Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ženský rap, Hugo Toxxx, fvck_kvlt, oblíbení interpreti, temný vibe... všechno jsme probrali s Arletou Berndorff, pražskou zástupkyní nové rapové vlny, v rámci prosincového FRESH RAPu.
Dárky byly rozbaleny, kapr zkonzumován a Popelka odvysílána. Proto je čas se připravit na konec roku 2021 a s ním přichází i poslední letošní díl seriálu FRESH RAP, ve kterém ti představujeme ty nejčerstvější a nejzajímavější talenty domácí rapové scény.
Poslední dny roku 2021 byly úspěšné. Proč? Konečně se nám totiž povedlo do seriálu zakomponovat interpretku, a ne ledajakou! Pozvání do FRESH RAPu přijala pražská raperka, kterou jsi měl, pokud se považuješ za obyčejného konzumenta domácího rapu, možnost slyšet minimálně v posledním releasu Huga Toxxxe s názvem Mumie.
Na prvních větších hudebních krocích mladé umělkyně, co se českého rapového rybníčku týče, má signifikantní podíl právě on. Jejich společná hudební historie totiž sahá hlouběji do minulosti. Mimo Toxxxe zde ale figurují i další zajímavé postavy a události, jež formovaly raperčin charakter v to, čím je dnes. Dámy a pánové, Arleta.
Jistě, Toxxx je vysokým majákem, který roznesl zprávu o Arletině lyrice, jež je zahalena v temném hávu a klidné rytmice. Každopádně její uhrančivý artový vzhled (stále mluvíme o lyrice) má potenciál se sám o sobě proslavit. A to Bauch, jakožto takřka jediný český rapový interpret, který dává na svých projektech pořádný prostor mladým talentům, samozřejmě ví.
My jsme jí však chtěli dát vlastní prostor k tomu, aby se představila. Možná úmyslně, možná ne, ale všechna slova reprezentující její osobnost začínají na písmeno s. „Sweet, sassy, sad, savage...,“ hovoří o své osobnosti Arleta, jejíž rapový „pseudonym“ vlastně ani není pseudonymem, za což také může Hugo Toxxx.
„Arleta je mé křestní jméno, Berndorff je rodné příjmení mámy,“ objasňuje. „Chtěla jsem si vymyslet pseudonym, ale pak mě Hugo nominoval na Hot16challenge2 a napsal tam Arleta, takže to vlastně nějak definoval,“ vysvětlila raperka. Hned na první poslech její tvorby zjistíš, že Arletinou doménou není okouzlení hitparád tím nejvíc trendy zvukem, ale že si od začátku razí svou alternativní cestu svým vlastním.
„Styl – sen – statement,“ pokračuje ve svých „s“. „Dělám to, co mě momentálně napadne, bez myšlenek na následky. Hedonismus v čistém provedení. Pak pláču a pak se směju,“ odkrývá své poslední s, kterým je slast jako hlavní motiv lidského jednání.
Rap, respektive psaní, bylo pro Arletu takovým antistresovým balónkem již na střední škole. „Když mi bylo psychicky špatně, pomáhalo mi psát. Pak to přestalo stačit a potřebovala jsem k tomu přidat ještě hloubku skrze hudební podkres,“ vzpomíná na své začátky. „Nahrávala jsem si spoustu stop, různě je konzultovala s okolím a pak jsme nahráli první track s mým nevlastním tátou,“ zmiňuje své „rodinné“ začátky.
Odtud její cesta vedla podobně jako pro každého začínajícího interpreta, který se snaží získat nějakou publicitu. Její způsob nahrávání si prošel revolucí od programu Audacity přes Garageband až po Ableton, koupila si základní nahrávací hardwareový balíček, instrumentály a uploadovala své stopy na SoundCloud. „Poté jsme natočili i spoustu takových art low-budget videí a některý jsou podle mě furt skvělý. Myslím, že je někdy zveřejním,“ směje se.
