7. července 2023 6:00
Čas čtení 6:38
Vojtěch Vanda

Sergei Barracuda vyrostl v mentora a na nové desce dává rady lidem z ulice. Za Růst & Prosperita je víc, než si myslíš (Recenze)

Zdroj: Skerocuda/Propagační materiál
HUDBA ČESKO ČESKÝ RAP RAP SERGEI BARRACUDA

I když většina z nás byla zklamána nevydáním dříve ohlášené Pouliční Ekonomické 4, nakonec k tomu nebyl důvod. Na nové desce Sergeie B. se setkáváme s umělečtějším a vyzrálejším interpretem, který ví, co od své hudby chce.

O vydání Pouliční Ekonomické 4, brandu, který dostal Sergeie Barracudu mezi nejlepší rappery republiky, se vědělo. Proto jsme byli samozřejmě nadšeni. V roce, kdy se zejména v rapovém mainstreamu spojuje a odráží minulost s budoucností (série Detektor od Ektora, Krtek Forever od Milion+), jsme tu měli další pokračování zásadní série, které mělo ukázat, zda Sergei zraje jako víno.

Jenže PE4 nevyšla. I když popisky videoklipů ze září mluvily o něčem jiném, vykrystalizoval z toho Růst & Prosperita. Rozdílnost začínala již u bookletu, jenž taktéž zachycoval interpreta v nezvykle umělecké poloze – jednoduchý portrét s make-upem, který je vidno spíše u modelů než u rapperů, natož rapperů jeho ražení. Tím si získal naši pozornost.

Po poslechu prvních singlů jsme zjistili, že Sergei neupustil od častého zpěvu, který měl s původním „pouličním psem“ pramálo společného. Z výrazu textu neměl posluchač v ústech pachuť betonu a těžkého boje o úspěch, ale spíše opojné vítězství a přepych. Načež přišel vzlyk.

Někteří fanoušci, dle reakcí na release ze 28. června, chtějí „starého Sergeie“. Přímo po něm lační. Co to ale znamená? Jakými fázemi si Barracuda prošel? Proč už to nejde dát zpátky a z jakého důvodu je Růst & Prosperita deskou v pravý čas na správném místě? Zkusíme to vysvětlit.

Barracudovy fáze jsou jako covery alb

Sergei B. alias Erik Peter je v českém rapu více než dekádu, sám jíž má po třicítce, a tudíž za sebou i nějakou historii. Velká (a obvykle ta zaujatá) část fanoušků ji dělila na Sergeie za dob série PE a Sergeie, který se nebojí zpívat a vzít hudbu za trochu umělečtější konec. Nová, více „classy gangsta póza“ jim neseděla a rádi se nořili do dob, kdy Barracuda vycházel třeba s Logicem alias Yzomandiasem a postával v ulicích.

A ano, zůstávat underground, pouštět si Fuerzu a respektovat minulost je v jistých situacích „v pořádku“, jen je třeba se v ní nezaaretovat. Milníky jsou jinde. Jako by někteří zapomněli, co se v posledních třech letech stalo.

Zmíněná pětiletka je velice transparentní. Změna přišla s rokem 2020, kdy Barracuda dobrovolně opustil label Azurit Kingdom, oddělil se od svého parťáka a nechal Pastora Pastorem. Je to smutné, že to říkáme, vzhledem k hitům, které tehdy vznikly, ale pro svůj rozvoj nemohl udělat nic lepšího. Všimni si, jak rozkvetl – do té doby jsme se setkali jen s šedivým světem, tvrdou realitou bez barev, které kopírovaly i covery jeho alb. PE I, II, 2,5. 713, PE3 i Medusa jsou laděny do černa, šediva, jen s jistou příměsí červené či bílé.

Sergei Barracuda Růst & Prosperita
Zdroj: Skerocuda/Propagační materiál

Pak přišla Medusa II. – fialová jako pěst na oko se stejně silnými hity. Produkt vyšel celý v bílém, na dalších coverech Sergei pózuje s upravenými zuby a úsměvem na tváři. Finesa byla taktéž barevná a Růst & Prosperita? Konečně umělecká. Klipy se jeví více variabilní, Sergei je k fanouškům otevřenější, přístupnější. Chtělo to čas, ale kdo vytrvá ve snažení, stane se tím, kým chce. Vypadá to, jako by se mu rozvázaly ruce.

