Nový český projekt systému pro rozšířenou realitu se pokusí přenést AR více do našich každodenních životů. Potřebuje k tomu ale podporu zájemců.
Slovní spojení rozšířená neboli augmentovaná realita (zkratka AR) se do povědomí širší, laické veřejnosti v několika posledních týdnech začalo dostávat zejména díky populární mobilní aplikaci Pokémon GO, jejíž základy jsou vystavěny na principech právě této relativně mladé, ale dynamicky se rozvíjející technologie, která své využití již v současnosti nachází v řadě různých oborů. Zjednodušeně si tento termín můžeme definovat jako označení pro zobrazení reálného světa (například městské ulice snímané prostřednictvím kamery zabudované v telefonu), které je doplněné o digitální, počítačem vytvořené prvky (informační text, 2D či 3D objekty, apod.). Kromě zábavných her a aplikací se pak lze s AR setkat například místy i v oblasti medicíny, vizuálního umění, vojenských leteckých testů a může sloužit třeba i jako pomůcka při vzdělávání.
Avšak i navzdory neustále se posouvajícímu pokroku a užitečnosti, kterou vhodné využití augmentované reality může přinést, se technologii zatím stále nepodařilo v plné míře uplatnit i v každodenním životě mainstreamových uživatelů chytrých zařízení. Za jedinou výjimku tak zatím můžeme považovat pouze výše zmíněnou aplikaci z dílny herní společnosti Niantic, která se prakticky okamžitě po uvedení na trh stala celosvětovou senzací. I to však může být jistou indikací, že se pomalu ale jistě blíží doba, v níž rozšířená realita zažije svůj skutečný rozkvět a přispět k tomu může i nový projekt z České republiky. Stojí za ním Mirek Burkoň, který se pokouší o vtažení uživatele do zákoutí této technologie, stejně jako o prozkoumání možností jejího ovládání, díky svému aktuálně připravovanému systému s názvem Phantom AR.
Phantom AR, jak již zkratka v názvu napovídá, je systém navržený pro rozšířenou realitu, přičemž sestávat bude z celkem tří hlavních částí, konkrétně speciální rukavice Phantom Touch, vlastního operačního systému Phantom OS a úložiště Phantom Cloud.
První z jmenovaných, tedy rukavici, můžeme označit jako základní prvek celého systému a momentálně se nachází ve fázi prototypu. Jejím úkolem je zaznamenávat polohu dlaně a pohyb prstů a k tomuto účelu je vybavená technologií nazvanou Inertial Measurement Units (česky inerciální měřící jednotky). Ty využívají různé gyroskopy, akcelerometry nebo magnetometry, díky nimž lze snímat a určit polohu a rychlost pohybu objektu v prostoru (rukavice obsahuje celkem 4 IMJ, a sice na dlani, palci, ukazováčku a prostředníčku). To však neznamená, že bude nutné mávat rukou kolem sebe, gesta lze totiž provádět i v klidové poloze například s rukou v kapse nebo položenou na stole. Nutno také podotknou, že díky zabudovaným senzorům rukavice detekují také vzájemné doteky špiček prstů.
Druhou nedílnou součástí projektu je speciální operační systém, na kterém tvůrci pracují. Ten nese název Phantom OS a jedná se o open-source verzi Androidu. Cílem Phantom OS je vytvořit optimální prostředí pro plné využití možností rozšířené reality na hardwaru, na němž by byl tento operační systém nainstalován. Testování tvůrců proběhlo například na Project Tango tabletu od Googlu, může se však jednat i o nejrůznější brýle či headsety určené pro AR jako třeba HoloLens, Oculus Rift nebo Gear VR, případně jiné zařízení.
Třetí a poslední součástí systému, kterou autoři zmiňují, je takzvaný Phantom Cloud. Ten má sloužit jako jakési centrální úložiště veškerých dat týkajících se především bezprostředního okolí uživatelů systému, respektive toho, co vidí, co používají a tak dále. Podle tvůrců pak tato nasbíraná data mají posloužit k vytvoření „nové digitální sféry obalené okolo starého fyzického světa, který je kontinuálně skenován pomocí senzorů u každého uživatele.“ Díky tomu by bylo možné rozšířit AR o řadu vrstev a prvků, například z oblasti umění, her a podobně. A ačkoliv autoři nezapomínají zdůraznit, že nedojde ke ztrátě či zneužití žádných osobních a bezpečnostních informací, zřejmě ne každému uživateli asi bude příliš po chuti myšlenka, že systém v podstatě každý jeho krok a většinu interakce s okolním prostředím pečlivě monitoruje a následně ukládá na cloudové úložiště.
Mirek Burkoň a jeho tým se svým projektem Phantom AR v současné době zkouší štěstí na Kickstarteru, kde od zájemců žádají cílovou částku v hodnotě 250 tisíc amerických dolarů. V moment psaní článku se však podařilo v crowdfundingové kampani vybrat zatím jen setinu celkové sumy, tedy 2 500 dolarů, přičemž do ukončení financování zbývají (pouze) dva týdny. V případě úspěchu by se měly první devkity (vývojářské balíčky) rozeslat přispěvatelům přibližně v srpnu (august) příštího roku. Systém Phantom AR rozhodně vypadá zajímavě a disponuje potenciálem svět rozšířené reality obohatit o nové možnosti funkce a ovládání, byla by proto velká škoda, aby vize tvůrců zůstaly nenaplněny. Co si o projektu myslíte vy?