.
Po představení 10 nejlepších her roku 2017, které jsme měli možnost si v redakci zahrát, přicházíme s dalším žebříčkem. Nebo lépe řečeno seznamem, jelikož dnes se podíváme na 20 velkých her, na které se v tomto roce těšíme nejvíce.
Dopředu předesíláme, že přestože se mezi velkorozpočtové AAA tituly probojovala i sem tam nějaká indie hra, jako například A Way Out (i když hra jako indie rozhodně nevypadá), tak nezávislým titulům či malým hrám z indie scény se budeme věnovat v samostatném článku možná už za týden.
Ponořte se tedy s námi dnes do našich milovaných vymyšlených světů, připomeňte si, čeho se už nemůžete dočkat a taktéž poznejte pár titulů, o kterých jste možná neslyšeli. Rok 2018 bude pro herní průmysl obrovský a my budeme při tom.
Některé z těchto her si můžete předobjednat už nyní na stránce Čierny Drak
1. Monster Hunter: World – 26. ledna, Capcom, šéf vývoje: Kaname Fujioka (PS4, Xbox One, PC)
Oznámení hry Monster Hunter: World na loňském veletrhu E3 bylo příjemným překvapením pro nejednoho z nás. Nový přírůstek do populární série se oproti dřívějším dílům dočká vydání jak na konzole, tak i PC a vývojáři nám slibují rozsáhlý, bohatý svět a samozřejmě desítky hodin prozkoumávání, stopování a zábavných soubojů s širokou plejádou potvor, k jejichž zdolání budete potřebovat dávku zručnosti a důmyslného taktizování.
Pomalu se tedy začněte chystat do zbroje, na lov přerostlých příšer se totiž vydáme už pár dní.
2. Shadow of the Colossus – 6. února, Bluepoint Games, SIE Japan Studio (PS4)
Legenda se vrací a dočká se zbrusu nové grafiky a animací. Shadow of the Colossus je jednou z her, která patří do výkladní skříně toho nejlepšího, co jsme si v minulosti na systému od Sony mohli zahrát. Dává proto smysl, že se nás japonská společnost rozhodla obdarovat remakem tohoto herního klenotu.
Na vývoji nové verze hry se kromě Sony Japan Studio podílí také ostřílené studio Bluepoint Games, které své kvality již několikrát prokázalo. Vzpomeň například na excelentní remasterované dobrodružství Uncharted: The Nathan Drake Collection. Víme tedy, že hra je v dobrých rukou a už se nemůžeme dočkat, až se znovu pustíme do nezapomenutelných bojů s úchvatnými kolosy.
3. Sea of Thieves – 20. března, Rare, šéf vývoje: Gregg Mayles (Xbox One, PC)
Po opakovaném posunování termínu vydání to konečně vypadá, že se na hledání pokladů, objevování světa a námořní souboje v Sea of Thieves vydáme už za dva měsíce.
Hra vypadá rozhodně zajímavě a všichni jsme zvědaví, jak se tento ambiciózní projekt z dílny studia Rare nakonec povede. Pokud holdujete multiplayerovým hrám a máte slabost pro tituly s roztomilým vizuálním zpracováním, neměli byste tuto exkluzivitu Microsoftu ignorovat.
4. Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom – 23. března, Level 5 - šéf vývoje: Yoshiaki Kusuda (PS4, PC)
Tak se jen přece dočkáme. Po mnoha odkladech se obrovský svět odcizeného království naplno ukáže v celé své kráse. Už za dva měsíce si budeme moci vychutnat art styl, který není fanouškům Studia Ghibli vůbec cizí.
Připojte si k tomu sympatické postavy, originální koncepty a designy, lákavou hratelnost a záruku kvality tvůrců, kteří připravili skvělý první díl a máte vystaráno.
Jistě, možná to není hra pro každého, ale právě tyto tituly se na konci roku v žebříčcích o nejlepších hrách pravidelně objevují. Zbývá jen doufat, že Level 5 nezapomněl na inovace a dočkáme se krásné hry nejen pro ty menší.
