V pořadí náš druhý sumář, který vám přinášíme přímo z Ženevy, odkud vám přiblížíme nejzajímavější vystavované exempláře.
Jak už jistě víte, především skuteční automobiloví fanoušci, autosalon v Ženevě s pořadovým číslem 86 je v plném proudu. Ostatně, poslední týdny jsme vás statečně zaplavovali hlavními novinkami, které se právě pod světly reflektorů ve švýcarské metropoli ukazují světu vůbec poprvé. Kromě toho, naposledy jsme vás stihli informovat už i o onom dění na největším, nejzajímavějším, nejočekávanější a nejvyhledávanějším autosalonu na světě. V úvodním článku jste se tak mohli, mimo jiné, dozvědět, že na obrovské ploše necelých 78 tisíc m2 se letos návštěvníci těší z více než 120 světových či evropských premiér. Obrovské Palexpo je veřejnosti otevřeno do 13. března, a my vám prostřednictvím naše vlastního vstupu přinášíme druhé pokračování mapující ty největší a nejzajímavější pecky.
Alfa konečně odhalila už i běžné, tedy nesportovní verze jejího nového želízka v ohni. Středem pozornosti však i přesto je vrcholná Giulia QV s 510koňovým a dvakrát přeplňovaným šestiválcem. Živě si ji od klasických vyhotovení snadno spletete, protože navzájem se opticky liší jen minimálně, což je však minimálně pro základní verze potěšující. Nad Giuliou se však nadále stahují mračna, protože kromě zpochybňování onoho času na Nordschleife (7:43) se objevují zprávy ze zákulisí, že za zpožděním prodeje stojí i problémy, které údajně vznikly při crashtestech.
Audi R8 V10
V prostorách čtyř kruhů dominuje nová Q2, nepochybně zaujme i 605-koni S8 s dodatkem plus, největší trhák však zastupuje zbrusu nová R8, která je se skutečně zdařilou konfigurací jakousi třešničkou na dortu. 10válcový supersport s výkonem 610 koní se pyšní jedinečným šedým lakem Nardo Gray, černými 21" disky a karbonovými detaily.
Britové si při příležitosti autosalonu připravili facelift své největší limuzíny s názvem Mulsanne. Ta je totiž na scéně již od roku 2009 a i když dosud vypadá skutečně moderně a v neposlední řadě dobře, přece jen je ten nejvyšší čas na menší modernizaci. S jejím příchodem jsme se kromě množství chromu a full-LED techniky dočkali i zcela nové, ještě delší verze s prodlouženým rozvorem. Podle očekávání ponese dotatek EWB, čili Extended Wheelbase a zařadí se k „základnímu“ provedení a sportovně laděné verzi Speed. Ve svých masivních útrobách schovává kromě maximálního luxusu i tradiční 6,75litrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel. Naladěný je ve dvou verzích - výhradně na zadní nápravu prostřednictvím 8stupňové automatické převodovky ZF standardně posílá 377 kW / 512 koní, respektive 395 kW / 537 koní.
Ze stánku BMW je třeba asi nejvíce vypíchnout nejmenší M bavorák, který počítá se známým třílitrovým šestiválcovým motorem s přeplňováním, jehož síla je v tomto případě vyčíslena na hodnotu 272 kW / 370 koní a 465 N.m. To jsou obzvláště zajímavá čísla, zvláště pokud napíšu, že tato malá raketka počítá s kompaktními rozměry a hmotností kolem 1500 kilogramů. Kromě toho, k celkové atraktivitě přispívá i vyšperkovaný exemplář na fotce, jehož parádní vnější design ještě trefně povyšují součásti z divize M Performance.
Brabus 900 Rocket
Tuningový mág nezbývá své pověsti nic dlužen, a kromě zajímavé prohlídky starších klasik je stánek přeplněný pekelně upravenými modely. Mezi nimi se vyjímá i model 900 Rocket, který zastupuje vlajkovou loď v karoserii kupé a silným dvanáctiválcem pod kapotou. Mercedes-AMG S 65 Coupé prošel totiž četnými úpravami, čímž se výsledná síla zvýšila až na úroveň neuvěřitelných 900 koní. Nemalé stádo je přitom zabalené do celočerného outfitu, který ve svých útrobách schovává maximální luxus.
Dodge Challenger R/T
Samozřejmě, zapomenout nemůžeme ani na americkou hrubou sílu, kterou najdeme obzvláště v stánku Dodge. Nejde sice o nekompromisní, více než 700koňový Hellcat, naložený fialový Challenger po faceliftu, který zlepšil hlavně interiér, stojí ale rozhodně za přistavení.
