Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
19. srpna 2019 14:57
Čas čtení 0:00
Matej Krajčovič

Největší elektromobil na světě nepotřebuje nabíjení. Vystačí si jen s rekuperací

Největší elektromobil na světě nepotřebuje nabíjení. Vystačí si jen s rekuperací
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://www.edumper.ch" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">edumper.ch</a>
TECH
Uložit Uložené

eDumper pracující ve švýcarském lomu shromáždí dostatek energie díky brzdění z kopce.

U elektromobilů je nepochybně nejčastěji diskutován dojezd. Řidič si může užívat okamžité zrychlení a obrovský točivý moment, ale pokud energie v bateriích dojde, nabíjení většinou trvá i několik hodin.

Běžný člověk využije stojany v nákupních centrech či zásuvku ve vlastní garáži, pracovní stroje ale musí být v pohotovosti celý den, a tak nikoho nepřekvapí, že na stavbách nebo v kamenolomech stále jednoznačně převažují klasické spalovací motory. 

Švýcarský lom u města Biel však využívá náklaďák poháněný čistě elektřinou, který dobíjení nepotřebuje vůbec. Jinými slovy, jeho dojezd je prakticky nekonečný. Teorie přitom tvrdí, že takové perpetuum mobile by podle fyzikálních zákonů a poučky o zachování energie existovat nemělo.

Web Green Car Reports uvádí, že eDumper vyrobený společností Kuhn Schweitz využívá své 600kilowattové baterie jen na cestu do kopce a prázdný. Na vrcholu na jeho korbu přibude 65 tun železné rudy, se kterou se vydá zpět 13% klesáním.

Výkonný systém rekuperace tak brzdí mnohem těžší vozidlo, než jaké předtím elektromotory tlačily nahoru. Podle výrobce je na konci pracovního dne výsledkem až 200 kWh přebytečné energie. Aktuálně nejvýkonnější Tesly Model S bys s nimi teoreticky dobil přesně dvakrát.

Běžný dieselový sourozenec eDumpera za rok spálí 40 až 80 tisíc litrů nafty, provoz elektrické alternativy se tak lomu zřejmě pořádně vyplatí.

Domů
Sdílet
Diskuse