Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
22. prosince 2016 v 14:46
Čas čtení 0:00
Matúš Majer

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

REFRESHER BRNO DOPRAVA
Uložit Uložené

Vydali jsme se otestovat oba dopravce za účelem zjistit, který je pro studenty výhodnější.

Donedávna zajišťovaly železniční spojení mezi Prahou a Bratislavou pouze státní vlaky. O ty se staraly ZSSK (Železniční společnost Slovensko) a ČD (České dráhy), které poskytovaly poměrně rychlé i časté spojení. V neděli, 11. prosince 2016, se však na trati zjevila konkurence v podobě ikonických žlutých vlaků RegioJetu, který se takto rozšířil na další trať. Jelikož byly státní vlaky mimořádně využívány i studenty, nový dopravce může vyvolávat trochu zmatek. My jsme se rozhodli zjistit, která varianta je pro studenta výhodnější, a tak jsme se vydali na (trošku větší) otočku do Prahy, ze které ti přinášíme naše dojmy a subjektivní doporučení.

Cestou do Prahy jsme 16. prosince zvolili spoj RegioJetu RJ 1038 s odjezdem v 15:26 z Hlavní stanice v Bratislavě. Při dilematu s cestovními třídami jsme se po doporučení rozhodli pro zlatou střední cestu v podobě RELAX. Cestou do Bratislavy šlo 18. prosince o vlak EC 277 Slovan Českých drah s odjezdem z Prahy, hl. nádraží v 9:52. Jediná volná místa byla v druhé třídě. Oba vlaky stojí po cestě v Kútech, Břeclavi, Brně, Pardubicích, některé ještě i v Kolíně, České Třebové a v Ústí nad Orlicí.

1. Nákup lístku

REGIOJET | Jelikož máme pozitivní zkušenosti s nákupem lístku přes internet, vydali jsme se nejprve na jejich web. Ten je přehledný a hned na titulní stránce svítí box vedoucí na stránku informující o lince, o kterou máme zájem. Hned se dozvídáme, co všechno dostaneme k lístku zdarma. Procházíme k samotné koupi a dostáváme přehledný výpis nejbližších vlaků i se všemi potřebnými údaji. Ihned vidíme volná místa k dostupným třídám, po prokliknutí dostáváme vynikající přehled obsazenosti sedadel. Vybrat si tak můžeme místo v závislosti na obsazenosti, směru jízdy či sezení u okna. V nabídce je také virtuální prohlídka, kde se můžeme podívat, jak vypadá daný vagón či kupé. Přecházíme k rezervaci, kde se dozvídáme příjemnou zprávu. Rezervaci můžeme zrušit 15 minut před odjezdem a pokud jsme již zaplatili, peníze dostaneme zpět na kartu nebo se započítají jako kredit (pokud máme aktivní zákaznické konto). Potvrzení následně dostaneme na mail, který stačí ukázat stevardovi či stevardce - důležité je jen číslo lístku (a to pouze v případě, že se nás na lístek bude ptát. Pokud nevzniká podezření nebo lístek není na ISIC, stevardi cestující kontrolou lístků neobtěžují). Na webu však není zprvu jasné, co která třída nabízí a je třeba si to dohledat. Lístek lze zakoupit také v téměř jakékoliv prodejně RegioJetu, stejně jako u státních vlaků. Cena nejlevnějšího lístku se zákaznickým účtem (třída Standard) je 350 Kč. Za zmínku ještě stojí, že pokud cestuješ z Prahy, máš možnost strávit čekání na vlak v pohodlné čekárně s Wi-Fi a jak jinak, než s kávou zdarma.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Zdroj: regiojet.sk