Růst

Možná i proto byl čas upustit od PE4, která jej hodně pojila k tomu, co byl dřív. Těžko každopádně říct, co jej doopravdy donutilo ke změně. Faktem zůstává, že poslední album je nejdelší od deluxe verze Pouliční ekonomické 3: Láska & Loyalita – celkem 16 stop a přes 50 minut stopáže je výživná dávka tracků na drop uprostřed týdne. Délka alba taktéž nekoreluje s délkou posledních studiovek, pročež nás překvapila.

Tracklist

1. Dobré ráno (prod. by Sergei Barracuda)

2. A já vím proč (prod. by Ktodowski)

3. Nijagára (ft. Smack) (prod. by Bald Yae & Ktodowski)

4. Oblíbený interpret (prod. by OG DosEquis)

5. Čistý Dope (ft. Block 125) (prod. by Rttypebeats)

6. Asteroidy (ft. Rollsout) (prod. by Rttypebeats)

7. Požehnán jako teď (ft. Ektor) (prod. by SpecialBeatz)

8. Ty si to zasloužíš (ft. Dollar Prync) (prod. by rxn)

9. Jeď (prod. by DonaldzrBeats)

10. Zůstane mezi náma (ft. Saimonsa) (prod. by Jai Beats & Rttypebeats)

11. Láska je když... (prod. by ÜBeatz & Hoops)

12. Bouře (prod. by OG DosEquis)

13. Mr. Sergei B (prod. by Sergei Barracuda)

14. U hranice (ft. Palermo) (prod. by ÜBeatz & Hoops)

15. Himaláje II (ft. sak10denz) (prod. by SpecialBeatz)

16. Vždy extra (ft. Dokkeytino) (prod. by Peyseyko808, 1Hellion & Leryk)

Na první pohled je zřejmý myšlenkový postup Sergeie, jenž o sobě uvažuje jako o osobě jisté důležitosti, která má co předat dál. Podle toho si taktéž vybral hosty, jež můžeme rozdělit na jemu rovné a nováčky, kterým může správným mentorstvím pomoci.

Stálice, s nimiž spolupracuje již dlouho, v singlech neprozradil, přesto bychom minimálně část z nich tipli. Prostor dostali Smack, Ektor, Palermo i Dollar Prync. Zajímavé je, že každý z nich má podobnou minulost jako Barracuda. Smack, Ektor i Prync o svých drogových zkušenostech dávají často vědět ve svých textech, Palermo byl dokonce za dealing zatčen a odpykává si desetiletý trest za pašování pervitinu. Vrána k vráně prostě sedá a je jen ku prospěchu, že jim to sedá i hudebně.

Druhá strana mince jsou Rollsout, Saimonsa, sak10denz (i když ten už nějakou dobu na scéně existuje) a Američan Block 125, jimž je možné předat zkušenosti. Že to Sergeiovi jde, ukazuje vzrůst ostravského Hard Rica, s nímž udělal před dvěma lety mixtape Kila Zdarma a jenž se nyní stará o vlastní úspěšnou rapovou kariéru.

Všichni výše zmínění jsou hudebně tvární, zajímaví, hrají si s flow, hlasem (neradi bychom vynechali Dokkeytina, který tuto cestu na Slovensku i v Česku prošlapával sólo) a komponují new vawe elementy rapu do výsledné desky. Tato symbióza inovace a prostoru u velkého interpreta způsobuje, že nestagnuje ani jedna strana. Šikovné, že? Prostě růst.

Prosperita

Aby se ale nezapomnělo, kdo tu hraje pré, a zároveň si dokázal svou vlastní velikost, vydal Sergei jako singly pouze tracky, na nichž je bez známých jmen (Jeď, Láska je když..., Asteroidy, Mr. Sergei B, Bouře, Oblíbený Interpret). Školu ulice otevřel singlem Jeď, kde se opravdu blížil pouličním principům a svým starým návykům nejvíce. Dal prostor rapu, který si někteří společně s ohlášením PE4 špatně vyložili jako návrat ke kořenům.

Červnový drop nicméně otevřel track Dobré ráno, který jako by vypadl z loňské Finesy. „Ukňouraný autotune“ se zralými, mellow-type trapovými beaty, kde se dává větší průchod emocím a které jsou umocněny vcelku vkusným zpěvným doprovodem, některým připomínaly spíše poslední Barracudovy studio releasy.