Ford GT
Modrý ovál kromě fajnovek jako Focus RS či Mustang přivezl i svou největší chloubu - znovuzrozené GT, které již svou 2. novodobou generací navazuje na ikonické GT40. Jeho zevnějšek se drží původní koncepce, tentokrát se však již design podstatně více odklonil od původního modelu. K výsledné aerodynamice pomáhá, mimo jiné, i zadní aktivní spoiler, vysouvající se v závislosti na rychlosti. Před zadní nápravou v sériovce najdeme 3,5litrový šestiválec EcoBoost s dvojicí turbodmychadel a výkonem kolem 600 koní.
Honda NSX
Nástupce legendy 90. let, nové NSX se poprvé ukázal loni v Detroitu, k vidění je však i v Palexpu. Novodobá generace nabízí hybridní pohon s trojicí elektromotorů a 3,5litrovým šestiválcem se společným výkonem 581 koní. Nová generace je agresivnější, dostala full-LED přední optiku a rozměrnou masku, která svým zapracováním zasahuje až k samotným světlům.
Infinity Q60
Americká odnož automobilky Nissan vystavuje Ženevě hlavně svůj nový crossover QX30, který vychází z GLA od Mercedesu. Větší pozornost si však jednoznačně zaslouží designový bonbónek ve formě sériové podoby sportovního kupé. To chce konkurovat BMW řady 4 či Lexusu RC, sází však na jedinečný šarm, se kterým působí opravdu atraktivně, což potvrzují zejména přední partie, které netají velké ambice.
Snad největší vyzyvatel Chironu se v Palexpu stejně stará o velké haló. Produkční podoba silniční stíhačky ze Švédska sází na 5litrovou V8 twin-turbo, která spolu s trojicí elektromotorů produkuje 1500 koní a 2000 N.m, přičemž rychlost 400 km/h zdolá jen za necelých 20 sekund. Hypersport dokáže jezdit i výhradně na elektrický pohon, jeho cena je 1,7 milionu € a vznikne pouze 80 kusů.
Lamborghini Huracán LP580-2
V první části jsme si ukázali doménu stánku Lamborghini, na škodu však není ani zmínit další neméně zajímavou exkluzivitku. Vedle „baby Lamba“ bez střechy se ukázala i nejnovější verze 10válcového modelu, která má sice „jen“ 580 koní, tedy o 30 méně než standardně, ale za to disponuje pohonem výhradně zadních kol, což je citelný rozdíl vůči zbytku portfolia.
Mansory 4XX Siracusa
Mansory na aktuální výstavu přinesl množství premiér a jednou z nich je i tato specialitka. Po vzoru úpravy Siracusa pro Ferrari 458 Italia, zde máme Mansory 4XX Siracusa pro novou 488 GTB. Ta kromě extrémního bodykitu vytlačí z 3,9litrové V8 až 790 koní (+ 120 k) a to bez nahrazení jakékoli části motoru, tedy s použitím výhradně chiptuningu a nového výfukového systému! Z nuly na sto jí to trvá 2,9 sekundy, což je oproti již dost ostré sériovce zlepšení o zanedbatelných 0,1 sekundy...
Mansory Wraith & Flying Spur Palm Edition 999
...no a přehlédnout nelze ani bílo-zlatá dvojice ultra-luxusních ořů. Oba vozy, jak Rolls-Royce Wraith, tak i Bentley Flying Spurj prošly také rukama techniků od Mansory, čehož výsledkem jsou poměrně kontroverzní počiny. Jejich podstatou je propracovaný zevnějšek, který kromě nových nárazníků či nástavců sází na zlatou barvu, kterou se rozhodně nešetřilo.
Další automobilka, která se dosud profilovala jako výrobce ryze sportovních vozů vstupuje do říše SUV, jelikož právě v Ženevě si Levante odbývá svoji světovou premiéru. Středně velké SUV dostalo agresivní exteriérové křivky, tradiční rozměrnou masku, na kterou jsou napojeny do stran protažené úzké světlomety. Z profilu se Levante podobá svou siluetou na několik SUV neprémiových značek a není tomu jinak ani vzadu. Záď je sice opět vcelku svébytná, člověk se však nevyhne pocitu, že jde o mix několika vozidel. Luxus kombinuje s výkonnými agregáty, které nabídnou výkon v rozmezí od 340 až po 560 koní.