5. A Way Out – 23. března, Hazelight Studios, šéf vývoje: Josef Fares aka fuck the Oscars (PS4, Xbox One, PC)
Konečně klasická blockbusterová hra pro dva hráče? Ani tolik ne, Josef Fares, který si hru krásně zpromoval na Keighleyho Game Awards v prosinci, totiž figuruje v indie studiu Hazelight Studios. A přestože A Way Out, příběh dvou mužů, kteří vzájemně si pomáhají na útěku z vězení, vydává EA, hra se kategorizuje právě jako indie.
Tvůrci tak měli volné ruce při kompletním znění, vizuálu a směřování hry. A to je jen dobře, protože právě na indie scéně vznikají ty nejlepší příběhy či originální herní mechanismy. Akorát ne v takové velikosti a rozsahu, aby to uchvátilo každého. Zbývá jen doufat, že právě EA si ve Faresovi toho obrovského potenciálu (i díky skvělé záležitosti Brothers: Tale of Two Sons) všimlo, a my tak budeme moci hrát jednu z nejlepších her tohoto roku.
A budeme ji přitom muset projít celou ve dvojici. Založená je totiž na souběžném hraní dvou hráčů, přičemž se bavíme jak o lokálním, tak i online multiplayeru. Stačí, když budete kopii hry vlastnit vy, váš kamarád se na vás připojí a celý tento zážitek prožijete za cenu jedné hry.
Já osobně zbožňuji local couch coop hry, takže A Way Out velmi věřím. Jeho úspěch by tvůrcům mohl ukázat, že o hry pro dva a více je stále velký zájem. Více se o příběhu a postavách dozvíte ve videu níže.
6. Far Cry 5 – 27. března, Ubisoft Montreal, šéf vývoje Dan Hay (PS4, Xbox One, PC)
Far Cry nás už trochu všechny přestalo bavit, nebo ne? Poslední dva díly byly do jisté míry přeskinovanou trojkou, i když Primal zachránilo dobové zasazení. Chce to však změnu nejen v hratelnosti a my cítíme, že právě pátý díl nám ji může doručit.
Rozsáhlý co-op multiplayer, šílený náboženský kult ovládající území v Montaně, množství zbraní, nepřátel a nebezpečných zvířat společně se zajímavými postavami a množstvím způsobů, jak se ve hře zabavit. Okleštěné GTA? Klidně tak můžeme Far Cry 5 nazvat. Gameplay záběry vám hru představí nejlépe.
7. God of War – jaro, Sony Santa Monico, šéf vývoje Cory Barlog (PS4)
5 let poctivého vývoje s myšlenkou Coryho: You gotta know the rules to break the rules. A má pravdu. God of War se po několika typologicky identických hrách musel vydat jiným směrem a my jsme velmi rádi, že tomu celému velí právě Cory.
Dočkáme se silného příběhu, zajímavých postav a hlubokého náhledu do vztahu otce a syna v podání dávného a bájného řeckého poloboha, který srovnal celý Olymp se zemí. Na druhé straně tu máme Atreuse, který chce být co nejlepším synem, ale Kratos má někdy prostě nadlidské požadavky.
Čeká nás výrazná změna gameplaye, otevřenější prostředí vyžadující zkoumání okolí a hlavně trochu jiné boss fighty a odlišný postup hrou celkově. Zapomeňte na lineární příběh vystavěný do deseti hodin. Mluví se až o 25 hodinách obsahu, na který jen tak rychle nezapomeneme.
Stále je to Kratos, stále se umí božsky naštvat a stále půjde po krku těm největším. Bude to však úplně jiné dobrodružství.
8. State of Decay 2 – jaro, Undead Labs, šéf vývoje: Richard Foge (Xbox One, PC)
Na své si letos přijdou také milovníci survivalu a vyvražďování oživlých mrtvol. Čeká nás totiž očekávané pokračování populárního titulu State of Decay, které staví na solidních základech prvního dílu a znovu vás přenese do otevřeného světa, v němž budete budovat a rozvíjet celou svoji komunitu a přežívat v nehostinném, postapokalyptickém prostředí.
