Když se před téměř dekádou začala poprvé vysílat show, kde si pár dvacátníků mělo najít lásku, nikoho zřejmě nenapadlo, jak zásadně ovlivní sebepojetí a růst kosmetického průmyslu. Miliony žen si po ní nechaly udělat prsa, pusu nebo liposukci. Proč?
„Tohle bych nikdy nikomu neanonymně nepřiznala. Holky jako Jessy mají tak dobře udělaný filler, že ačkoliv je mi trapné to přiznat, tahle řada Love Islandu mě přiměla o něm přemýšlet,“ píše jedna z uživatelek na Redditu, jak ji sledování reality show dovedlo ke zvažování kosmetické úpravy.
Není zdaleka jediná. „Jednu výplň ve stylu Love Islandu, prosím,“ je minimálně v amerických a britských ordinacích plastické chirurgie poměrně častá objednávka, jak třeba pro Sky potvrzují samotní plastičtí chirurgové a chiruržky.
Vzorem jsou hlavně mladým dívkám samotné soutěžící. Přitom některé z bývalých účastnic, třeba Malin Andersson, přiznávají dokonce až závislost na fillerech. „Dívala jsem se do zrcadla, viděla jsem své rty a říkala jsem si, že nejsou dostatečně plné. A pak jsem to pořád opakovala, vracela jsem pro další a další náplně,“ líčí, jak se nejen kvůli rtům dostala až k body dismorfii. Podle ní jsou to právě reality shows a sociální sítě, co především ženy dovádí do kosmetických salónů a ordinací.
Jenže na Malin a ostatní soutěžící vzniká dvojitý tlak. Musí sice vypadat perfektně, ale na druhou stranu všichni řeší, co všechno mají upravené. „Od žen se opravdu strašně nerealisticky očekává, že musí vypadat dokonale, ale musí vypadat dokonale přirozeně,“ svěřila se další bývalá účastnice Love Islandu z roku 2021 Sharon Gaffka.
V Česku jsme letos takový shaming mohli vidět (nejen) u Dominique Alagii. Ta úpravy přiznává, i tak ale musela čelit nelibosti diváctva za to, že údajně vypadá jinak v televizi než na sociálních sítích. Jako influencerka tak čelila nerealistickému tlaku ze všech stran - kolik úprav má, proč je má a jak na obrazovce působí.
Love Island zadek, prsa i six pack
Objednávky rtů ve stylu Love Islandu možná znějí jako úsměvná příhoda, ale jde o daleko větší fenomén. Nejde totiž zdaleka jen o obličej nebo plnější rty. Celý jev má dokonce i své jméno. Zahraniční média mluví o takzvaném „love island efektu“.
Soutěžící totiž pozorujeme téměř výhradně v plavkách. A tak se koukáme jen na jeden typ postav: u žen jsou to velká poprsí a plochá bříška, u mužů to pak působí, že six pack je snad podmínka pro vstup do reality show. Obě pohlaví se na nás pak zubí perfektními chrupy. Získat pocit, že nejsi dost a ostrovanskému ideálu krásy se nepřibližuješ, je pak poměrně snadné.
A tak o Love Island efektu mluví i BBC. „Zájem o kosmetické úpravy jako lipfillery narostl o 200 procent a to v důsledku touhy vypadat jako soutěžící,“ upřesňuje britské veřejnoprávní médium.
Další čísla jsou ještě děsivější: Studie z roku 2018 říká, že celých čtyřicet procent divaček ve věku 18 a 34 let pochybuje po zhlédnutí show o svém těle a vzhledu. Každá desátá silněji zvažuje lip filler, každá pátá pak bělení zubů a celá třetina přemýšlí o dietě a hubnutí.
Tahle čísla sesbírala v anketě feministická komunita Level Up. I díky ní britská verze už neobsahuje reklamy na doplňky na hubnutí nebo kosmetické úpravy.
Mimochodem, čeho jsou ale jak britská, tak česká verze reality show plné, jsou reklamy na alkohol nebo tabákové výrobky. Přitom britská analýza ukazuje, že právě reklamy v Love Islandu jsou rizikovým faktorem, protože jejich užívání pomáhají normalizovat.
Rizikový ze všech stran?
První díl Love Islandu viděli Britové v roce 2015. Téměř dekáda na televizní obrazovce je dost dlouhá doba na to, aby se takovému fenoménu pověnovala akademická sféra.
A tak díky sociálním vědcům a vědkyním víme, jaké vzorce a stereotypy tahle reality show podporuje. Kromě fyzických aspektů jsou to hlavně genderové normy. Například se ukázalo, že narcismus v Love Islandu není negativní vlastnost, ba naopak je tu braný jako svého druhu síla.
Ženy se v Love Islandu považují za citlivé a hysterické a také víme, že tu máme i dvojí standard na to, jak soutěžící přemýšlejí o sexu: muže za jejich touhy oslavujeme, zatímco sexpozitivní ženy shamujeme.
Sociální vědy ale nejsou jediné, kdo upozorňuje na možná rizika show. I medicína totiž varuje před riziky plastických operací, jejichž popularita v důsledku ukazování jednoho typu těla roste. Nastřelení vlasů, liftingy a další totiž nikdy nejsou úplně bez rizika. Počet svědectví žen, které například mluví o zdravotních problémech z prsních implantátů, narůstá. Navíc si je Britové, ale i řada Čechů nechává udělat v Turecku, kde neplatí evropské regule.
Proč Love Island tak milujeme?
Love Island ale není jen povrchní přehlídkou zdánlivě dokonalých těl. Proč tedy show tak milujeme?
V první řadě, Love Island je hodně relatable. „Je to pořad, ve kterém lidé zažívají ups and downs. Mnozí se mohou ztotožnit s tím, že je někdo vyghostí, že s nimi nepokecá, nebo že ví, že se vaše druhá polovička chystá do toho prásknout s někým jiným. V takových situacích je Love Island pořád velmi relatable,“ vysvětluje třeba novinářka Nikki Onafuye, která se dlouhodobě věnuje popkultuře a reality shows.
Zmiňuje také, že podobné situace účastníci zažívají nehledě na to, jak moc dobře či perfektně vypadají. Ve 21. století je fajn si připomínat, že takovými prožitky si procházíme všichni, výplně nevýplně, plastiky neplastiky.
Expert přes PR a influencery Ed Hopkins novinářku doplňuje: „Někteří při sledování zažívají útěchu. Užívají si zábavu, drama, napětí. Může to být guilty pleasure, nebo prostě jen způsob, jak se odreagovat,“ tvrdí.
Dobře to ukazuje, že jak účastnictvo, tak sledující Love Islandu jsou na konci dne jenom lidé - se svými potřebami, problémy i pochybami. Pokud tedy v tobě Love Island vyvolává pocit nedostatečnosti, vzpomeň si na to.
A nakonec - na úpravách není nic špatného, pokud po nich toužíš, jdi do toho. To ostatně připomíná i BBC: „Nechat si udělat operaci je forma self love. Je právo každé ženy se cítit ve svém těle empowered. A pokud tomu pomůže operace, tak bychom ji neměli zpochybňovat,“ cituje bývalou účastnici Megan Barton-Hunset. Učiň tedy takové rozhodnutí kvůli sobě, ne kvůli tlaku na standard krásy, který vidíš na TikToku nebo v televizi.