Máme za sebou první dvě epizody nového seriálu od Netflixu o proslulé Griseldě Blanco. Co jsme na ně říkali?
Netflix nás před pár dny pozval na speciální projekci Griseldy v Londýně, o našem zážitku jsme napsali i reportáž, kterou si můžeš přečíst tady. Následující řádky však budeme věnovat už pouze samotnému seriálu, který pochází z rukou tvůrců původních Narcos a je v zásadě vysněným projektem hlavní herečky Sofíi Vergara. Jak tohle spojení dopadlo?
Nejprve lehký kontext. Griselda Blanco, známá také jako Černá vdova nebo Kokainová kmotra, byla kolumbijská narkobaronka kontrolující značnou část amerického trhu s drogami od 70. let až někdy po začátek nového milénia. O tom, jak se dostala k moci, co ji to stálo a co ji potkalo za osud, pak vypráví stejnojmenná novinka showrunnerky Ingrid Escajeda, režiséra Andrése Baize a scenáristy Carla Bernarda.
Hned v úvodu si tě seriál zaháčkuje drsným pojetím, které dává jasně najevo, že navzdory účasti výše zmíněné herečky známé především ze sitcomové role Glorie Pritchett z Takové moderní rodinky to nebude zrovna dvakrát veselá podívaná. Krev, násilí a do nějaké míry explicitní obsah jsou zde přesto dávkovány s rozmyslem, takže nic nepůsobí samoúčelně ani na sílu.
Z exteriérových scén, kulis a kostýmů jde cítit obří snaha a chuť držet se co nejblíže historických reálií. Seriál tě několikrát přenese do ulic exotické Kolumbie i do sluncem zalitého Miami, aniž bys u toho jedinkrát poznal*a, že se vše točilo v Los Angeles.
Konzistentnímu pocitu pak napomáhá i fakt, že všechny epizody točil tentokrát jeden režisér, na rozdíl od Narcos, kde se vystřídalo více tvůrců a tvůrkyň. Nejvíc to přispělo zejména při vedení samotné Sofíi, která je zaprvé v roli odvážné Griseldy k nepoznání (tvůrci dopředu avizovali, že jim nešlo o to, napodobit vzhled skutečné Griseldy) a zadruhé jí tato dramatická poloha nesmírně sedí. Ať už vyjednává drogové dealy, zametá s mužskými protějšky, nebo uklidňuje své děti, že je vše v pořádku. Vergara podala v prvních dvou epizodách suverénní výkon a byla jasným tahounem téhle strhující story.
Téma příběhu a jakýsi rámec jsou pak od počátku jasné. Seriál pojednává o silných ženských hrdinkách, na opačné straně zákona je v centru dění chytrá policistka, jež čelí typickému sexistickému jednání ze strany kolegů, což vzhledem k zasazení do 70. let dává smysl. Především ale vypráví o tom, jak málo stačí, aby se z dobrých úmyslů stala posedlost mocí a penězi, která pak člověka chtě nechtě poznamená do takové míry, že už není návratu. V tomhle smyslu vlastně Griselda nemusí mít na konci tak daleko k Breaking Bad, kde jsme si podobnou transformaci taky dosyta užili.
Zkrátka a dobře na úvod velice slibný a překvapivě dospělý rozjezd s prvotřídní kamerou, libovým soundtrackem a sympatickým obsazením, který bychom se nebáli doporučit jak divákům nepolíbeným medellínskou ságou kolem Pabla Escobara, tak skalním fanouškům Narcos i Narcos: Mexiko. Po dvou dílech extrémně návyková Griselda má totiž solidní náběh na to, aby to chlapům pořádně natřela a ukázala, kdo je tady opravdovou queen.