Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
24. května 2018 v 20:12
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Současný rap není o hudbě, ale o tom, jak člověk vypadá, říká Řezník

HUDBA RAP ŘEZNÍK
Uložit Uložené

Jak bude vypadat nová hra Život není krásný? Kdy vyjde další film? A co hudba?

Řezníka asi znáš. A jestli ne, tak je to postava v masce působící zároveň jako režisér, scenárista, raper a v minulosti i jako herní programátor. Mimo to kreslí Martyho frky. Právě programováním zpočátku jednoduchých a později i propracovanějších adventur s brutální tématikou odstartoval v roce 2001 celou svoji kariéru.

Sešel jsem se s ním, abych se ho zeptal na pár otázek ohledně hudby, filmů a hlavně nově chystané hry ZNK, která má celé herní sérii vdechnout nový život. Dozvěděl jsem se to, ale i mnohem víc zajímavých novinek.

Současný rap není o hudbě, ale o tom, jak člověk vypadá, říká Řezník

Na internetu jsi aktivní někdy od roku 2001, kdy jsi začal s hrami ZNK (Život není krásný). Pak jsi začal dělat i hudbu a od té se začaly nabalovat filmy, merch a další aktivity. Pokud bys zhodnotil svoji uplynulou tvorbu, je něco, co bys třeba změnil?

Ani ne, vždycky jsem se snažil ty věci dělat tak, abych se za ně nemusel stydět. Na Konečný řešení se lidi podívali z jiného úhlu, než jsme původně zamýšleli my. S tím bych možná byl trochu opatrnější, ale zase to přineslo nějakej příběh, track a hlavně videoklip, kterej teď má na YouTube 5,5 milionu zhlédnutí. Vyšetřování a ten celej rok, kdy se táhl ten proces, nebyly příjemný, ale vždycky ty špatný věci přinesly něco novýho. 

Je ti 31, cítíš se moudřejší, nebo tě svět sere pořád stejně?

Asi cejtim. Projevuje se to tak, že už mě vlastně tolik věcí nesere. Začal jsem se věnovat sám sobě a jsem o něco klidnější než dřív. Někdy to ale vybublá a vybublává to právě ve studiu. Hodně mě ušetřilo to, že jsem si pořídil auto.

Proč auto?

V MHD jsem byl nasranej pořád. Je tam spousta odpornejch lidí, to doporučuju lidem, který potřebujou vyklidnit – kupte si auto.

Já tvoji tvorbu sleduju od samého začátku, co hodnotíš ve své kariéře jako ten moment, který ti pomohl rozšířit svoji fanbase?

Myslím, že největší boom způsobily videoklipy k Žižkovskejm barům a Ta holka v mým sklepě. Tam to přerostlo v to, že jsem videoklipy konečně začal dělat podle mých představ. Dalším klíčovým momentem byla určitě kauza Slavík. Nabalilo se na to více lidí, někteří po čase ale zase ale opadli.

Klape vám to s DeSadem i po tak dlouhé době?

Klape. Jsme dlouholetý kámoši a už se za tu dobu dobře známe, takže ke konfliktům nedochází. On si teď rozjel malou produkční společnost Freekhouse na natáčení reklamních a hudebních klipů, nakoupil nějaké vybavení a co jsem koukal teď naposled, tak to vypadalo fakt pěkně. Točil si už i nějaké klipy na připravované sólo.

Současný rap není o hudbě, ale o tom, jak člověk vypadá, říká Řezník

A jako Sodoma Gomora teď něco připravujete?

Sodomu teď pomalu začínáme chystat, zrovna včera jsem nahrával první demo a myslím, že album by mohlo vyjít na jaře příštího roku. Zvukově se to vrátí k albu Éra Déra, nebude to Multikill. Koncept ale zatím připravenej nemáme. 

Jak to máte se studiem jakožto ZNK label?

Já mám sklad ZNK shopu ve sklepním prostoru, kde mám i malý studio a tam jezdím nahrávat. Všechno si dělám sám až na mastering, kterej posílám týpkovi do Anglie. Můj proces nahrávání spočívá v tom, že si nahraju dema, pošlu to DeSadovi, aby řek, co si o tom myslí. Pak track nahrajeme a já mu udělám základní edit zvuku, jak bych si ho představoval. Podle toho se pak odvíjí finální mastering. 

Co tě nejvíce živí?

Je to všechno dohromady – merch, koncerty, prodej CD, Frky... Knížky jsou výnosný jen v případě, když je prodávám vlastní cestou ZNK shopu. Jsou i normálně v knihkupectvích, kde si z nich ale berou 45 procent.

Na poslední desce jsi měl Necra. Jak probíhá spolupráce se zahraničními interprety? Předpokládám, že osobně ve studiu se nesetkáte...

