Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
4. srpna 2017 17:26
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Tesla Model 3. Jak vypadá sériová verze, co obnáší, kolik stojí a proč ji u nás jen tak neuvidíme?

TECH
Uložit Uložené

Nejdostupnější a tedy pravděpodobně i nejmasovější model značky Tesla je skutečností.

O novém Modelu 3 se toho napsalo už opravdu hodně, a to i přesto, že auto, které nám představila Tesla už loni, můžeme v podstatě označit jen za koncept, případně prototyp. Ze strany americké automobilky zaměřené na produkci výhradně elektromobilů jsme si už odstupem času zvykli, že forma, kterou odhaluje, prodává a i doručuje své počiny není úplně standardní. Dlouho očekávaný Model 3 je toho důkazem, avšak po uplynulých dnech už víme prakticky všechno, co jsme o čtvrtém modelu mladičké značky nevěděli. Elon Musk totiž při příležitosti předání prvních produkčních verzí zákazníkům zorganizoval slavnostní event, kde zaznělo vše podstatné. Při této příležitosti vám tedy přinášíme komplexnější článek, kde se dozvíte podrobnosti nejen o novince jako takové, ale i produkci či čase doručení. Není totiž žádným tajemstvím, že pro Teslu jde o nejdůležitější model, který má představovat mnohem masovější prodej. V konečném důsledku, už teď to naznačují i ​​samotná čísla a mezitím si mělo novinku rezervovat více než 500 tisíc potenciálních zákazníků. Jaká je tedy realita?

 

Tesla Model 3. Jak vypadá sériová verze, co obnáší, kolik stojí a proč ji u nás jen tak neuvidíme?
Zdroj: www.autoevolution.com


Premiéra

Označení premiéra není až tak úplně na místě, protože Elon Musk nám novou trojku slavnostně ukázal už před zmiňovaným více než rokem. Postupem času jsme se však dozvěděli, že nešlo zdaleka o finální produkt, i když na první pohled se toho změnilo jen minimálně. Oficiální odhalení sériové podoby se tak odehrálo až v závěru července tohoto roku, i když podstatou velkolepé události pod širým nebem bylo něco jiného. Přibližně v polovině července jsme vás informovali o tom, že Tesla spouští sériovou výrobu novinky, no a právě předání prvních 30 kusů zákazníkům byl důvod k radosti a uskutečnění „předávacího“ ceremoniálu. Model 3 tak konečně uviděl svět v plné kráse, se všemi součástmi a podrobnou technickou specifikací.
 
Samozřejmě, dalo se čekat, že první šťastlivci nebudou zrovna náhodní lidé, no a skutečnost to jen potvrdila. Jako první si nový Model 3 převzali zaměstnanci firmy, jejich rodinní příslušníci a osoby, které mají blízký vztah s automobilkou. Svůj nový vůz si tak převzal i například člen rady ředitelů firmy Steve Jurvetson s partnerkou Genevieve Lydstone. Jelikož tohoto aktu se zúčastnila i široká veřejnost a několik médií a celý program se vysílal živě, vystavené kusy prošly důkladnou kontrolou kvality a několik z exemplářů se pyšnilo atraktivní konfigurací a nejvyšší výbavou. Přítomné obecenstvo nový počin v drtivé většině pochválilo, jistá kritika se však našla na margo ceny, respektive ceny příplatkových prvků. O tom ale níže...

Parametry

Design jako takový nemá význam řešit, známe ho už přes rok (odlišná je jen grafika full-LED světlometů) a zároveň ve srovnání s Modelem S nejde o žádnou revoluci. Nově vidíme o něco modernější tvary a kompaktnější rozměry. Model 3 nakonec měří 4694 x 1849 x 1443 milimetrů, jeho rozvor je 2875 milimetrů, přičemž je třeba zmínit, že pětimístný model disponuje zavazadlovým prostorem o velikosti 423 litrů a koeficient odporu vzduchu je na úrovni Cd = 0,23. Novinka je postavena ve standardu na 18" kolech, za příplatek je však možné sáhnout po obutí s o číslo větším rozměrem. Zajímavostí je, že elektromobil je obut do celoročních pneumatik, což je pochopitelně výsledek snahy o snížení finální ceny. Co určitě zaujme je interiér, který nám je ve své produkční podobě oficiálně ukázán až teď. Tesla si nadále jde cestou minimalistického designu a minima tlačítek, a tedy na horizontálně orientované palubovce najdete jen vystupující 15" obrazovku (tentokrát orientovanou na šířku) a vskutku jednoduchý a levně působící volant.
 
Důležitou skutečností je fakt, že Model 3 bude dostupný ve 2 variantách - se standardními bateriemi a bateriemi pro dlouhý dojezd. Základní model s váhou 1610 kg podle EPA dokáže absolvovat na jedno nabití 354 kilometrů, přičemž na Superchargerech se za 30 minut nabije na 209kilometrový dojezd (při 240V, 48 km za hodinu). Akcelerace této verze na 96 km/h trvá 5,6 sekundy, přičemž maximální rychlost je 209 km/h. Zprvu, kvůli zjednodušení výroby, bude však na trhu jen variantu s větším dojezdem. Jak uvádí automobilka, druhá verze s vylepšenými akumulátory a váhou 1730 kg na jedno dobití absolvuje necelých 500 km (podle EPA to bude méně). Na rychlonabíječce se přitom za 30 minut nabijí akumulátory na 274kilometrový dojezd (při 240V, 60 km za hodinu). Rychlostní údaje jsou následující - akcelerace na úrovni 5,1 sekundy, maximálka 225 km/h. Velikost akumulátorů není stále oficiálně známá, předpokládá se však, že půjde o přibližně 50, respektive 70 kWh kapacitu.

