13. května 2019 13:37
Šimon Kucka

Detektív Pikachu kliatbu videohier v kinách nezlomil. Potešia sa deti a fanúšikovia Pokémonov, iní však budú sklamaní (Recenzia)

Zdroj: Warner Bros.

Pika Pika?

Hlavným lákadlom Pokémon: Detektív Pikachu sú 2 veci. Prvou je nostalgia za najznámejším anime seriálom všetkých čias, tou druhou sexsymbol Ryan Reynolds, ktorý v originálnom znení prepožičal svoj hlas ústrednému žltému stvoreniu. Znamená to však automaticky aj dobrý film?

Tim Goodman (Justice Smith) je mladíkom, ktorý žije vo svete, kde ľudia koexistujú s magickými bytosťami – Pokémonmi. Každý má toho svojho, až na samotného Tima. Ten má samotársku povahu a problém naviazať bližší vzťah so svojím okolím. Do jeho života zasiahne krutá udalosť, a to smrť jeho otca, detektíva Harryho. Niekto ho totiž zavraždil a jediné, čo po ňom zostalo, je Harryho partner, známy Pokémon menom Pikachu.

Medzi Timom a Pikachuom dôjde k zvláštnemu zblíženiu, pretože chlapec zistí, že ako jediný na svete rozumie reči tohto Pokémona. Dvojica sa tak vydáva odhaliť pravdu o smrti Timovho otca, no na svojej ceste budú musieť čeliť mnohým nástrahám.

Pokémon: Detektív Pikachu pobaví hlavne tých najmenších, nostalgia 90. rokov sa nekoná
Pokémon: Detektív Pikachu pobaví hlavne tých najmenších, nostalgia 90. rokov sa nekoná Zdroj: Warner Bros.

Začnem scenárom, na ktorom sa vo väčšej či menšej miere podieľali 4 mená: Rob Letterman, Benji Samit, Derek Connolly a Dan Hernandez. Prvé väčšie mínus sa posiela práve na ich adresu. Dialógy sú klišé, väčšina zvratov je predvídateľná a všetky postavy sú totálne jednorozmerné. Respektíve takmer všetky, pretože Reynoldsov Pikachu je ešte relatívne znesiteľný. Charakterom pripomína Deadpoola, ktorému zobrali nadávky, vraždy a oplzlé vtipy. Či sa ti ale bude páčiť, čo z toho nakoniec ostalo, je iba na tebe.

Lákadlo číslo jeden, teda nostalgia za legendárnym animovaným seriálom z 90. rokov sa, žiaľbohu, nekoná. Film je skôr zameraný na mladšie publikum v predpubertálnom veku a na ostatné divácke vrstvy sa kašle. Z pohľadu marketingovej stratégie ide o dobrý ťah, no trpí tým kvalita filmu. Ako už vieme z trailerov, v snímke sa objavia desiatky rôznych Pokémonov, ako napríklad Psyduck, Charizard, Bulbasaur či dokonca všemocný Mewtwo. Väčšinou však zostali ich schopnosti nevyužité, a tak sa z nich stali iba akési atrakcie v pozadí. Škoda.

Režijne to taktiež nie je práve výhra, aj keď je nemožné uprieť snahu Roba Lettermana (Monštrá vs. Votrelci, Príbeh žraloka) preniesť seriálovú predlohu prvýkrát na plátna kín v hranom celovečeráku. Film si neúspešne požičiava priveľa tém a odkazov z iných známych diel, ako napríklad atmosféru a vzhľad mesta z Blade Runnera (1982), zápletku zo Zootopie (2016) či akčné scény z marveloviek.

Dosť už ale bolo mínusov, pozrime sa na plusy. Tie ponúka predovšetkým technická stránka filmu. Animácia CGI je tu na mimoriadne vysokej úrovni a na jednotlivé postavičky a prehliadku ich špeciálnych schopností sa celkom dobre pozerá. Potešia aj rôzne súboje a akcia, ktorých digitálne prevedenie je jedným z kladov celého filmu.

Soundtrack ani kamera ničím nenadchli, ale ani neurazili. Trailery pritom naznačovali, že by sme mohli dostať aspoň cool pesničky z minulého storočia, no nestalo sa tak. Občas som postrehol, že hudobný motív je silno ovplyvnený známou znelkou z originálneho seriálu o Pokémonoch, nejde však o nič svetoborné. Kamera Johna Mathiesona (Logan, Kráľovstvo nebeské) je hollywoodskym štandardom, na aký sme všetci zvyknutí. Aj keď to z mojej strany môže znieť ako negatívum, ide skôr o opak.

Kritizovať herecké výkony by nebolo na mieste, každý si tu hrá to svoje a rozprávať sa so zeleným plátnom či prázdnym priestorom asi nebude práve najväčšia zábava. Poteší Bill Nighy (Láska nebeská, Lásky čas) v úlohe zakladateľa mesta Ryme City, kde môžu ľudia a Pokémoni spolunažívať v mieri. Okrem neho sa na scéne párkrát objaví aj Ken Watanabe (Počiatok, Posledný samuraj) či speváčka Rita Ora.

Zo 104-minútovej stopáže stojí za to približne posledných 20 minút. Divák v nich dostane niekoľko dejových zvratov (aj keď 99% z nich je očakávaných), akčné finále plné súbojov či nečakané cameo. Dospelý divák však bude mať oveľa väčšie problémy v hľadaní si cesty k svetu Pokémonov a jeho postavičkám. Skôr sa zabavia deti vo vekovej kategórii do 10 rokov a fanúšikovia tejto ságy.

Hodnotenie päť bodov z desiatich symbolicky vyjadruje všetko to, čo o filme musíš vedieť. Nikoho nejak zvlášť nenaštve a o mesiac či dva si človek pravdepodobne ani len nespomenie,  že niečo také, ako Pokémon: Detektív Pikachu vôbec existuje.

0/10