A chybět nebude ani možnost hraní až se třemi dalšími hráči v režimu kooperace Těšíte se?
9. Spider-Man – první polovina roku, Insomniac Games, šéf vývoje: Bryan Intihar a Ryan Smith (PS4)
Jen dva roky po perfektním Ratchetovi a Clankovi nás Insomniac obdaří dalším klenotem. Nevěřit v toto studio je jako nevěřit Villeneuvovi. Kluci a holky do toho dali srdce, využili předešlé zkušenosti s open worldem (také byste si přáli dvojku Sunset Overdrive?), povolali si na pomoc odborníky na komiksy a Petra Parkera, no a výsledek můžete vidět níže.
Spider-Man bude obrovskou hrou s netradičními herními mechanismy. Přece jen, cestování po světě je u Spideyho mnohem komplexnější a náročnější než v případě Batmana. Rocksteady ukázalo, že traversal systém se skutečně dá udělat inovativně a zábavně, takže teď je na řadě Insomniac.
Zbývá jen doufat, že ve hře nebude příliš mnoho QTE sekvancí a dočkáme se kvalitního příběhu plného klasických Spideyho záporáků. Povedný combat systém, grafika a zábavná hratelnost je z této hry cítit na míle.
10. Detroit: Become Human – první polovina roku, Quantic Dreams, šéf vývoje: David Cage (PS4)
Zkušený tým Quantic Dreams v případě počinu Heavy Rain dokázal, že je schopen vytvořit hry, na které se bude dlouho vzpomínat. Naopak titul Beyond: Two Souls se však podle reakcí řadí spíše k těm, na které by mnozí hráči nejraději zapomněli. Doufáme tedy, že jejich nejnovější projekt s názvem Detroit: Become Human, který nás zavede do světa androidů, bude patří právě do první kategorie.
Z dosavadních materiálů a informací tato exkluzivita pro PlayStation 4 vypadá rozhodně slibně a zdá se, že nás čeká opravdu silná akční adventura, ve níž každé hráčovo rozhodnutí a akce s sebou ponese taky patřičné důsledky, které se projeví na větvení příběhu. Výlet do futuristického Detroitu s androidy si rozhodně necháme ujít.
11. Red Dead Redemption 2 – první polovina roku, Rockstar Studios, šéf vývoje: Christian Cantamessa (PS4, Xbox One)
Pokud bychom měli vytvořit žebříček nejlepších her na předchozí generaci konzolí, Red Dead Redemption by jistě útočil na přední příčky. Pokračování této mistrovské kovbojky z portfolia Rockstar Games by proto nemělo nechávat chladným žádného fanouška titulů s pohlcujícím otevřeným světem a důrazem na umně napsané postavy a příběhovou linku
Z hlediska časového zasazení se bude hra odehrávat ještě před událostmi prvního dílu a jejím protagonistou se stane Arthur Morgan – mladý psanec, který tak nahradí předešlého hrdinu Johna Marstona.
Podaří se hře dosáhnout kvality jedničky? Odpověď poznáme již brzy.
12. Days Gone – léto/podzim, SIE Bend Studios, šéf vývoje: John Garvin a Jeff Ross (PS4)
Baaam! Open world, crafting, zombies-freakers na styl World War Z, silný důraz na příběh a cutscény, motorky, post-apo... máme pokračovat? Komerční potenciál je u Days Gone ještě větší než ten kritický.
Samozřejmě doufáme, že tvůrci Syphoon Filtru po letech nezapomněli, jak se vyrábí fakt velká hra. Jejich poslední hra neurčená pro handheldy (PSP a Vita) byl právě Syphoon Filtr pro PS2. Takový skok mezi generacemi v AAA segmentu znamená enormní množství problémů s optimalizací, silou hardwaru a podobně. Pevně věříme, že Sony těmto klukům a holkám pomáhala co nejvíce, dřímá v nich totiž ohromný potenciál.
