Uvnitř nejméně rozvinuté země světa. Jaké zkušenosti si odnesla z krizí sužované Středoafrické republiky mladá Češka?
O Středoafrické republice se příliš nemluví. Kvůli nestabilitní politické situaci patří mezi nejméně rozvinuté země světa a nezávislost získala teprve v 60. letech. Demokracie se tu ještě nestihla zakořenit.
Větší část země je tak pod nadvládou rebelů, kteří ohrožují obyčejné civilisty a „zapomenutá země“ se tak stává ještě zapomenutější. Místní jsou uzavřeni ve svém konfliktu a problémech, které jako by neměly řešení. Náznaky míru jsou přitom v nedohlednu.
Rozhodli jsme se proto zeptat přímo mladé Češky, která se z místa vrátila teprve před měsícem. Jana Vlčková oblast navštívila již podruhé. Jak na ni místo zapůsobilo? Dostala se do nějaké nebezpečné situace? A jak ji změnil fakt, že si kromě bohatých zkušeností přivezla do Čech také malárii?
Ahoj, jak tě napadlo vyrazit do nejméně rozvinuté země světa?
Dostala jsem se k inzerátu úplně náhodou. V té době jsem dokončovala studium a hrozně mě to zaujalo. Byla to ideální příležitost využít své jazykové schopnosti smysluplným způsobem. Už jsem měla po krk teorie, chtěla jsem využít jazyk v praxi.
Ze Středoafrické republiky ses vrátila před měsícem. Co tam bylo tvým úkolem?
Letos jsem tam byla už podruhé. Celá ta skupina, složena z Čechů a Francouzů, tam jela za účelem školit středoafrické učitele podle základních pedagogických principů. Gró celého programu je, aby se děti něco efektivně naučily, ideálně hrou. „Drcení“ učiva tam totiž nefunguje.
Na to se chci zeptat. Jak tam vypadá úroveň vzdělávání?
Vzhledem k úrovni školství je vzdělání hrozně teoretické. Tím, že je to někdejší francouzská kolonie, tak výuka probíhá od samého začátku ve francouzštině, i když děti tento jazyk vůbec neznají. Mluví povětšinou sangem a chce se po nich, aby se hned naučili číst a psát ve francouzštině, i když tomu jazyku nerozumí.
To pro ně musí být velmi náročné...
Po šesti letech povinné školní docházky jsou tři čtvrtiny z nich stejně negramotní. Zkouškami projdou jenom tak, že se to nadrtí, ale když se jich zeptáš, co znamená jaké slovíčko, tak na to nejsou schopni odpovědět. Četba bez porozumění.