Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 21. 2. 2020 svátek má Lenka, Eleonora

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Strava
0
Simon K.
4. říjen 2017, 0:18
Čas čtení: 2:51

Závery o vplyve kávy a kofeínu na zdravie sú jasné. Kávičkári sa môžu radovať, no sú ľudia, ktorí by to nemali preháňať

Kávu milujú mnohí a s kofeínom ľudia takisto nešetria. Ako ovplyvňujú naše zdravie a kto by si mal dávať pozor na množstvo?

Simon K.
4. říjen 2017, 0:18
Čas čtení: 2:51
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Síce Slovensko nepatrí medzi TOP 3 kávopičov na svete (sme niekde na 30. mieste), milovníkov kávy tu máme dosť. A možno jeden z nich číta tieto slová. Káva jednoducho mnohým prirástla k srdcu, a to takmer doslova. Okrem iného totiž pozitívne vplýva aj na rad kardiovaskulárnych funkcií. Keďže výskumov na túto tému sú tisíce, dnes sa budeme primárne zaoberať dvomi najaktuálnejšími komplexnými prehľadmi. Dve obrovské práce z roku 2017 a kopec zaujímavostí, po ktorých zistíš, že káva je vlastne liek. A aj kofeín! Ale nie tak úplne a preháňať sa to neoplatí.

  Závery o vplyve kávy a kofeínu na zdravie sú jasné. Kávičkári sa môžu radovať, no sú ľudia, ktorí by to nemali preháňať

Bezpečnosť kofeínu

Rok 2017 a komplexný prehľad tejto témy. Najprv dobré správy – pre dospelých ľudí je konzumácia kofeínu pomerne bezpečná. To slovíčko "pomerne" tam je hlavne z dôvodu potenciálnych porúch kardiovaskulárnych funkcií u ľudí, ktorí ho konzumujú nad odporúčané množstvá (400 mg/deň), prípadne majú srdcové poruchy a tiež kvôli tomu, že kofeín môže negatívne ovplyvňovať spánok (niektorí ho znášajú lepšie, iní horšie, no ak chceme vyťažiť zo spánku maximum, kofeín by sme nemali prijímať po 3-4 hodine poobede).

 

Potom sa do úvahy berú fajčiari a ľudia pijúci alkoholFajčiari preto, lebo fajčenie cigariet spôsobuje rýchlejší rozpad kofeínu v tele kvôli aktivite pečeňových enzýmov, čo podľa štatistík vedie k ešte vyššej miere príjmu kofeínu u tejto skupiny ľudí. Ľudia pijúci alkohol preto, lebo ten zvyšuje dobu kofeínu v systéme a znižuje rozpad kofeínu. Zvážiť príjem kofeínu by tiež mali tehotné a dojčiace ženy. Pri tehotenstve totiž zostáva kofeín v systéme v priemere o 8 hodín dlhšie a najvyššia odporúčaná dávka kofeínu v tomto prípade je 300 mg/deň. Ďalej sú to deti, dospievajúci, ľudia s problémami so srdcom či inými zdravotnými komplikáciami ako sú napr. aj duševné poruchy. V ostatných prípadoch môžeme slovíčko "pomerne" vymazať a kofeín je skutočne bezpečnou látkou.

 

Keď už sme načrtli tie denné maximá, pozri sa, v akých množstvách je v jednotlivých nápojoch/potravinách.

 

Nápoj / potravina Množstvo kofeínu
šálka prekvapkávanej kávy (236 ml) 163 mg
šálka instantnej kávy (236 ml) 57 mg
šálka espressa (44 ml) 77 mg
Starbucks Grande Caffe Latte (437 ml) 150 mg
Monster Ultra (plechovka, 500 ml) 140 mg
Redbull Total Zero (plechovka, 250 ml)  80 mg
Pepsi Max (plechovka, 354 ml) 69 mg
Cola Zero (plechovka, 354 ml) 34 mg
Zelený čaj (236 ml) 25 mg
55 % čokoláda (100 g) 124 mg

 

Pri analýze 97 rozličných espresso nápojov v Austráli zistili, že šálka espressa má zhruba 106 mg kofeínu, pričom hodnoty sa líšili od 25 mg až po 214 mg. Preto ber informácie len ako približný odrazový bod, keďže vidíš, že sa pri jednotlivých druhoch môžu značne líšiť. Pre väčší prehľad si môžeš pomôcť stránkou caffeineinformer.

 

 

Vplyv kávy a kofeínu na zdravie

Rok 2017 a prehľad tejto témy hovorí jasne. Z 59 štúdií a 112 meta-analýz vychádza, že káva je pre naše zdravie dobrá a umožňuje nám žiť dlhšie. 

 

Jej konzumácia je totiž spojená so zníženým rizikom rakoviny prsníka, hrubého čreva, maternice (karcinóm endometria) a prostaty. Ako sme už spomenuli v úvode, má pozitívny vplyv na celý rad kardiovaskulárnych ochorení (ischemická choroba srdca, teda nedostatočné prekrvenie, srdcové zlyhanie...) a pomáha aj pri Parkinsonovje chorobe a diabete typu 2.

 

Hlavné asociácie, vo výskume označované ako tzv. "veľmi možné pozitívne účinky", boli pri znížení rizika rakoviny pečene, chronického ochorenia pečene, mŕtvice a Alzheimerobej choroby. Dokonca boli aj "možné" účinky pri detskej akútnej leukémii či rakovine žalúdka. Káva môže mať aj protizápalové účinky, ktoré môžu v dlhodobom horizonte vyvolať ochranu proti subklinickým zápalom a chronickým ochoreniam vyvolaným zápalom. Ak by ťa náhodou zaujímalo, ako je to možné, tak je to najmä vďaka fenolovým zlúčeninám, kofeínu, diterpénov, trigonelínom a melanoidínom. V minuloročnej meta-analýze, ktorej výsledky spájajú výskumy od januára 1980 po rok 2015, sa uvádza, že riziko depresie klesá, keď je spotreba kofeínu vyššia ako 68 mg denne a menšia ako 509 mg denne. Závery boli teda jasné -  káva i kofeín významne súvisia so znižovaním rizika depresie. Kofeín je dokonca súčasťou mnohých liekov proti bolesti na predpis, pretože vazokonstrikčné a protizápalové účinky kofeínu pôsobia súčinne s analgetikami a v niektorých prípadoch zvyšujú účinnosť liekov proti bolesti až o 40 %!

 

Vidíme teda, že sa nič nemení. Káva a kofeín sú stále kamoši. Pomáhajú pri chronických ochoreniach, niektorých typoch rakoviny, kardiovaskulárnych ochoreniach, metabolických príznakoch a neurologických stavoch. Najväčší kávičkári sú Fíni a Nóri, pričom príjem kávy je 9,6 kg, resp. 7,2 kg kávy na osobu za rok. Na základe štatistík z predajov kávy sú na ďalšej priečke Holanďania a Švédi. Tak čo, spokojnosť s výsledkami a závermi?

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.