Rozčarované komentáře byly tady. My si ale říkáme proč vůbec? V první řadě je třeba si poslechnout album jako celek, aby člověk zjistil, jaký má vibe. Posluchač, který alespoň trochu zvládne číst mezi řádky, nemůže tvrdit, že zpěv jakkoliv ničí genius loci. Pokud jde o rap, je zde tolik rapových oken, že zpěv zcela vyváží. A kdyby to někomu nestačilo, jsou to pouhé dva roky od doby, co se vyrapoval až do aleluja v 17 (!!!) tracích na mixtapu s Ricem.

Soustředíme-li se na text, zjistíme, že nám Dobré ráno nastoluje celou agendu desky. Barracuda à la Rick Ross mluví o nutnosti tvrdé práce na ulici i v hudbě, aby se dosáhlo úspěchu. Je to oslava prací. Deska tak pokračuje dál – v Nijagáře se Smackem oba mluví o tom, jaký je dealerský život, Čistý dope je zase takovým vzdáním holdu své bývalé práci, kterou dokonce zlehčuje (Dealuju jen pro ten pocit...).

U hranice se zase setkáváme s obrácenou stranou mince a docela osobním storytellingem se stresem, že se něco nepovede. Ironickou shodou okolností (anebo možná promyšleným krokem) se zde na featu objevuje právě Palermo. Onu Bouři, tedy situaci, kdy se to všechno podělá, jak zní název dalšího tracku, je vlastně také potřeba zažít a přežít.

Naředění gangsterské pózy přichází s tracky Oblíbený Interpret, kde oslavuje život podobně jako v Požehnán jako teď. Druhá zmíněná stopa je však pro Sergeie vskutku humble moment desky. Ektor, bohužel, svým featuringem váhu tracku úplně nepřidal. Jeho projev zní uspěchaně, jako by si jen odskočil a hned běžel.

Pokud můžeme nějaké momenty v desce vyzdvihnout, budou to ty v Mr. Sergei B, kde nás 8bitová melodie s punchlines opravdu baví. Podobný feeling mají za nás i Asteroidy s kontroverzními vyjádřeními (Kapsy na steroidech / hulím asteroidy, Jsem podnikatel jako Franta Mrázek...). Máme-li desce něco vytknout, je to track A já vím proč, kde autotune tahá za uši. Moc jsme si neužili ani mentorství věnované ženám v tracku Láska je když... nebo Zůstane mezi náma.

Na konec alba, v době, kdy už toho na nás bylo poměrně příliš, přišly slovenské experimenty v Himaláje II a Vždy extra. Že byly zařazeny na konec, bylo pro album dobře i špatně – dobře v tom, že šlo o zajímavý aspekt, díky kterému jsme desku doposlouchali. Špatně v tom, že bychom si je dříve určitě užili víc.

Hodnocení

Při poslechu nás napadlo, jak je možné, že ještě nejsme přejedeni –⁠ podobně jako u Milion+ a jejich klasických lajn –⁠ Sergeiovými obraty z dealerského života, když se jedná vlastně o jediné hlavní téma od jeho debutu, a přijdou nám pořád nejen poslouchatelné, ale dokonce zábavné. Důvody jsme našli dva.

Jednak zde vidíme hudební zlepšení; o Barracudovi můžeme mluvit jako o hudebníkovi, který pracuje nejen na zpěvu, ale také s nekonečnou zásobou slovních obratů, příměrů a vážně promyšlenými rýmy, které se málokdy opakují. Sergei nad slovem, které píše, uvažuje, z čehož by si mohli vzít příklad jiní prime rappeři.

Růst & Prosperita je skrz naskrz promyšlená studiovka od bookletu po release napěchovaná zajímavou sortou hostů z domova i zahraničí. Ostravský rapper přestal dělat kompromisy, rozhazuje sítě v USA, snaží se myslet výš a je to znát. Evidentní je ale také to, že mu více sedí kratší projekty. Šestnáct tracků bylo únavných a pro ucho velmi náročných – strategie častějších krátkých releasů se za nás jeví jako lepší varianta. Že sem tam uletěl autotune nebo nám nesedl výběr jistých instrumentálů, je věc druhá.

Na druhou stranu jde o autentický release. Album je čistě Sergeiova reprezentace, ucelená biografie, která však nutně netlačí na hitmaking, což nám přijde sympatické. Nemusíme souhlasit s motivy, kterým holduje, ale dokážeme je respektovat a ukázat na produkt, který je reprezentuje, jako na povedený. Barracuda svou hudbu umí a na poslední desce to dokázal. Hodnotíme 7,5/10.