Nemám ráda hystericky znějící raperky
Jak tedy pojmout její styl? Jediné, co jsme dokázali jasně identifikovat, byl temnější vibe, jenž se při poslechu její hudby line ze sluchátek. Za těžce určitelný je má i jeho autorka, která však ani nevylučuje, že by za to mohla akorát neznalost žánrů. „Můj vibe je určitě dost temnej,“ přitakává, „já hrozně nemám ráda, když holčičí raperky zní hystericky. Proto ta poloha hlasu a poměrně klidný flows,“ popisuje své preference.
„Je to těžké definovat. Píšou o tom jako o experimentálnám rapu, tak možná. Určitě se tím ale nechci někam zavírat, jelikož chci být v hudbě do budoucna daleko eklektičtější,“ má jasno. Z jejích úst momentálně slyšíme potemnělou rytmiku, jejímž tématem jsou často, jak se nám zdálo, muži. „Inspiruje mě hodně věcí. Primárně jsou to více společenská témata než muži,“ oponuje.
Příkladem prý může být její první EP Ability to Damage Plant z roku 2020. „Jde o takovej ekoapel, což z těch metafor asi nikdo nepochopil,“ usmívá se Arleta. „Stavím se vůči stigmatům a zkostnatělým postojům, které mají negativní dopady na společnost. Jo, a miluju koně,“ vyjmenovává svou inspiraci. A co se mužů týče, Arleta se domnívá, že zde taková inspirace existuje, nicméně je mezi pohlavími vzájemná. Jak rapeři, tak raperky řeší prakticky to samé.
„Všichni řešíme lásku a zlomený srdce. Jsem hodně citlivá a o těch tématech hodně mluvím, zároveň se v tomhle případě nevylučuje ten opačný postoj, kterej využívám jako nějakej štít, čímž chráním poměrně křehkou psychiku,“ prozrazuje své motivy.
Propojení s elektronickou scénou
Samozřejmě nás zajímala i hudební inspirace a lidé, kteří s Arletou spolupracují. Na dřívějších tracích je jako producent podepsán David Herzig, který je také známý z účinkování v kapele Bert & Friends či Never Sol, což není, jak jsme zjistili, úplná náhoda.
„David je můj kamarád od dětství. Celej život sleduju jeho hudební cestu a jsem ráda, že jsem se na ní mohla nějak připojit,“ osvětlila propojení. Je jí blízká i elektronická scéna, jelikož sleduje techokulturu a osoby v ní. „Neškatulkuji se, chci vše,“ přiznává.
Vrátíme-li se k rapu, nezřídka se v mediálních zmínkách, ale i v názvech jejích písní objeví pseudonym Fvck_Kvlt. Arleta přiznává, že jak Fvck_Kvlt, tak i Edův syn jsou od začátku jejími velkými inspiracemi. „Mám ráda jejich tvorbu a hodně je poslouchám. S nimi jsem také zažila své první vystoupení na Transformě, což vztah akorát utužilo,“ přidává.
Neméně zajímavou studnicí inspirace je i ta, která dává vzniknout hudebním vizuálům, říkali jsme si. Proto jsme se zeptali, odkud tento háv, o kterém se dá mluvit jako velmi netradičním a hodně uměleckém, dostává svůj tvar.
„Většina prozatímních vizuálů vychází primárně ode mě, lidí, se kterými se bavím, současnými výtvarnými tendencemi a tak dále,“ popisuje raperka. „Nyní bych se chtěla častěji vydávat cestou spoluprací, v nichž tu vizualitu předám do jiných rukou a vznikne z toho úplně nový rozměr chápání celé mé osoby,“ sdělila Arleta s přiznáním, že sama momentálně „maličko tápe“.
Nominace na Apollo, Vinylu a spolupráce s Toxxxem
Jak jsme již několikrát v seriálu uvedli, netradiční styl, osobité sdělení, píle a dřina přináší růže. Okvětí v Arletině situaci symbolizují nominace na hudební ceny Vinyla a Apollo, které se většině interpretů nepovedou třeba celou kariéru. Pražská interpretka si je cení, každopádně si užívá i maličkostí.
