Stará dobrá klasika od New Ery se opět dostává do popředí, ale tentokrát za její popularitu mohou zejména customizery.
Společnost New Era loni oslavila své sté výročí a k tomu si nemohla přát nic lepšího než to, že se mezi největší aktuální trendy opět vrátí její ikonické kšiltovky 59FIFTY s rovným kšiltem. Situace v posledních letech totiž napovídala spíše tomu, že tzv. dad caps nahradí v rámci popularity trucker kšiltovky, které mají přední polovinu vyrobenou z pěnového materiálu a zadní polovinu tvoří plastová síťovina. Notoricky známé „kýble“ od New Ery se však na scénu dovalily jako blesk z jasného nebe a už nyní je jasné, že zažívají nové zlaté časy.
Tradiční kšiltovky New Ery se nikdy z módy nevytratily kompletně. Za posledních čtyřicet let se z nich totiž stal jeden ze základních stavebních prvků streetwearu, a i když pochopitelně zažívali výkyvy popularity, do pouliční módy patřily a i budou patřit bez ohledu na aktuální trendy.
To, co se však kolem nich děje v posledních měsících, lze jednoznačně označit za nadstandard. Kromě desítek celebrit, které se k tomuto druhu kšiltovek vrátili ze dne na den, se totiž roztrhl pytel i s nezávislými značkami, které model 59FIFTY nabízejí v zajímavých verzích.
- Co znamená název 59FIFTY.
- Jaké jsou počátky trendu customizace kšiltovek značky New Era.
- Které celebrity a značky již naskočili na vlnu tohoto trendu.
- Proč internet neprávem hejtuje Virgila Abloha za jeho kšiltovku New Era.
59FIFTY
Pod původním názvem E. Koch Cap Company ji v roce 1920 ve městě Buffalo založil Ehrhardt Koch. První zakázka na výroku kšiltovek pro profesionální baseballový klub MLB Cleveland Indians přišla v roce 1934.
Hráči MLB nosili pokrývky hlavy už od založení ligy v roce 1903, ale ze začátku šlo spíše o čepice připomínající barety s krátkým kšiltem. Ehrhardtův syn Harold návrhem kšiltovky pro klub Cleveland Indians z roku 1934 přinesl do MLB menší revoluci. Jeho původní design je na první pohled téměř totožný s tím, co si ve současnosti představujeme pod pojmem kšiltovka.
Ikonická kšiltovka prošla od svého vzniku desítkami menších vylepšení. Jedno z nejzásadnějších se datuje do roku 1954, kdy spolu s menším redesignem přišla zejména modernizace materiálů. Na vnitřní stranu vlněných čelních panelů se začala přidávat vrstva bílého bavlněného plátna, díky které si kšiltovka držela svůj tvar a po nasáknutí se nezačala krčit. Tento moment byl pro historii firmy z technologického hlediska tak důležitý, že kšiltovka dostala nový název 59FIFTY. Jeho původ je však mnohem prozaičtější, než by si člověk myslel. Látka, ze které kšiltovky vyráběli, se totiž v té době označovala číslicemi 59-50 a majitelům jednoduše tento název utkvěl v paměti.
Základy customizace
To, že šiltovky 59FIFTY sa dajú kúpiť u stoviek predajcov vo všetkých farebných kombináciách, sa nám dnes zdá ako bežná vec. Pre širokú verejnosť sú pritom dostupné len od roku 1978 a do roku 1996 mala New Era od MLB povolené vyrábať ich len v oficiálnych farbách jednotlivých klubov.
Základní stavební kámen pro všechny novodobé customizatory položil legendární režisér a postava známá z archivních reklam na tenisky Nike Air Jordan Spike Lee. Ten totiž patří mezi zaryté sportovní fanoušky.
Před třetím zápasem finálové série MLB v roce 1996 mezi New Yorkem Yankees a Atlantou Braves prý Spike telefonoval do firmy New Era a žádal výrobu custom kšiltovky Yankees v červené barvě. V té době však měla New Era od MLB povoleno vyrábět kšiltovky pouze v oficiálních barvách jednotlivých týmů a kšiltovky Yankees tedy vždy byly tmavě modré. Spike však chtěl kšiltovku sladit se svou červenou bundou značky Starter a prezident firmy New Era musel vzhledem k tomuto požadavku volat majiteli klubu NY Yankees Georgeovi Steinbrennerovi. Jelikož Spike byl v té době už obrovskou celebritou, Steinbrenner s tímto požadavkem souhlasil. Od té doby se vyrábějí kšiltovky 59FIFTY s logy týmů MLB bez jakýchkoliv barevných omezení.
Uvozovky
Pouliční móda se v poslední době stále více vrací k minulým módním trendům. Vedle rozšiřujících se kalhot a skejtovým „chlebům“ na nohách tedy perfektně zapadají do rovnice i custom verze kšiltovek 59FIFTY. Na začátku nového tisíciletí se totiž výšivkami nešetřilo nikde a kšiltovky od New Ery byly doslova povinností.
Když Virgil Abloh zavěsil v březnu tohoto roku na svůj instagramový účet fotku v jedné z nových kšiltovek z kolekce jeho značky Off-White, za děravou kšiltovku značky New Era s uvozovkami na logu Chicago White Sox dostal tradiční dávku hejtu.
Ve skutečnosti je jeho dílo jen odrazem aktuální módy. Ta na jedné straně v případě značky Off-White umisťuje kruhové výřezy na místa, kde bychom je nečekali, a na druhé straně využívá klasické 59FIFTY a loga týmů MLB přeměňuje na vlastní slogany.
Z kategorie custom umělců/značek, které tento trend v posledních měsících proslavili nejvíce, stačí zmínit Sinclair nebo LORDFUBU. Jejich díla si totiž oblíbil téměř každý raper od Migos, Lil Yachtyho, Chief Keefa po Lil Uziho Verta.
Stejně jako v případě všech aktuálních trendů se však nestaly populárními jen tak ze dne na den. V módních kruzích by se přitom našlo pár tzv. early adopters a inovátorů, kteří na tento trend stihli naskočit již před několika lety. Nejznámějšími z nich jsou jednoznačně Travis Scott a ASAP Bari. Oba totiž přinesli custom New Ery svým fanouškům už v roce 2018 a jejich ceny dnes u resellerů dosahují astronomické výšiny.
Pokud bychom chtěli do trendu vyšívání symbolů a sloganů na kšiltovky s logy klubů MLB nahlédnout ještě hlouběji, za první příklad svého druhu v moderní historii streetwearu by se dal považovat kousek od dnes již téměř zapomenuté značky Been Trill. Ta sestávala z jmen jako Heron Preston, Virgil Abloh nebo Matthew Williams a na léto 2013 ve spolupráci s kolektivem 40 oz NYC přinesla sérii kšiltovek s vyšíváním. I když v tomto případě šlo o snapback a ne fitted kšiltovky, jejich vliv na dnešní custom 59FIFTY trend je jednoznačný.
Pokud by nebyly, takový Offset by pravděpodobně nedostal v listopadu 2020 oficiální spolupráci se značkou New Era na sérii custom kšiltovek klubu Atlanta Braves a my bychom tu toto léto neměli kreativní a zároveň cenově přístupný trend, který můžeš okamžitě zařadit do svého šatníku .