 

Tesla Model 3. Jak vypadá sériová verze, co obnáší, kolik stojí a proč ji u nás jen tak neuvidíme?
Zdroj: www.autoevolution.com

Standardní / příplatková výbava

Jak už nejednou zaznělo, Model 3 přichází na americký trh s cenovkou 35 tisíc $. Je však třeba podotknout, že jde o základní variantu s menší kapacitou baterií, i když s následující, vskutku bohatou výbavou - LED světlomety, bezklíčový přístup/startování, 7 kamer, 12 senzorů, 8 airbagů, 18" disky, 15" displej, dvouzónová klimatizace, textilní čalounění interiéru, 12 V zásuvka, 2x USB port, Bluetooth, navigace, připojení LTE a Wi-Fi hotspot, parkovací kamera, elektrická zpětná zrcátka či zadní sedačka dělená v poměru 60/40. Na akumulátor se vztahuje 8letá záruka, respektive 160 tisíc km (193 tisíc km u verze s dlouhým dojezdem), na samotné auto 4 roky, respektive 80 tisíc km.
 
Verze s delším dojezdem stojí v základu hned o nemalých 9 tisíc dolarů více, neboli 44 tisíc $. V obou případech je ostatně příplatková výbava dostupná v rámci paketu Premium - za 5 tisíc $ dostanete kvalitnější materiály v interiéru, elektrická sedadla a volant, panoramatickou střechu, LED mlhovky, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka či například kvalitnější audiosystém. Pokud sáhnete po asistentech sloužících pro autonomní řízení nebo tedy v řeči Tesly budete chtít Autopilota (samozřejmě ne plnohodnotného), připlatíte si dalších 5 tisíc $. Za další 3 tisíce $ je po ruce „Autonomní řízení“, čili technologie, která má v budoucnu představovat plnohodnotného autopilota. Jinými slovy, když to legislativa umožní a technologie dokáží, s daným „paketem“ vám bude stačit pravděpodobně jen pár softwarových úprav/aktualizací. Základní barvou bez příplatku je černá, za rovných 1000 dolarů je možné zvolit bílou, červenou, stříbrnou (odstín Silver nebo Midnight Silver) nebo modrou. V nabídce budou nakonec i 19" kola, a to za 1500 dolarů. Takže, pokud začnete Model 3 nabalovat výbavou, rázem se ocitnete na úplně jiných částkách, říci je přitom třeba to, že všechny zmíněné ceny (včetně základní ceny 35 tisíc $) jsou částky bez daně!

Tesla Model 3. Jak vypadá sériová verze, co obnáší, kolik stojí a proč ji u nás jen tak neuvidíme?
Zdroj: www.autoevolution.com


Dostupnost

100, 200, později přes 300 a v současnosti prý až 500 tisíc zákazníků předběžně vyslovilo zájem o rezervaci Modelu 3. Čísla jsou to pěkná, avšak Tesla měla v plánu v roce 2016 vyrobit „jen“ přibližně 80 tisíc vozů a najednou se ohání zprávami, že Model 3 doručí všem zákazníkům v nejbližších měsících. Jak tušíte, pravda to není. V této době má značka vyrobených jen přibližně 50 exemplářů. Elon Musk říká, že v prosinci má produkce Modelu 3 představovat 20 tisíc vyrobených exemplářů za měsíc. To, jestli se to opravdu podaří, je sporné, jasné však je to, že pokud nepatříte mezi 500 tisíc „vyvolených“, dříve než v roce 2019 svůj Model 3 nedostanete.
 
A vlastně, dokonce i ti, kteří si svůj model rezervovali nemají žádnou jistotu, že jim jejich automobil značka doručí dříve než v roce 2019. Na povrch se navíc vyplavují skutečnosti, že „předběžní“ zájemci o trojku ve velkém začínají ustupovat od dohody a jednoduše své rezervace ruší - udělalo to už přes 63 tisíc lidí. To se dalo ostatně čekat, vždyť pokud jste si přibližně v květnu 2016 rezervovali auto, které vám bude doručeno reálně až koncem roku 2018 (pokud vůbec), chce to pevné nervy a obrovské sympatie k dané značce. Většinu „rezervovaných“ Modelů 3 totiž uvidí zákazníci až v roce 2018 a pozor, to se bavíme o USA. Do Evropy přijde Model 3 údajně nejdříve až v roce 2019!

Tesla Model 3. Jak vypadá sériová verze, co obnáší, kolik stojí a proč ji u nás jen tak neuvidíme?
Zdroj: www.autoevolution.com


Budoucnost

Sám Elon Musk si je dobře vědom toho, že otázka dodání tak velkého počtu vozidel není sranda a jednoduše rychlá a kvalitní produkce je pro automobilku v současnosti alfou a omegou. Nejen proto se nedávno na Twitteru vyjádřil, že momentálně si musí projít „výrobním peklem“ a až potom vyvíjet či řešit další varianty Modelu 3. Ty však hlava Tesly potvrdila, což značí, že časem se určitě dočkáme nových verzí, které by však momentálně „výrobní peklo“ jen a jen komplikovaly. Bližší informace nemáme, je však jasné, že pokud se bavíme o výkonnějších variantách, řeč je především o modelech s duálním motorem. Vrcholná varianta má následně dokázat atakovat stovku z klidu za přibližně 3 sekundy, no a samozřejmě se dočkáme i navýšení dojezdu. Kdy se tak ale opravdu stane, je sporné, protože při pohledu na momentální skluz v doručování to dříve než za rok či dva nebude. Navíc, Tesla hovoří o příchodu dalších modelů, jelikož portfolio S3X má časem rozšířit údajně o plnohodnotné SUV, pick-up, roadster a stále častěji se mluví také o trucku. Nechme se překvapit.

Domů
Sdílet
Diskuse