„Vzpomínám na skvělé koncerty. Velmi jsem si užila jednu show v milovaném Bike Jesus, která byla v rámci narozenin organizace Ciocia Czechia, jež se zabývá pomoci polským ženám v oblasti ilegálních interupcí a nelidských zákonů. Nejenže je to důležité, ale poprvé jsem tam byla i sama sobě DJkou. Hrála jsem přes notebook a do toho rapovala. Strašně fajn si to sedlo,“ vzpomíná na hraní, kterým je v zahraničí signifikantní třeba JPEGMafia, česká umělkyně.
Nad úspěchy ale moc nepřemýšlí. „Jsem k sobě hodně kritická. Toto všechno jsou zkušenosti, příležitosti a kroky, za které jsem velmi vděčná,“ uvádí s tím, že si váží zejména spolupráce s hlavou labelu Hypno808. Mladá interpretka jej bere jako mentora, kterého poslouchá od dětství. Jejích spolupráce se ale nedala dohromady až na Mumii, ale existuje již od časů alba Bauch Money II.
„Posílala jsem mu věci na zhodnocení a on byl vždy super. Vždycky dal feedback,“ cení Toxxxe za práci s mladými talenty. „Postavil mě i mimo komfortní zónu, když mě nominoval na hot16 a já jsem si musela do 48 hodin založit kanál na YouTube. Mně do té doby bylo na SoundCloudu příjemně,“ vypráví s úsměvem.
Ženy a rap
Společně ale řešili i další otázky, které je nakonec dovedly k hlubší spolupráci. „Řešili jsme i otázku sexismu v rapu a proč je to špatně.... A později jsem měla show na křestu Bauch Money II společně s Hellwanou a Luisou,“ dodala.
Arletě je jasné, že je rap v Česku primárně chlapská záležitost. „Ženám se asi nechce se svou tvorbou tlačit mezi týpky, kteří rapujou o k*rvách, hoes a důležitostí ženské submisivity v jejich životech,“ uvažuje nad tím, proč není na scéně více holek. „V klipech jsou obsazeny krásný polonahý holky, se kterými se chtě nechtě srovnáváme. Náš hlas v rapu nezní tak dope, au,“ myslí si.
Podle jejího názoru se ale voda čeří a žen začíná přibývat. Ty se ale přizpůsobují standardu. „Je strašně těžký tomu dát opravdu seriózní podtext, když holky často celou tu myšlenku degradují jen proto, aby se na scéně chytly,“ přemýšlí.
Avšak dělat úplný opozit tomu, co rapují muži, se prý také nedá. Sexualita, která je v mužském podání podle Arlety „často toxic af“, není otevřená holčičímu podání. „Jak asi bude fungovat, když napíšu bars o tom, jak si sednu někomu na obličej a on mě vylíže?“ směje se. Řešení však raperka zná. „Stačilo by se podávat více za hranice,“ tvrdí.
Ony názory, které interpretka s sebou nese a nabízí svým posluchačům, jsou poměrně čitelné v její tvorbě. Kdyby se měla Arleta, dle jejíhož mínění je nejvíc hot českou interpretkou Hellwana, představit jednou vlastní písní, byl by to mix tracků Statement a Sen. Číst v jejích názorech však prozatím bude možné jen v singlech, spolupracích nebo krátkých projektech. V brzké době se delšího uceleného myšlenkového pochodu ve formě alba nedočkáme.
Umělkyně, která si ráda poslechne techno, elektroniku jako Locked Club, Coucou Chloe, female rap, Ghostemanea a do toho zamíchá Chopina, by ale chtěla fanoušky ujistit, že v zásobě toho má dost.
„Doufám, že brzy vyjde hodně zajímavých nových věcí. Jak zvuk, tak vizuál,“ dodává nakonec. Pro široký éter má jedno sdělení: „Podporujte umění a kulturu, choďte na koncerty a nad věcmi přemýšlejte!“