STÁTNÍ VLAKY | K tomu, aby sis před rokem přes web státních železnic zakoupil lístek na mezinárodní vlak, se musel stát zázrak. Aktuální stav je však výrazně lepší. Od naší poslední zkušenosti se začala zjevovat cena za lístek a také systém koupě lístku začal konečně fungovat (nyní si můžeme koupit lístek na spoje bez přestupu, tehdy svítilo tlačítko zakoupit pouze u některých spojích, algoritmus jsme neodhalili) a celkově působí přehledně. Ranou pod pás je možnost výběru sedadla, která je skrytá za miniaturní a snadno přehlédnutelný šipičku. Na rozdíl od RegioJetu, kde je místenka automaticky přidávána k lístku, tady ji nedostáváš a musíš si ji přikoupit. Jinak se budeš bít o poslední volná sedadla nebo sedět či ležet (studenti cestující v pátek dopoledne z Prahy vědí, o čem mluvíme) v uličce. Lístek v druhé třídě stál v našem spoji 470 Kč, plus navíc pokud chceš místenku, pohybuje se kolem ceny padesáti korun.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Zdroj: slovakrail.sk

2. Na stanici a po nástupu

REGIOJET | Po znechucení, které jsme zažili po vstupu na bratislavské hlavní nádraží, jsme se vydali na tradiční pražské nástupiště 1, kam vlak přijel téměř v půlhodinovém předstihu, čili byl dostatek místa na usazení. Se vším nám ochotně pomáhala usměvavá stevardka Lucka a teamleader Šimon. Místo jsme našli snadno a mimořádně nás potěšil zejména štědrý prostor na nohy či rozměrný stolek, na který se vejde notebook či množství jídla z menu - jako první si však na něm našel místo palubní časopis ŽLUTÝ i s palubním menu. Vlak vyrazil přesně a cestující hned začala obsluhovat další stevardka - zdarma jsme dostali neperlivý Rajec. Smartphone i notebook se ihned připojili na Wi-Fi, která i přes téměř do místa obsazeného vlaku funguje svižně a potěší i množství po voze poschovávaných zásuvek. Náš vagón je příjemně vytopen a působí domácí atmosférou, vše nasvědčuje pohodové a příjemné cestě.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

STÁTNÍ VLAKY | Ranní hlavní nádraží v Praze nám sice navodilo příjemnější dojem než Bratislavské hlavní nádraží, ten z nás však postupně opadal, čím více jsme se blížili k modrému vlaku Českých drah. Na rozdíl od RegioJetu, před vlakem nikdo nestojí, neusmívá se, ani nepomáhá se zavazadly a první průvodci se objevili asi deset minut před odjezdem. Jejich znalosti však nebyly právě ohromující, na otázku zda vlak stojí i v Kolíně odpověděla, že si není jistá (stál). Místa jsme si našli jednoduše a opět nás překvapil velký prostor na nohy i rozlehlý stolek. Wi-Fi našel jen smartphone a i tak se nedokáže připojit. Hned dvě minuty po odjezdu kolem nás projel vozík (říkají tomu minibar), ze kterého se na nás za jízdy paní zeptala, jestli nechceme něco malého k jídlu.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

3. Nabídka a personál

REGIOJET | Stevardka s vodou se vytratila a my otevíráme notebook, abychom napsali o stevardce s vodou. Hned ji střídá další, která před sebou tlačí vozík s termoskami. Každý si může vybrat jablečný mošt, horkou kávu či mátový čaj. Jelikož jsme dnes už překofeinovaní, rozhodli jsme se pro mošt, který okamžitě dostáváme. Seděli jsme hned ke konci vlaku, a tak se pracovitá stevardka ihned vrací, aby vzala objednávky cestujících na zboží z menu (RegioJet nevypravuje restaurační vozy). V přehledném menu je toho na výběr od nápojů a hotových jídel až po dezerty a snacky, tak jsme se toho rozhodli objednat rovnou několik. Začali jsme šunkovo-sýrovým croissantem (0,80 € / 20 Kč), což sice podle názvu zní jako polotovar z benzínky, reálně však dostáváme na vlakové poměry docela pokročilou gastronomii. Dezert reprezentoval méně vábivě vypadající, ale za to vynikající a svěží tvarohový koláč s drobenkou (0,40 € / 10 Kč). Začínáme však zjišťovat, že jídlo RegioJetu i za svou skvělou cenu sytí poměrně intenzivně, což je při faktu, že nás čekají ještě dva chody poměrně znepokojující. Caesar salát (2,40 € / 60 Kč) je zabalen zvlášť a všechny jeho složky jsou odděleny. Sushi set (3,20 € / 80 Kč) hned upoutá vynikající lososovou vůní a je víceméně obstojný. Stevardka za celou cestu přijde ještě mnohokrát, přičemž průběžně sbírá odpadky. Vyzkoušeli jsme i latté a mátový čaj zdarma. Čajík je mimochodem fakt dobrý.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Zdroj: Martin Žarnovický
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Zdroj: Martin Žarnovický
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

