Za přítomnosti enormního zájmu poznáváme oficiální cestou třetí model automobilky Tesla, který se začne vyrábět v roce 2017.
Je až neuvěřitelné, jaké šílenství v automobilovém průmyslu způsobuje značka Tesla Motors v uplynulých dnech. Před jednotlivými prodejnami, a to zdaleka nejen za velkou louží, se totiž tvořily obrovské řady lidí, jaké jsme dosud evidovali především při spuštění prodeje nových iPhonů od Applu. Že by byla tato podobnost náhodná? To, že vizionářské činy a pracovitost Elona Muska svět stále více přirovnává k činům Steva Jobse očividně má něco do sebe, čehož důkazem jsou obdobné výsledky, no a hlavně obrovský hype, který stále více doprovází počiny spojené s jeho aktivitami. Ty se samozřejmě momentálně poslední měsíce točí kolem zcela nového, třetího elektromobilu mladičké americké automobilky, která na přelomu měsíců března a dubna konečně, a v tomto okamžiku můžeme napsat, že už i oficiální cestou, představila dlouho očekávaný Model 3. Tomuto aktu předcházely zmíněné masy lidí, kteří dlouhé hodiny čekali na to, aby si mohli po složení (vratné) zálohy ve výši 1500 $ rezervovat (nebo jinými slovy předobjednat) tuto horkou novinku, a to aniž by vůbec věděli, co vůbec přinese a jak bude vlastně vypadat.
My to však po uplynulých hodinách již víme, protože v pořadí třetí současný sériový automobil poháněný výhradně elektromotorem od Tesly je realitou. Po designové stránce se naplnily předpoklady, a tedy v podstatě nic průlomové nečekejte. To v konečném důsledku ale nemusí znamenat hned něco špatného, právě naopak. Musíme uznat, že designový směr, který nastolil Model S a nedávno na něj pouze drobnými odlišnostmi navázal Model X, je prostě nadmíru povedený, a to ať už po funkční, tedy aerodynamické, tak i po estetické stránce. Proto není důvod měnit to, co je dobré a mezi lidmi nadmíru funguje, no a z toho důvodu je třeba konstatovat, že Model 3, čili jakýsi mix designu S a X je třeba svým exteriérovým vzhledem hodnotit kladně.
Největší odlišností je přední část s full-LED světlomety, které připomínají svým tvarem modely Porsche. Design je opět velmi „čistý“ a minimalistický, o čemž svědčí zejména maska - tentokrát ji designéři nepřiznali už ani opticky, a tedy mezi světly nenajdeme nic jiného, jen jinak zalomený přední nárazník bez prakticky jakýchkoliv výřezů, čímž je docíleno opět špičkové aerodynamiky. Novinkou je dodatečný LED pás ve spodní části, plus logo automobilky, které si díky absenci masky našlo místo na kapotě. Na relativně krátkou přední kapotu navazuje známá silueta bočních oken, která je o něco kratší a zároveň vyšší než u většího S, nechybí nově tvarované zasouvající se kliky znovu bezrámových dveří. Model 3 disponuje skutečně minimálními převisy, čehož důkazem je i kratičká zadní část připomínající spíše 4dveřové kupé než konvenční 3prostorové sedany. Zadní světla jsou citelně sportovně střižená, přičemž stejně jako je tomu vpředu, i zde nabízejí zatmavenou optiku.
Rozměrově jsme na úrovni segmentu střední třídy, což ostatně naznačuje i číslice v názvu - její úhlavním nepřítelem má být BMW řady 3, kterému se vyrovná s prakticky identickou délkou karoserie. Ta je mimochodem nakonec o něco vyšší než větší Model S, na šířku a délku je však o poznání menší. Největší designové změny nastaly v zcela novém interiéru, kde minimalistický styl vrcholí. Centrem palubní desky je opět obrovská dotyková obrazovka, v tomto případě jde ale o volně stojící tablet s 15" úhlopříčkou. Kvůli snaze o zvětšení vnitřního prostoru je palubovka značně zjednodušená a svým tvarem nezasahuje velkou měrou do kokpitu. Zajímavostí je absence jakýchkoliv budíků za novým, jen 2ramenním volantem, plus, jak jsme si už zvykli, i zde najdeme doslova jen pár ovladačů, protože veškerá funkcionalita, ovládání a nastavování vozu probíhá přes velkoplošnou dotykovou obrazovku. Elon Musk při prezentaci řekl, že třetí model velmi plnohodnotně odveze 5 dospělých lidí plus jejich příslušnou zavazadla, o což se významnou měrou postará i dost velký přední kufr.
Přesné parametry velmi futuristicky a do značné míry až koncepčně vypadajícího sedanu střední třídy od Tesly neznáme ani nadále, jelikož jak jsme se během prezentace dozvěděli, která se mimochodem také nesla v duchu představování produktů od Applu, spuštění sériové výroby tohoto modelu začne až koncem roku 2017. To znamená, mimo jiné, i to, že do té doby ještě dojde určitě k několika drobným optickým či technickým změnám, jako tomu bylo například v případě Modelu X - ještě rok po jeho odhalení probíhalo několik testování a úpravy. I přesto, že nadále neznáme zcela kompletní technické údaje, těsně před a během samotné prezentace novinky došlo k enormnímu zájmu o objednání - Tesla eviduje jen během posledních hodin až 115 tisíc předobjednávek! Slova o tom, že Model 3 zaručí automobilce masovou výrobu, a tedy značné rozšíření produkce a výrobních hal se začíná naplňovat, navíc, Elon Musk hovoří o produkci 500 tisíc elektromobilů ročně od roku 2017.
Je třeba podotknout, že trojka stojí na zcela nové podvozkové platformě, která počítá s nově vyvinutými akumulátory a elektromotory. Už v základu bude počítat s modulem umožňujícím rychlé nabíjení, ale i se softwarem, ve kterém nebude chybět autopilot (částečné autonomní řízení) či automatické parkování. Základní cena 35 tisíc $, a to ještě bez dotací, je skutečností, sporné zůstává, v jakém smyslu se cenové relace promítnou na evropský trh, a jestli opravdu budeme moci hovořit o částce jen kolem 31 tisíc €. My už však víme, že nejlevnější provedení nabídne dojezd 215 mil, čili 346 kilometrů, přičemž jak sám Musk prohlásil, nejenže jde podle něj o nejlepší auto za dané peníze na světě, ale také dodal, že jelikož Tesla dělá jen rychlé automobily, již v základě dokáže Model 3 akcelerovat na stovku pod 6 sekund. Nejsilnější verze s akumulátory o kapacitě přibližně 80 kWh a stálým pohonem obou náprav má zvládnout tuto disciplínu dokonce pod 4 sekundy, přičemž v jejím případě se bavíme o částce kolem 50 až 60 tisíc dolarů a dojezdu 300 mil, čili až 483 kilometrů. Bližší informace se dozvíme určitě brzy.