Pravděpodobně nejkrásnější vystavovaný koncept v Ženevě naznačuje podobu budoucí generace proslulé RX-7. Exteriér totiž můžeme klidně označit za umělecké dílo, protože jednotlivými detaily a doslova čistým designem útočí na smysly. Pod dlouhatánskou kapotou se nachází Wankelův motor, který by se měl přenést i do série s výkonem přibližně 300 koní. Jeho bližší specifikace zatím nejsou známy, jasné je jen to, že jde o novou generaci rotačního agregátu.
McLaren 570GT
McLaren promuje svůj třetí model Sport Series s názvem 570G, který naznačuje luxusní zaměření této verze. Designem se prakticky shoduje s 570S, změněna byla hlavně zadní část, kterou se táhne elegantní linie typická pro vozidla typu grand tourer. Tam se pod rozměrným, do boku otevírajícím sklem však nechlubí výkonnou V8, nad ní se totiž nachází 220litrový zavazadlový prostor a pro komfort cestujících bylo přizpůsobeno i odpružení kol. Podle slov McLarenu, jde o nejpohodlnější model značky orientovaný na každodenní použití. Pod kapotou najdeme starou známou 3,8litrovou twin-turbo V8 s výkonem 570 koní a maximálním točivým momentem 600 N.m. Stovku zvládne toto GT za 3,4 s a na dvoustovce je za 9,8 sekundy, dále nechybí ani údaj na čtvrt míle, kterou pokoří za 11,1 s a zastaví se až na maximálce 328 km/h. Výkon přenáší na zadní nápravu 7stupňová převodovka SSG a cenovka auta startuje na částce přibližně 200 tisíc €.
Mercedes-AMG C 63 S Coupé Edition 1
Nové želízko v ohni z Affalterbachu v mimořádně vydařeném balení doslova krade pohledy kolemjdoucích, čemuž se za přítomnosti úvodního paketu Edition 1 nelze divit. AMG kupé počítá s karbon-keramickými brzdami, tradičním balíčkem AMG Aerodynamics, který obohatil exteriér o přední splitter, četné nástavce, výraznější prahy a zadní odtrhovou hranu. Kromě luxusního a zároveň velmi sportovního interiéru by byl hřích nezmínit samotný pohon, o který se stará 4litrová V8 s výkonem až 375 kW / 510 k & 700 N.m no a samozřejmě chybět nebude ani charakteristický, tolik milovaný zvukový projev.
Mercedes-AMG S 63 Cabriolet Edition 130
Přesně před 130 lety přinesl Mercedes-Benz na svět úplně první automobil poháněný spalovacím motorem a proto je jasné, že po Detroitu ani v Ženevě nechybí 130kusová limitka, kterou značka s hvězdou ve znaku toto výročí patřičně slaví. Neskutečně nádhernou vlajkovou loď bez střechy as 585koňovou V8 za více než 226 tisíc € zdobí speciální lak Alubeam Silver s vysokým leskem, kontrastní červená střecha v odstínu Bordeaux, čalounění v červeno-černé kombinaci Bengal Red / Black a 10paprsková 20" AMG disky v matné černé barvě. Rozhodně jedno z nejpompéznějších vozidel výstaviště!
Mistrovské dílo! Nejnovější Huayra je jedno z nejvíce fascinujících vozidel planety. Pod skutečně jedinečným zevnějškem se ukrývá svébytný interiér, no a samozřejmě i velkolepý, 6litrový dvanáctiválec twin-turbo z dílny Mercedes-AMG, který nejenže nabízí nově až 800 koní, i nadále se ale drží filozofie „jeden člověk, jeden motor“, protože je ručně skládaný! Jen 1218kilogramové Pagani dá stovku za méně než 3 sekundy, zatímco jeho maximálka se blíží k magické hranici 400 km/h.
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Letošní Ženevu zakončil oslavnou verzí k 40. výročí GTI, která je zároveň tím nejvýkonnějším sériovým GTI Golfem všech dob - agregát 2.0 TSI disponuje výkonem 265 koní, přičemž krátkodobě díky funkci overboost nabídne až 290 koní. Z 0-100 km/h vystřelí jen za 5,9 sekundy, maximálka 250 km/h a skutečně perfektní bodykit jako třešnička na dortu.
To nejhlavnější z letošní automobilové události roku je za námi. Nepochybně, na ploše necelých 78 tisíc čtverečních metrů je zajímavostí mnohem víc, proto pokud můžete, určitě do velkolepého Palexpa nahlédněte osobně. Rozhodně se to i letos vyplatí a určitě si každý najde to své.