ČESKÉ DRÁHY | Vyjíždíme z Prahy a přichází otřesné překvapení. Wi-fi, kterou jsme chytali na stanici, byla zřejmě z jiného vlaku a spoj, kterým se mají snažit konkurovat RegioJetu, nemá internetové připojení. Navíc je signál v okolí mizerný a data nám fungují jen když vlak stojí. Nálada a produktivní jízda jsou obě zkažené, pochlubit se zatím můžeme jen čistotu a akustickým i vizuálním informačním systém. Najela k nám paní hlásící kontrolu lístků, ta je však vstřícná a dobře naladěná, a tak zlepší pocity z jízdy i nám. Na rozdíl od RegioJetu nabízejí státní vlaky i restaurační vůz, kde se podávají vařená teplá jídla. Dostali jsme skvělé doporučení, tak se tam s poměrně vysokými očekáváními vydáváme.
Hned na první pohled nás uchvacuje nádherný a moderně nadizajnovaný prostor. Vítají nás uniformovaní číšníci a hned dostáváme menu. Výběr není zrovna největší, ale na své si přijde každý a my jsme si dali klasickou svíčkovou (cca 190 Kč). Přinesli ji už za pár minut a na vlakové poměry šlo o obrovské překvapení. Kromě toho, že šlo snad o nejlepší svíčkovou, jakou jsme kdy jedli, byla i dobře naaranžovaná a my jsme zůstali v podstatě ohromeni. Stejně jako v dobré restauraci, i zde jsme dostali kávu až po jídle. Jediné, s čím nelze počítat, je klidný oběd - vlak se každou chvíli řítí přes zatáčku a udržet čtyři talíře na stole je uměním. I tak se nám však státní vlaky postaraly o neskutečné (pozitivní) překvapení.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

4. Komfort a cestování

REGIOJET | Žluté vlaky nabízejí tři cestovní třídy, na nichž závisí služby či místo k sezení. V nejlevnější, Standard, máš na výběr mezi šestimístným kupé a luxusním, přímo pro RegioJet nadizajnovaným vozem Astra. V něm jsou na sedadlech namontovány obrazovky se zábavným systémem, který nabízí připojení k internetu, pár filmů či Přátel nebo Teorii velkého třesku. Pro cestující s dětmi je ve vlaku i hravě zařízené Dětské kupé.
 
Vydali jsme se na WC. První nefungovalo, ale po upozornění ho stevard okamžitě zprovoznit. Vypadají vzdušně, pohodlně, všechno tam funguje a celou atmosféru dotvářejí i květy orchidejí. Mimochodem, Wi-Fi začíná mít i slabé chvilky, alespoň je však v obou státech (ne jako u autobusového spojení). Rovněž spojení slábne při projíždění kolem Brna, tam má však problém každý dopravce. Za Brnem však začíná internet polevovat, pocit ze svižného připojení kazí krátkodobé výpadky. 

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

 

STÁTNÍ VLAKY | Jak jsme už několikrát zmínili, vlakový personál se výrazně polepšil a dotváří příjemnou atmosféru. Minibar s nabídkou kolem nás projede každých pár desítek minut a jako poděkování za využití služeb Českých drah jsme dostali i malé čokoládky od krásné vlakvedoucí. Mimochodem, rozdíl mezi první a druhou třídou není příliš velký ani zde - všimnout si můžeme zejména vody či denního tisku zdarma, obě jsou však v RegioJetu zdarma u každé vlakové třídy.
Žádné překvapení se však nekoná na toaletě, která je přesně taková, jak bys očekával. Chladná, vykachličkovaná, nevábná a ošklivá. Alespoň že nechybí toaletní papír a někde bylo skryté i tekuté mýdlo.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

 

5. Názory cestujúcich

REGIOJET |
Tomáš (28):
 "RegioJet je prostě pohodlnější, levnější a s atraktivnější nabídkou a lepším servisem. Jsem s ním více než spokojený, protože mají vlaky ve vynikajícím stavu. Žluté vlaky bych určitě doporučil každému."