Nesetkáme se, ale ty spolupráce jsou první krok k tomu, jak se s těma lidma víc seznámit. První krok je takovej, že se ozveš umělci, se kterým chceš dělat a to je podmíněný tím, že se někde dočteš, jestli vůbec featuringy dává a za kolik. S každým je to jiný.

Jak to bylo s Necrem?

Zrovna s ním jsme se znali už z minulosti, protože jsem mu na shopu prodával nějaké desky a merch. Věděl jsem, že on o mně ví. Zároveň jsem ale věděl, že si za hostovačku říká šílenou částku, a proto jsem se mu původně ani neozýval. Pak nás ale propojila jedna společná známá a my se domluvili na lepších podmínkách. On totiž dobře ví, kolik je tu fanoušků horrorcoru a že by to nemuselo bejt marný i pro něj. Pro mě osobně je to splněnej sen, tyhle lidi, který jsem poslouchal jako mladej.

Takže na další desce bude někdo z Juggalos?

Jako... je to dost možný. S Lex The Hex Masterem (členem labelu MNE, který založili Twiztid po odchodu z Psychopathic Records, pozn. red.) máme dost dobrý vztahy, takže přes něj by se dal někdo ulovit. 

Takže se nestává, že by tyto zaoceánské spolupráce probíhaly nějak problematicky?

Snad jenom jednou se mi stalo, že to nevyšlo. Měla to být spolupráce s Axe Murder Boyz, poslal jsem prachy a nakonec z toho vůbec nic nebylo. To jsem byl docela nasranej.

Děláš diametrálně odlišnou hudbu, než je teď trendem. Co říkáš na současnou podobu rapu?

Přijde mi to jako módní záležitost. Chybí mi tam jakýkoliv obsah. Neříkám, že mě trap nebaví, ze zahraničí třeba Ghostemane, Suicideboys nebo Bill $aber, kterej má letos vystoupit na Kempu, ale vždycky jsou to temnější věci. Jinak mi přijde, že současnej (t)rap není jen o muzice, ale o tom, jak ten člověk vypadá, jaký má tetování v ksichtě a co má na sobě – a hudba se dostává do pozadí jen jako součást celkovýho produktu.

Dočkají se fans takového zvuku i od tebe?

Já si myslim, že by mi to ani moc nešlo. Třeba Haadesovi to sedí, ale asi to není nic pro mě. 

Vzpomínám si na undergroundovou partu Hrobka a Pitva. Bude ještě někdy něco i s nimi?

Už mají svoje životy a do rapu se jim nechce, ale možná Hrobku do něčeho ukecám, uvidíme.

Jaký byl tvůj nejhorší zážitek z koncertu?

Nedávno jsme jeli na koncert v Chrudimi a strašně jsme se po cestě ožrali. Byli jsme úplně na mrdku. Na stagi jsem pak zapomněl veškerý slova a abych to nějak zachránil, tak jsem aspoň žvatlal do rytmu beatu. DeSade tam mezitím neustále padal, pak nadával na Český Budějovice, i když jsme byli v Chrudimi, pak skákal do zdi a válel se po zemi... byla to strašná ostuda. Až budu starej, tak napíšu nějaký paměti, kde všechny pekla vypovíme. V totální zkalenosti se někdy dějou hrozný věci. 

Co tvá filmová ambice? Jak je na tom tvůj připravovaný celovečerák Prokopat se ven?

Zrovna minulý týden jsme měli slyšení na fondu kinematografie, abychom zjistili, jestli nám na to dá stát nějaký prachy. Je to opravdu velký projekt, který má rozpočet 20 milionů a je potřeba to nějak zafinancovat. Uvidíme, jestli nám něco daj a pak oslovíme další investory. Film je napsanej a připravenej, teď je potřeba ho natočit. Do kin by mohl přijít někdy k roku 2020. 

O čem bude?

Je to povídkovej film, čtyři historky z Prahy 90. let, a každá z nich se točí okolo jiné postavy. První bude o Američance, která zjistila, že je to v Čechách hrozně svobodný, jsou tu levný drogy, a proto se sem vydává. Další je o taxikáři, jedna je o kapele Vanessa a jedna drogová, o dealerech. Prostě takovej východoevropskej Trainspotting. 

Zaslechl jsem taky, že ještě něco svého chystáš...

Ano, dopisuju scénář z univerza ZNK. Bude to teenagerovská komedie, takže je jasný, co se tam budou dít za zvěrstva. Zatím jsem z toho nadšenej. Natáčení toho bych chtěl stihnout ještě toto léto a příští léto by to mohlo jít ven.

