Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Móda

Shein je značkou roku 2022, i když ničí planetu. Ženě kvůli jejich produktu ochrnula ruka, jejich výrobky obsahují toxické látky

Největší online módní společnost, která má hodnotu 100 miliard dolarů, čelí vlně kritiky kvůli neetickým a nebezpečným postupům. Kromě oblečení se našly toxické látky také v doplňcích či kosmetice.

Denisa Šútorová
4. 1. 2023 8:30 Čas čtení: 4:50
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Shein je značkou roku 2022, i když ničí planetu. Ženě kvůli jejich produktu ochrnula ruka, jejich výrobky obsahují toxické látky
Zdroj: Shein/Toddlers campaign
Móda
0
Denisa Šútorová
4. 1. 2023 8:30
Čas čtení: 4:50

Shein je značkou roku 2022, i když ničí planetu. Ženě kvůli jejich produktu ochrnula ruka, jejich výrobky obsahují toxické látky

Největší online módní společnost, která má hodnotu 100 miliard dolarů, čelí vlně kritiky kvůli neetickým a nebezpečným postupům. Kromě oblečení se našly toxické látky také v doplňcích či kosmetice.

Denisa Šútorová
4. leden 2023, 8:30
Čas čtení: 4:50
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Shein je značkou roku 2022, i když ničí planetu. Ženě kvůli jejich produktu ochrnula ruka, jejich výrobky obsahují toxické látky
Zdroj: Shein/Toddlers campaign
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Oblečení za dostupné ceny, schopnost nabízet rychle se měnící trendy a ovládnutí sociálních sítí vynesly na stupínek slávy i ultra fast fashion módní značku Shein. Podle statistiky finančních expertů platformy Money je nejpopulárnější módní značkou v roce 2022. Na Instagramu má momentálně 26,8 milionu followerů.


Čínská společnost si však kromě prvenství v posledních měsících vysloužila i vlnu kritiky. Na povrch vyplavaly závažné informace, které tvrdí, že v materiálech oblečení Shein, včetně toho dětského, se ukrývají těžké karcinogenní kovy. Kromě toxické výroby má ovšem módní gigant na seznamu i další inkriminující kauzy. Přečti si zajímavosti o fungování značky, která má podle Euromonitoru hodnotu 100 miliard amerických dolarů, což z ní činí největší online módní společnost na světě. 

 

Zdroj: Instagram/Shein campaign

Shein předběhl Asos i Bohoo

Značka Shein, která byla založena v roce 2008, byla rovněž korunována nejvyhledávanější značkou oblečení, a to nejen ve Spojeném království, ale i v dalších 113 zemích celého světa. V roce 2020 značka vydělala v příjmech 10 miliard amerických dolarů, zatímco jejím největším soupeřům, jako jsou Asos a Bohoo, přistálo na účtu „pouze“ 4,4, respektive 2,4 miliardy.

Podle Telegraphu stoupla popularita značky Shein právě během pandemie, kdy ovládla sociální sítě. Z TikToku a Instagramu směrovala uživatele na svou šikovnou a manipulativní stránku, kde je prostřednictvím algoritmů údajně tlačila do impulzivních nákupů. 

Kontaminováno bylo také oblečení pro miminka

Greenpeace Německo koupilo kvůli průzkumu Sheinu pět položek z jeho pop-up storu v Mnichově a 42 produktů, včetně oblečení pro muže, ženy, děti a kojence, z webových stránek v Rakousku, Německu, Itálii, Španělsku a Švýcarsku. Produkty byly odeslány do nezávislé laboratoře BUI na chemickou analýzu.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by SHEIN.COM (@sheinofficial)

 

„Zjištění Greenpeace Německo ukazují, že používání nebezpečných chemikálií je základem obchodního modelu ultrarychlé módy Shein,“ vyjádřila se Viola Wohlgemuth, aktivistka Greenpeace Německo zodpovědná za oběhovou ekonomiku a toxické látky. 

 

Zjištění Greenpeace odhalila velmi vysoký obsah ftalátů v botách a formaldehyd v dívčích šatech pro miminka.

 

Podle německých aktivistů je ve společnosti Shein v honbě za ziskem upřednostňován nedbalý postoj k rizikům pro životní prostředí a lidské zdraví. Jak uvádí CBC, Shein se sídlem v čínském Nankingu pracuje způsobem, který výrazně porušuje regulační limity Evropské unie.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by SHEIN.COM (@sheinofficial)

 

Kanadský Marketplace zase odhalil toxicitu dětské bundy Shein, která obsahovala asi dvacetinásobek běžného množství olova.

Zákaznice musela jít do nemocnice

Sarah Holcomb, komička z Chicaga, sdílela v srpnu letošního roku video, ve kterém popisuje, jak byla „otrávena“ zbožím zakoupeným ve společnosti Shein, konkrétně zlatými vločkami na nehtovou manikúru.

