Umění dnes konzumujeme jinak než dřív – digitálně, podle nálady i na míru. Samsung Art Store mění televizi v galerii a přibližuje světová díla každému z nás. Jak? O tom si povídáme v rozhovoru se Sofií Monteiro.
Naše vnímání a konzumace umění se každou generací mění a vyvíjí stejně jako umění samotné. Ať už jsme fanoušci nebo fanynky olejomalby, grafiky nebo moderního umění, většina z nás si nikdy nebude moct dovolit vystavit obrazy velkých umělců ve svém obýváku. Nemění se ale jen konzumace umění ale i zaběhnutých médii, jako jsou například televize.
Televize už není jen prostředek ke sledování zpráv a nikdy nekončících seriálů. Dnes už nejsme závislí na vysílacím programu a sami si vybíráme, co budeme sledovat, ať už jde o sport, filmy nebo i rozhovory. Televizi často pouštíme i do pozadí nebo s ní dotváříme atmosféru, když si s ní zatopíme v krbu nebo se přeneseme do deštivého lesa.
Tuhle změnu si uvědomuje i Samsung, a proto nabízí koncept Samsung Art Store, který mění televizi v galerií nebo konkrétní umělecké dílo. O celém konceptu a jeho detailech jsme se bavili na eventu Samsung Home of Vision na Ibize s European Product Manager pro Art Products Sofií Monteiro.
Myslíš si, že moderní technologie ovlivnily to, jak dnes obzvlášť mladí lidé, konzumují umění?
Rozhodně ano. Mladí lidé se začali zabývat uměním a zajímat se o něj mnohem víc. Zejména gen z má o umění velké povědomí skrz Instagram a TikTok si dokážou najít expozice, o kterých předtím neměli ponětí. Umění se dnes konzumuje na sociálních sítích. Pinterest je stále huge thing pokud jde o mood boards a umění. Taky jsme poslední dobou svědky hnutí experimentálního umění, se kterým mladí na sítích interagují.
A nyní také Samsung, se svým Samsung Art Store, oslovuje publikum z řad mileniálů, kteří začínají kupovat své první domy. I ti se zajímají o umění. Myslím, že se stáváme mostem k demokratizaci umění a jeho větší dostupnosti.
Jak Samsung Art Store funguje?
Umění bylo tradičně výhradně pro sběratele umění, protože má milionovou hodnotu. Běžní lidé si nemohli k umění vytvořit osobní vztah, protože si ho nemohli koupit. Se Samsung Art Storem budete mít svůj vlastní „rám“, kam si můžete „zavěsit“ různá díla z celého světa. Můžete je měnit, neustále poznávat nová díla.
Nabízíte umělce a umělkyně z celého světa? Podle čeho díla vybíráte?
Spolupracujeme s galeriemi a jinými institucemi po celé Evropě i po celém světě a ty mají obrovské katalogy. Snažíme se co nejvíce zohlednit to, co má daná instituce ve svém katalogu, a přenášíme to do Art Store. Takže pokud jde V&A (pozn. redakce: Victoria and Albert Museum v Londýně), přebíráme květy a vzory, kterými jsou proslulí. Jsou známí textilním odvětvím a mají tam své jméno. To se snažíme přenést.
Nedávno jsme uvedli díla Jen Stark. Je to umělkyně, která dělá nástěnné malby a také se velmi angažuje v LGBTQ+ komunitě. Také se k nám celosvětově připojují partneři, kteří poskytují platformu novým umělcům, jako například Art Life Matters, což je agentura, která do platformy prosazuje i černošské umělce.
Ale i napříč Evropu se snažíme pokrýt co nejvíce místních území. Příkladem je i začlenění Národní galerie v Praze, přinášíme ty místní rezidentní umělce a galerie, aby tato díla uživatelé mohli vidět na vlastní oči a vychutnat si je na své obrazovce. Ale je také dobré si uvědomit, že umění je svým způsobem globální a je jiné než mluvený jazyk, protože mluvený jazyk je třeba překládat. Oproti tomu umění je snazší porozumět, protože se nepřekládá.
Domníváš se, že digitální umění může být stejně mocné jako tradiční umění? Uvědomila jednu věc: některá umělecká díla, která máme na naší platformě, jsou vlastně v muzeích velmi malá. A špatně se na ně kouká. Na sociálních sítích trendují videa s obrazem Mony Lisy, kdy je kolem spousta lidí a takřka ten obraz ani nevidíte, protože je velmi daleko.
Jedna z věcí, kterou Samsung Art Store dělá, je že to, že ti umožní si obraz zvětšit a přiblížit jej. Televize, které v sobě mají Samsug Art Store dokážou umělecká díla zobrazit velmi detailně, vidíte v nich tahy štětcem i vrstvení barev. Zvětšení uměleckého díla tak vlastně pomáhá vidět více detailů, které byste naživo nemohli vidět. Nemyslím si, že to nahrazuje originál a tradiční umělecký zážitek, ale myslím si, že to zážitek obohacuje.
Může umění ovlivňovat náš wellbeing?
Všimli jsme si, že naši uživatelé se hodně zaměřují na sezónnost a náladu. Když je venku podzim nebo když sněží, chtějí vidět obrazy sněhu. Na Den matek, chtějí vidět obraz nebo spíše plakát s nápisem: Šťastný den matek. Vyplývá nám z toho, že to naši uživatelé to používají z hlediska personalizace a nálady poměrně často. Moje odpověď je tedy ano, ovlivňuje to kvalitu života. Lidé se rádi obklopují hezkými věcmi, a proto nakupují umění nebo ho promítají do svých televizí.
Jak vnímáš AI generated umění?
Pokud jde o Samsung Art Store, umění generované umělou inteligencí jsme nezařazovali a nezkoumali jej. Na naší platformě je jen umění vytvořené lidmi. Máme ale partnera, který pracuje s generovaným uměním s názvem Bright Moments. Jejich umělci si pohrávají s AI a generují umění prostřednictvím ní.
Můj osobní názor je, že AI může být skvělým experimentálním nástrojem. Nemyslím si, že by to ubíralo na radosti ze zkoumání uměleckých děl, která vytvořili lidé, a na historickém významu, kterou nesou. Myslím si, že existuje svět, kde vedle sebe může existovat lidmi vytvořené umění i AI umění, kde jedno nahrazuje druhé.
Také chápu frustraci umělců a umělkyň, kteří opravdu tvrdě pracovali a bojí se, že je umělá inteligence tak trochu nahrazuje. Můj názor je, že umění bude vždy oceňováno pro své umělecké a lidské prvky, se kterými je spojeno.