Mnoho o příběhu nevíme. Jak jsme zmiňovali, půjde o post-apo, ve kterém kromě znepřátelených gangů budeme bojovat i proti freakerům. I ti však musí jíst, spát a mají i jiné životní potřeby, takže nejde o klasické tupé zombíky.
Připravte se na sběr surovin, rozsáhlý svět, množství pastí na cestách, zmutované medvědy, hordy freakerů a také potřebu natankovat si do motorky. Days Gone vypadá velmi zajímavě, ale tvůrci nám už musí ukázat rozsáhlé gameplay video představující většinu důležitých herních mechanik.
13. Metro Exodus – podzim, 4A Games, šéf vývoje: Andrew Prokhorov (PS4, Xbox One, PC)
Trochu se o hru ale bojíme. Tvoří ji cca 150členný tým, avšak asi 80 z nich je na Ukrajině, zatímco zbytek ve studiu na Maltě. Komunikace a spolupráce je nesmírně důležitá a z historie víme, že pracovat na takovém rozsáhlém projektu ve více studiích není jednoduché.
Pokud ale hra dopadne dobře, můžete se těšit, že u ní strávíte množství hodin. Kromě obrovského světa (zdaleka už nepůjde o tak lineární hru jako u prvních dvou dílů) nás čeká i znovuhratelnost, jelikož hráčova rozhodnutí ovlivní příběh a směrování děje/hry.
V něm se znovu vžijeme do kůže Artyoma (Exodus naváže na nejlepší možný konec The Last Light) a budeme se snažit najít další přeživší na povrchu moskevské pustiny a taky i v jiných částech země. Na to nám bude sloužit obrovský vlak, který bude plnit i úlohu jakési základny. Nebojte se však, podíváme se i do metra, jeho tmavých zákoutí a objevíme množství tajemství.
14. Dreams – podzim/zima 2018, Media Molecule, šéf vývoje: Mark Healey a Siobhan Reddy (PS4)
Nesmírně ambiciózní, ještě více odvážnější a riskantní krok od Sony a studia Media Molecule. Na Dreams pracují už bezmála 5 let a přitom nás ta hra nijak graficky neohromí. O čem tedy je a proč trvalo tak dlouho vytvořit ji? Inu, to by bylo na dlouho.
Vězte však, že Dreams je projekt, ve kterém si KAŽDÝ z nás může vytvořit svou vlastní hru. Hororovku, příběhovku, adventuru, létající tryskáče, akční FPS, puzzle... Dreams nabídne obrovské množství nástrojů pro výrobu velkých světů, příběhů a zážitků, dokonce si v něm budete moci vytvořit vlastní soundtrack.
Stačí, když bude komunita dostatečně motivována a bohatá na fantazii a v budoucnu se máme na co těšit. Vytvořené hry si totiž hráči budou mezi sebou sdílet a Sony prozradila, že by ty nejlepší dokonce chtěla vydat pod svou střechou jako indie tituly. Ty možnosti... Pokud ale nechcete čekat na to, co vytvoří komunita, můžete se rovnou vrhnout na příběhovou část hry, na kterou je také kladen důraz.
My se nemůžeme dočkat a pevně věříme, že Dreams bude malou revolucí, kterou budeme ještě dlouho opěvovat.
15. Anthem – podzim/zima s možným odkladem, BioWare, šéf vývoje: Jonathan Warner (PS4, Xbox One, PC)
Anthem jsme sem zčásti zařadili z povinnosti. Je to další velká hra od BioWare, vizuál je ohromující, ale jak píšeme, je to další velká hra od BioWare. A kdy naposledy nás BioWare svojí hrou ohromilo? Že to už nějaký ten pátek bude? Že nedokážete zapomenout, jak pohřbili sérii Mass Effect?
Že neradi slyšíte o jejich plánech změnit své zaměření ze singleplayerových příběhovek na multiplayerovky a styl Game as a Service (multiplayer, mikrotransakcie, DLC...)? V tom případě asi máte smůlu, protože takovým stylem už vykročili i s Anthem, obrovským open worldem, který si nejvíce užijete v hraní co-op. Více než debutové gameplay záběry ale ze hry nemáme, ale to se určitě změní za pár měsíců na E3.