Současný rap není o hudbě, ale o tom, jak člověk vypadá, říká Řezník

Sešli jsme se kvůli nově připravované hře ZNK, poslední díl totiž vyšel v roce 2007... A to je hrozně dlouhá doba. Co se stalo?

Jak se to začalo rozjíždět s muzikou, tak už jsem na ty hry prostě neměl čas. Bylo to i tím, že jsem si vždycky všechno dělal sám, včetně grafiky, programování a všech věcí kolem. Přestalo mě to bavit. Pracoval jsem na osmým díle a tam jsem si zvolil koncept, kterej přerost do toho, že tam bude moct hráč pěstovat drogy, pak je dealovat... náročná věc, kterou jsem nebyl schopnej dokončit. 

Teď přišel ten správný čas na vzkříšení?

Lidi se mě na to celou dobu samozřejmě ptali a já nad tím nedávno začal přemejšlet a napadlo mě využít crowdfundingu, protože je to zajímavej způsob, jak na to získat nějaký prachy, abych na to nemusel bejt sám a mohl mít lidi, kteří mi třeba udělají grafiku a co budou programovat.

Už jsi je našel?

Ten tým už mám složenej, tvoří ho asi šest lidí. Všechno se tím ulehčí, já bych to jen korigoval, kompletně hru otextoval, vymejšlel hádanky a celkovej příběh, což mě vždycky bavilo nejvíc. Teď máme hotové demo, které zatím slouží pro ozkoušení pro nás, a když se vyberou peníze, tak uděláme i celou hru.

ZNK jakožto herní série dala podhoubí celému kultu. Jak to vlastně všechno začalo?

Úplně první hra vznikla někdy v roce 2001 a jmenovala se Drogáč. Cílem bylo vydělat si co nejvíce peněz drogovým obchodem. Tehdy jsem se učil ve Visual Basicu a zkoušel si, co všechno umožňuje. Život není krásný 1 jsem měl hotový asi za tři dny. Poslal jsem to na nějaký herní weby, kde se jim to líbilo, a tak jsem v tom pokračoval. 

Současný rap není o hudbě, ale o tom, jak člověk vypadá, říká Řezník

Bude nová hra navazovat na tuto sedmidílnou sérii?

Nebude to už zasahovat do tohoto schématu, kdy každý díl reprezentoval jinej rok v ZNK univerzu. Tento díl ani nebude mít podobu toho, jak měla původně vypadat osmička. V podstatě půjde o úplný restart celé série. Budou tam nějaký reference na postavy z předchozích her, ale půjde o příběh úplně nový, odehrávající se v současnosti. Pokud se to všechno podaří, tak budeme chtít udělat i další díly. 

Bude nový díl inspirovaný scénáři k těm nevydaným dílům? Původně jich mělo být totiž 14.

Osmej byl sice vymyšlenej a měl jsem nápady ještě na devátej a desátej díl – a pak na poslední – ale novej díl z toho nebude čerpat. Neměl jsem to vymyšlený nějak zvlášť dopředu, jenom témata.

Podnázev tohoto dílu je Poslední exekuce, kdo bude exekuován?

Půjde o promyšlený příběh posledního dne v práci jednoho exekutora. Půjde o výsek z jeho povolání – dostane se do křížku s lidma na okraji společnosti a jeho úkolem mj. bude z nich samozřejmě vymámit peníze. Je to klasická adventura s více mezihrami než předchozí díly. Tím, že už to nedělám sám, tak už můžeme více experimentovat. Pro lidi, co to dřív nehráli, tak humorem se to dá přirovnat k South Park hrám a samozřejmě k jakýmkoli předchozím dílům a filmům z dílny ZNK. 

Současný rap není o hudbě, ale o tom, jak člověk vypadá, říká Řezník

Grafika bude v Malování?

V Malování ne, ale samozřejmě chceme vycházet ze stylu původní série, jen ji povýšíme na lepší úroveň. Trochu víc animací, jinak to, na co jsou fanoušci zvyklí.

Bude to i na jiné platformy než PC?

Podle mě by to bylo dobrý, ale tím, že je to point and click adventura, by to na smartphonech bylo neovladatelný. Chcem to udělat třeba na tablety, ale uvidíme. 

Víš už nějaké detaily ohledně té crowdfundingové kampaně?

Zatím nic konkrétního, ale chceme klasické odměny – tzn. nějakej merch, bonusový edice, možnost nadabovat si nějakou postavu, případně ji vytvořit podle předlohy... přemejšlíme i o nějaký akční figurce. Ale uvidíme. Chceme vybrat 300 tisíc.

A kdy ta kampaň přijde?

To je otázka. Bylo by dobrý to rozeběhnout do poloviny června. Pak ji chceme asi do roka celou dodělat a vydat.

Domů
Sdílet
Diskuse