Pátek 22. 6. 2018 svátek má Pavla

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
zdroj: Malidate Van/Pexels

Steak z kmenových buněk? Umělé maso by mohlo být na trhu už do čtyř let

Konec zabíjení zvířat, maso se bude brzy nejspíš získávat úplně jinak. Z kmenových buněk.

8. březen 2018, 13:07
8. březen 2018, 13:07

Konec zabíjení zvířat, maso se bude brzy nejspíš získávat úplně jinak. Z kmenových buněk.

Ať už je člověk vegetarián, vegan, nebo se jen zajímá a vadí mu, z jakých zdrojů se získává maso, může díky vědeckému pokroku začít jásat. Zakladatel nizozemské společnosti Mosa Meat, Mark Post, prohlásil, že nasazení tohoto typu masa už není jen otázkou vědy, ale komercionalizace postupů. Čeká se tedy, až vznikne dostatečná poptávka, aby mohly maso dostat na pulty i běžné obchodní řetězce.

 

Stačí prý tři až čtyři roky a jeho několik let úporného výzkumu přinese reálné výsledky přímo na pulty obchodů. Zakladatel unikátního start-upu tento týden vystoupil jako host na SingularityU Czech Summitu v Praze. První maso se mu podařilo vyrobit už před pěti lety, tehdy jeho výroba stála více než šest milionů korun. Díky efektivnosti týmové práce se však společnosti podařilo skrouhnout cenu na pouhých 250 korun. „Již do několika let cenu snížíme na takovou, jaká je běžná v supermarketech,“ řekl pro Lidovky.cz Post.

 

 

Jeho řešení by nejenže mohlo vyřešit etickou stránku věci, kvůli které lidé nechtějí jíst maso, ale také by dokázalo zabránit hladovění milionů lidí po celém světě. Běžný chov skotu a drůbeže je v současné podobě extrémně neefektivní, a pokud tento systém nebude změněn, tak by se mohlo lidstvo ocitnout již v roce 2050 ve vážných problémech.

 

Kromě ekologické hrozby ve formě nadměrné spotřeby vody a energie, produkce metanu a špatných podmínek pro život, zvířata také spotřebují velké množství potravy, která by mohla být v daleko menší míře zkonzumována člověkem. Chovy zvířat navíc probíhají na velkých území, kde po využití půdy zbude pustá oblast a chudí zemědělci, což má také za následek nejen hladovění lidí v současnosti, ale zejména v budoucnosti, kdy se populace ještě více rozroste.

 

Steak z kmenových buněk? Umělé maso by mohlo být na trhu už do čtyř let

 

K různým neživočišným alternativám masa tak již brzy přibude uměle vyrobené z kmenových buněk krav, k čemuž již nebude potřeba zabíjení zvířat. Maso prý chutná velmi podobně jako to „opravdové“, chybí mu jen tuk. Nyní se tedy produkt bude nadále vyvíjet, Mosa Meat chce experimentovat s přidáváním čistého tuku a dalších přísad, které by měly pomoci s trvanlivosti, ještě lepší chutí a věrnější barvou hovězího masa. Společnost se bude letos věnovat zvětšování své produkce.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.