Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Stará dobrá klasika od New Ery se opět dostává do popředí, ale tentokrát za její popularitu mohou zejména customizery.
Společnost New Era loni oslavila své sté výročí a k tomu si nemohla přát nic lepšího než to, že se mezi největší aktuální trendy opět vrátí její ikonické kšiltovky 59FIFTY s rovným kšiltem. Situace v posledních letech totiž napovídala spíše tomu, že tzv. dad caps nahradí v rámci popularity trucker kšiltovky, které mají přední polovinu vyrobenou z pěnového materiálu a zadní polovinu tvoří plastová síťovina. Notoricky známé „kýble“ od New Ery se však na scénu dovalily jako blesk z jasného nebe a už nyní je jasné, že zažívají nové zlaté časy.
Tradiční kšiltovky New Ery se nikdy z módy nevytratily kompletně. Za posledních čtyřicet let se z nich totiž stal jeden ze základních stavebních prvků streetwearu, a i když pochopitelně zažívali výkyvy popularity, do pouliční módy patřily a i budou patřit bez ohledu na aktuální trendy.
To, co se však kolem nich děje v posledních měsících, lze jednoznačně označit za nadstandard. Kromě desítek celebrit, které se k tomuto druhu kšiltovek vrátili ze dne na den, se totiž roztrhl pytel i s nezávislými značkami, které model 59FIFTY nabízejí v zajímavých verzích.
Jaké jsou počátky trendu customizace kšiltovek značky New Era.
Které celebrity a značky již naskočili na vlnu tohoto trendu.
Proč internet neprávem hejtuje Virgila Abloha za jeho kšiltovku New Era.
59FIFTY
Pod původním názvem E. Koch Cap Company ji v roce 1920 ve městě Buffalo založil Ehrhardt Koch. První zakázka na výroku kšiltovek pro profesionální baseballový klub MLB Cleveland Indians přišla v roce 1934.
Hráči MLB nosili pokrývky hlavy už od založení ligy v roce 1903, ale ze začátku šlo spíše o čepice připomínající barety s krátkým kšiltem. Ehrhardtův syn Harold návrhem kšiltovky pro klub Cleveland Indians z roku 1934 přinesl do MLB menší revoluci. Jeho původní design je na první pohled téměř totožný s tím, co si ve současnosti představujeme pod pojmem kšiltovka.
Ikonická kšiltovka prošla od svého vzniku desítkami menších vylepšení. Jedno z nejzásadnějších se datuje do roku 1954, kdy spolu s menším redesignem přišla zejména modernizace materiálů. Na vnitřní stranu vlněných čelních panelů se začala přidávat vrstva bílého bavlněného plátna, díky které si kšiltovka držela svůj tvar a po nasáknutí se nezačala krčit. Tento moment byl pro historii firmy z technologického hlediska tak důležitý, že kšiltovka dostala nový název 59FIFTY. Jeho původ je však mnohem prozaičtější, než by si člověk myslel. Látka, ze které kšiltovky vyráběli, se totiž v té době označovala číslicemi 59-50 a majitelům jednoduše tento název utkvěl v paměti.
Základy customizace
To, že šiltovky 59FIFTY sa dajú kúpiť u stoviek predajcov vo všetkých farebných kombináciách, sa nám dnes zdá ako bežná vec. Pre širokú verejnosť sú pritom dostupné len od roku 1978 a do roku 1996 mala New Era od MLB povolené vyrábať ich len v oficiálnych farbách jednotlivých klubov.
Základní stavební kámen pro všechny novodobé customizatory položil legendární režisér a postava známá z archivních reklam na tenisky Nike Air Jordan Spike Lee. Ten totiž patří mezi zaryté sportovní fanoušky.
Před třetím zápasem finálové série MLB v roce 1996 mezi New Yorkem Yankees a Atlantou Braves prý Spike telefonoval do firmy New Era a žádal výrobu custom kšiltovky Yankees v červené barvě. V té době však měla New Era od MLB povoleno vyrábět kšiltovky pouze v oficiálních barvách jednotlivých týmů a kšiltovky Yankees tedy vždy byly tmavě modré. Spike však chtěl kšiltovku sladit se svou červenou bundou značky Starter a prezident firmy New Era musel vzhledem k tomuto požadavku volat majiteli klubu NY Yankees Georgeovi Steinbrennerovi. Jelikož Spike byl v té době už obrovskou celebritou, Steinbrenner s tímto požadavkem souhlasil. Od té doby se vyrábějí kšiltovky 59FIFTY s logy týmů MLB bez jakýchkoliv barevných omezení.
Uvozovky
Pouliční móda se v poslední době stále více vrací k minulým módním trendům. Vedle rozšiřujících se kalhot a skejtovým „chlebům“ na nohách tedy perfektně zapadají do rovnice i custom verze kšiltovek 59FIFTY. Na začátku nového tisíciletí se totiž výšivkami nešetřilo nikde a kšiltovky od New Ery byly doslova povinností.
Když Virgil Abloh zavěsil v březnu tohoto roku na svůj instagramový účet fotku v jedné z nových kšiltovek z kolekce jeho značky Off-White, za děravou kšiltovku značky New Era s uvozovkami na logu Chicago White Sox dostal tradiční dávku hejtu.
Ve skutečnosti je jeho dílo jen odrazem aktuální módy. Ta na jedné straně v případě značky Off-White umisťuje kruhové výřezy na místa, kde bychom je nečekali, a na druhé straně využívá klasické 59FIFTY a loga týmů MLB přeměňuje na vlastní slogany.
Z kategorie custom umělců/značek, které tento trend v posledních měsících proslavili nejvíce, stačí zmínit Sinclair nebo LORDFUBU. Jejich díla si totiž oblíbil téměř každý raper od Migos, Lil Yachtyho, Chief Keefa po Lil Uziho Verta.
Stejně jako v případě všech aktuálních trendů se však nestaly populárními jen tak ze dne na den. V módních kruzích by se přitom našlo pár tzv. early adopters a inovátorů, kteří na tento trend stihli naskočit již před několika lety. Nejznámějšími z nich jsou jednoznačně Travis Scott a ASAP Bari. Oba totiž přinesli custom New Ery svým fanouškům už v roce 2018 a jejich ceny dnes u resellerů dosahují astronomické výšiny.
Pokud bychom chtěli do trendu vyšívání symbolů a sloganů na kšiltovky s logy klubů MLB nahlédnout ještě hlouběji, za první příklad svého druhu v moderní historii streetwearu by se dal považovat kousek od dnes již téměř zapomenuté značky Been Trill. Ta sestávala z jmen jako Heron Preston, Virgil Abloh nebo Matthew Williams a na léto 2013 ve spolupráci s kolektivem 40 oz NYC přinesla sérii kšiltovek s vyšíváním. I když v tomto případě šlo o snapback a ne fitted kšiltovky, jejich vliv na dnešní custom 59FIFTY trend je jednoznačný.
Pokud by nebyly, takový Offset by pravděpodobně nedostal v listopadu 2020 oficiální spolupráci se značkou New Era na sérii custom kšiltovek klubu Atlanta Braves a my bychom tu toto léto neměli kreativní a zároveň cenově přístupný trend, který můžeš okamžitě zařadit do svého šatníku .