Na papíře byl potenciál asi obrovský, ale EA a BioWare dnes věří už jen málokdo. Rádi se však necháme překvapit. Dobré hry jsou nakonec pro nás plusem.
16. 2. séria Wolf Among Us a 4. séria The Walking Dead od Telltale (PS4, Xbox One, PC)
O těchto hrách nevíme skoro nic. Telltale by je mohlo vytvářet již v Unity enginu, což by nás potěšilo, neboť technická stránka všech jejich her je s prominutím na facku. A to už celou dekádu. I díky fajn příběhům a postavám jim to však odpouštíme.
Naposledy nám ale skutečně kvalitní hru doručili před pár lety. Řeč je o Wolf Among Us, Tales from the Borderlands a v neposlední řadě 1. sérii The Walking Dead.
A zatímco 2. série Tales from the Borderlands se dočkáme možná někdy v budoucnosti, už tento rok se můžeme těšit na návrat Bigbyho a Snow-White ve světě Fables či konec příběhu Clementine v poslední sérii The Walking Dead.
Kromě toho, že Wolf nebude pokračovat tam, kde skončila první série, ale více informací nemáme. Telltale má tento rok poslední šanci dokázat nám, že na to stále mají. Kromě Batmana totiž jejich hry poslední roky za mnoho nestojí. Pokud jste však hráli Wolfa, není velká pravděpodobnost, že jste z něj nebyli nadšení.
Buďte tak milí a pusťte si trailer níže. Možná nám po dohrání budete velmi vděční
17. Kingdom Hearts 3 – 2018, Square Enix, šéf vývoje: Tecuja Nomura (PS4, Xbox One)
Oznámení nového přírůstku do série Kingdom Hearts přišlo už před několika lety, ale teprve letos se hra konečně dočká vydání. Vývoj provázely menší komplikace, ale naštěstí už brzy fanoušci ságy konečně dostanou plnohodnotný třetí díl. A čekání to rozhodně nebylo krátké, jelikož dvojka spatřila světlo světa ještě v roce 2005 a od té doby vycházela jen řada různých odboček a spin-offů.
Hlavní role se v očekávaném pokračování, které se potkává s univerzem od Disney, ujme hrdina Sora, po jehož boku se objeví Kačer Donald, Goofy, Micky Mouse a Riku, postava známá už z prvního dílu série.
18. Code Vein – 2018, Bandai Namco, šéf vývoje: Yusuke Tomizawa (PS4, Xbox One, PC)
Máte rádi náročné akční RPG hry ve stylu Dark Souls, Bloordborne či Nioh? Pak máte štěstí, protože letos se vydání dočká Code Vein od Namca. Hra se zmíněnými tituly sdílí několik společných rysů, zároveň se však odlišuje mimo jiné originálním výtvarným zpracováním, které zaujme hned na první pohled.
Ve hře se vžijete do kůže vampýra s nadpřirozenými schopnostmi, které vám rozhodně přijdou vhod, ve zdejším pokřiveném světě plném monster se s vámi totiž nikdo mazlit nebude. A tak to má být.
19. Biomutant – 2018, Experiment 101, šéf vývoje: Stefan Ljungqvist (PS4, Xbox One, PC)
Přiznejte se, nadchl vás Biomutant při prezentaci na loňském Gamescomu stejně jako nás? Nedivili bychom se, pokud ano. Tvůrci z týmu Experiment 101 si totiž pro hráče podle všeho připravují skutečně zajímavý herní zážitek, který se bude vyznačovat jednak originální grafickou stránkou a jednak maximální mírou svobody.
Budeme si upravovat vzhled hlavní postavy (kterou je malá zvířecí potvůrka), vyrábět zbraně, prozkoumávat otevřený svět postižený nebezpečnou nákazou, bojovat se zdejšími potvorami a nebude chybět ani spousta další zábavy.