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

Monika (18): "RegioJet jsem si vybrala, protože jsem studentka a mám zde například slevu díky ISIC kartě. Navíc je mnohem pohodlnější a komfortnější. Na slovenský tratích jsem s ním měla jen dobré zkušenosti, věřím, že nezklame ani na cestě do Prahy. Plus mám přímo místenku k lístku, vlaky tak nejsou přeplněné. Stejně tak i palubní služby, dostupný program v obrazovce či personál převyšují služby státních železnic."

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

STÁTNÍ VLAKY |

Cara (24): Cestuji z Velké Británie, z Glasgowu a používám anglickou dopravní aplikaci. Ta mi sice vyhodila RegioJet a také České dráhy, moje finální destinace je však Vídeň s přestupem v Bratislavě a tento spoj mi prostě vyhovuje. Navíc u nás v Číně, kde jsem se narodila, jsou podmínky zcela odlišné, i když to nemá na britské vlaky, oproti těm čínským je to sen. Cesta je skvělá a nemám problém ji komukoliv doporučit, jsem více než spokojená. (překlad) - (když jsme ji informovali, že někteří dopravci nabízejí nápoje zdarma, nechtěla nám věřit)

 

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

 

Shrnutí

REGIOJET | Pokud budeš cestovat RegioJetem poprvé, překoná všechna tvá očekávání. Cestu zpříjemňuje početná a vždy ochotná i příjemná posádka, v ceně je zase množství nápojů. Menu si můžeš osvěžit mimořádně levnou nabídkou. Internet je i přes časté výpadky dobrý, těší množství zásuvek a obrovské množství prostoru v každé třídě. Se žlutými vlaky se cestuje mimořádně příjemně a zážitek nezkazí ani čtveřice opilých a mimořádně hlučných jedinců, na které jsme měli štěstí my. Žluté vlaky RegioJetu jsou naší jednoznačnou volbou při každé cestě do Prahy. Státní vlaky překonávají cenou, nabídkou, organizovaností, ochotou personálu, komfortem i zážitkem z cestování. Je vidět snahu dělat vše na více než 100% a každou další jízdou stále dokáží pozitivně překvapit. Žluté vlaky srovnání s přehledem vyhrávají.

STÁTNÍ VLAKY | Možná před rokem to byla absolutní katastrofa. Dnes jsou státní vlaky více než příjemným překvapením. I když mají co dělat, aby se dostaly na úroveň RegioJetu, jízda s nimi je velmi příjemným zážitkem. Restaurační vůz byl pro nás obrovským pozitivním překvapením, personál zase dokáže dokonale zakrýt nepříliš přátelský interiér. Internet však nefungoval celou cestu a nejsme jediní, kdo se na to stěžuje. Vlak je však téměř do plna obsazený, ale zejména staršími cestujícími, protože není pátek. Zmíníme ještě pěkný palubní časopis a pokud by zde byl internet, během cesty by nám opravdu nic nechybělo. No u žlutých vlaků nám nejenže nic nechybí, ale vždy nás dokáží překvapit, a tak jsou sice státní vlaky vážným konkurentem, cenou i nabídkou však stále mírně zaostávají.

P.S. Pozdrav patří presscentru Českých drah, které nám odmítlo poslat prezentační fotografie.

Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Zdroj: Martin Žarnovický
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání
Vyplatí se mezi Prahou a Bratislavou více RegioJet, nebo státní vlaky? Přinášíme ti velké srovnání

Tento článek není sponzorován ani jedním z dopravců a vychází z osobních pocitů; některé fotografie mohou pocházet z propagačních materiálů.

Domů
Sdílet
Diskuse