 



Při aplikování produktu na nehty se jeho část dostala na pokožku, na které prý doslova roztála a rychle se vstřebala. Údajně nikdy nic podobného nezažila a produkt si nedokázala smýt. Když se ráno vzbudila, až po loket necítila ruku. Video mělo na TikToku více než 3,6 milionu zhlédnutí.

Twitter reaguje, Shein se brání

Jedna uživatelka na Twitteru napsala: „Zjistilo se, že Shein má v oblečení více než 18násobek povoleného množství olova. Vystavení olovu může vést k poruchám nálady, sníženému počtu spermií/abnormální aktivitě spermií, a dokonce k potratu u těhotných žen.“

 

 

Značka Shein v reakci na tweet uvedla: „Pravidelně testujeme produkty a podnikáme opatření, když se zjistí nesoulad, včetně ukončení dodávek.“ Podobné případy se však nadále opakují.

Zástupci Greenpeace v Německu a kanadského Marketplace nejsou jediní, kteří se pustili do investigativy pochybných postupů značky. To, že jsou produkty, jakožto i jejich samotná výroba, nebezpečné jak pro nositele, tak i výrobce, potvrdil dokument britské rádiové stanice Channel 4 Shein Machine: UNTOLD. Právě ten se pouští do o něco odvážnějších způsobů vyšetřování. 

Šílené pracovní podmínky

Reportérka Mei se vydávala za migrujícího pracovníka v oblasti oděvů v čínské provincii Kuang-tung. Poprvé se jí podařilo do továrny Shein propašovat skryté kamery. Mei v dokumentu řekla, že většina pracovníků vyráběla stovky položek denně a nemohla odejít, dokud nedokončila svoji práci. Celé hodiny museli shrbení sedět za šicím strojem, a to s pocitem, že mají jen jeden den volna v měsíci. O tom, že víkend neexistoval, se asi bavit nemusíme.

 

 

 

Vyčerpaní pracovníci manufaktur dostávali mizerný základní plat a za 18hodinovou směnu si vydělali pouze 19 liber. I tato odměna se však snižovala nebo byla zcela zadržena v případě, že udělali při šití nějakou chybu. Podle Mei vyrobil jeden zaměstnanec za jeden den přibližně 100 kusů oblečení. 

Kromě toho, že zaměstnanci přicházeli do přímého styku s toxickým oblečením, potvrdil dokument i to, že někteří výrobci ve městě Kanton měli zřízené továrny v obytných budovách bez nouzových východů a často i oken. Pokud se v nich okna náhodou nacházela, řada z nich byla zamřížovaná, což by představovalo problém v případě požáru.


Navzdory předchozím slibům upravit pracovní a zejména platové podmínky zaměstnanců se podle Telegraphu moc nezměnilo.

Ultra fast fashion, ultra zlodějna 

Jako by toho neměl na triku málo, Shein se „proslavil“ i kopírováním designů a kradením výrobních postupů jiných značek. Produkty, které jiné značky prodávají za tisíce korun, tak na stránce Sheinu pořídíš desetkrát levněji.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by @baileyprado

 

V roce 2021 oděvní designérka Bailey Prado, která se specializuje na háčkované produkty, obvinila Shein, že okopíroval nejméně 20 jejích designů. U mnoha dalších designérů okopíroval Shein dokonce i styling oděvů a kreativní produkci prezentace.


„Fast fashion společnostem příliš často prochází okrádání malých byznysů, a to opravdu bolí. Poškozuje to náš malý tým, naše etické výrobce, kteří tvrdě pracují na výrobě vysoce kvalitních kousků, a poškozuje to planetu nadměrnou produkcí, nadměrnou spotřebou, nekvalitními látkami a škodlivými barvivy,“ napsala na Instagramu značka Baiia Label, od které Shein údajně okopíroval hned 45 designů.

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Baiia Sustainable Swim (@baiia_label)

 

Před Sheinem byla nejvíce produkující fast fashion značkou na světě španělská Zara s výrobním cyklem dva až tři týdny. Shein ovšem dokáže vyrobit a distribuovat mnohem větší množství za méně než sedm dní. Čínská společnost údajně přidává na svou webovou stránku více než 2 000 novinek každý den, přičemž Zara takové množství vyprodukuje za přibližně 30 dní. Jelikož produkty nemají dlouhou životnost, vliv, který má Shein na životní prostředí, je enormní.

Úspěch společnosti Shein se do značné míry připisuje jejímu technologickému přístupu, který využívá software AI, propojující trendy a outfity ze sociálních médií přímo do svých počítačů v továrně.

Řešení musí přijít zvenčí

Růst popularity značky Shein přichází v době, kdy svět po pandemii bojuje s ekonomickou krizí. Navzdory etickým a environmentálním problémům značky se mnozí ubírají cestou dostupné módy, přičemž nehledí na negativní dopad společnosti na životní prostředí a popravdě se nad tím ani nezamýšlejí.

 

Zpráva o tom, že Shein se stal nejoblíbenější značkou na světě, je podle portálu Hypebeast spíše odrazem společnosti a světa kolem nás i toho, čemu čelíme.

Upozornit na chybu. Pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Shein/Toddlers campaign
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu móda
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.