Celý koncept působí velice neotřelým dojmem a asi nebudeme daleko od pravdy, když povíme, že byste mezi letošními hrami asi jen stěží hledali takovou, která bude tolik hravá a nápaditá jako Biomutant
20. Darksiders 3 – 2018, Gunfire Games (PS4, Xbox One, PC)
War, Death a Fury. Tak zní jména trojice ústředních postav série Darksiders a právě poslední jmenovaná se stane hlavní tváří chystaného třetího dílu. Rusovlasá kouzelnice s bičem v ruce a zběsilostí v srdci se pokusí jednou provždy nastolit na zpustošené Zemi rovnováhu mezi silami dobra a zla, přičemž vaším primárním úkolem bude zničit děsivé personifikace sedmi smrtelných hříchů.
Po otevřeném světě Darksiders 3 se budeme moct pohybovat zcela volně a příběhově se hra odehrává paralelně vedle událostí z předešlého dílu.
Bonus: Vampyr – jaro, Dontnod Entertainment, šéf vývoje: Florent Guillaume (PS4, Xbox One, PC)
Do výběru 20 nejočekávanějších her se Vampyr sice nevešel, to však rozhodně neznamená, že by si nezasloužil pozornost. V tomto temném, akčním RPG od autorů úspěšné epizodovky Life is Strange budeme hrát za Jonathana Reida, doktora, který se stal upírem, a z jedné strany se tak cítí rozervaný Hippokratovou přísahou, a ze strany druhé svou touhou po krvi.
Dějově je hra zasazena do Londýna během španělské chřipky v roce 1918 a čeká nás polootevřený svět skládající se ze 4 distriktů. Zajímavé je, že v závislosti na hráčových rozhodnutích může postupně dojít až ke zničení jednotlivých částí města.
Soubojový systém a ponurá atmosféra ze hry hned na první pohled dělají velmi lákavou záležitost, doufejme tedy, že hra nezklame.
Tuzemský bonus: Kingdom Come: Deliverance – 13. února, Warhorse Studios, šéf vývoje: Daniel Vávra (PS4, Xbox One, PC)
Nejočekávanější česká hra roku? Bezesporu. Všech dob? Dost možná. O historickém RPG Kingdome Come: Deliverance jsme toho už něco málo napsali a mnozí z vás velmi dobře ví, o co se jedná. Připravovaný titul od týmu Warhorse Studios v čele s Danielem Vávrou (tvůrcem první Mafie) hráče zavede do středověkého období v českých zemích, kde budeme sledovat příběh syna kováře, jehož rodina zemřela při útoku armády žoldáků.
Mezi hlavní rysy hry bude patřit důraz na realismus, šermířské souboje nebo nový systém umělé inteligence, přičemž každá NPC postava ve hře má mít svou určitou funkci a vlastní denní cyklus. Jedním z lákadel je pak taky dechberoucí zpracování české přírody a jejích krás. K jednotlivým úkolům ve hře pak bude možné přistupovat různými způsoby, například hrubou silou nebo tichým postupem.
Od oznámení hry uplynulo už několik let, ale naše natěšení stále nepolevilo a už brzy se budeme moci na vlastní kůži přesvědčit o tom, jestli se dlouhé čekání vyplatilo. My věříme, že ano. A vy?
Vybrat jen těchto 20 her bylo nesmírně náročné. A to jsme ještě vynechali exkluzivity pro Switch, protože konzole dostane samostatný článek. Také vám zde možná chybělo pár neohlášených titulů. Letos ještě pravděpodobně vyjde Shadow of Tomb Raider, nová hra od Rocksteady (tvůrci Arkham série), R2make (remake Resident Evil 2) a množství dalších her, které ještě nebyly oznámeny.
Co se exkluzivit týká, jelikož nepočítáme Nintendo, vyhrává Sony se 6 exkluzivními tituly pro PS4, naproti tomu Microsoft má v našem seznamu 2 exkluzivity (zmínit ale můžeme ještě Crackdown 3).
Letos nás bude čekat pár Nintendo Directů, E3, preshows, Gamescom, TGS, PGW či PSX. Můžete si být tedy jisti, že nás do konce roku ještě pár oznámení překvapí.