Stará dobrá klasika od New Ery se opět dostává do popředí, ale tentokrát za její popularitu mohou zejména customizery.
Společnost New Era loni oslavila své sté výročí a k tomu si nemohla přát nic lepšího než to, že se mezi největší aktuální trendy opět vrátí její ikonické kšiltovky 59FIFTY s rovným kšiltem. Situace v posledních letech totiž napovídala spíše tomu, že tzv. dad caps nahradí v rámci popularity trucker kšiltovky, které mají přední polovinu vyrobenou z pěnového materiálu a zadní polovinu tvoří plastová síťovina. Notoricky známé „kýble“ od New Ery se však na scénu dovalily jako blesk z jasného nebe a už nyní je jasné, že zažívají nové zlaté časy.
Tradiční kšiltovky New Ery se nikdy z módy nevytratily kompletně. Za posledních čtyřicet let se z nich totiž stal jeden ze základních stavebních prvků streetwearu, a i když pochopitelně zažívali výkyvy popularity, do pouliční módy patřily a i budou patřit bez ohledu na aktuální trendy.
To, co se však kolem nich děje v posledních měsících, lze jednoznačně označit za nadstandard. Kromě desítek celebrit, které se k tomuto druhu kšiltovek vrátili ze dne na den, se totiž roztrhl pytel i s nezávislými značkami, které model 59FIFTY nabízejí v zajímavých verzích.
- Co znamená název 59FIFTY.
- Jaké jsou počátky trendu customizace kšiltovek značky New Era.
- Které celebrity a značky již naskočili na vlnu tohoto trendu.
- Proč internet neprávem hejtuje Virgila Abloha za jeho kšiltovku New Era.
59FIFTY
Pod původním názvem E. Koch Cap Company ji v roce 1920 ve městě Buffalo založil Ehrhardt Koch. První zakázka na výroku kšiltovek pro profesionální baseballový klub MLB Cleveland Indians přišla v roce 1934.
Hráči MLB nosili pokrývky hlavy už od založení ligy v roce 1903, ale ze začátku šlo spíše o čepice připomínající barety s krátkým kšiltem. Ehrhardtův syn Harold návrhem kšiltovky pro klub Cleveland Indians z roku 1934 přinesl do MLB menší revoluci. Jeho původní design je na první pohled téměř totožný s tím, co si ve současnosti představujeme pod pojmem kšiltovka.
Ikonická kšiltovka prošla od svého vzniku desítkami menších vylepšení. Jedno z nejzásadnějších se datuje do roku 1954, kdy spolu s menším redesignem přišla zejména modernizace materiálů. Na vnitřní stranu vlněných čelních panelů se začala přidávat vrstva bílého bavlněného plátna, díky které si kšiltovka držela svůj tvar a po nasáknutí se nezačala krčit. Tento moment byl pro historii firmy z technologického hlediska tak důležitý, že kšiltovka dostala nový název 59FIFTY. Jeho původ je však mnohem prozaičtější, než by si člověk myslel. Látka, ze které kšiltovky vyráběli, se totiž v té době označovala číslicemi 59-50 a majitelům jednoduše tento název utkvěl v paměti.
Základy customizace
To, že šiltovky 59FIFTY sa dajú kúpiť u stoviek predajcov vo všetkých farebných kombináciách, sa nám dnes zdá ako bežná vec. Pre širokú verejnosť sú pritom dostupné len od roku 1978 a do roku 1996 mala New Era od MLB povolené vyrábať ich len v oficiálnych farbách jednotlivých klubov.
Základní stavební kámen pro všechny novodobé customizatory položil legendární režisér a postava známá z archivních reklam na tenisky Nike Air Jordan Spike Lee. Ten totiž patří mezi zaryté sportovní fanoušky.