Fotky z kaváren, dovolených a hauly na sociálních sítích mohou působit, že generace Z často utrácí a finanční gramotnost jí moc neříká. Ale je tomu opravdu tak?
Průzkum, který realizovala ČSOB s podporou společnosti Mastercard, zjišťoval, jak zodpovědně mladí Češi nakládají s penězi. Cílem průzkumu bylo zjistit, za co by generace Z utratila výhru v částce 100 tisíc korun. Zúčastnilo se ho 1041 respondentů ve věku od 18 do 26 let a na výběr měli 14 kategorií včetně možnosti doplnit vlastní odpověď.
Ukázalo se, že nejvíce mladých lidí by investovalo do své budoucnosti. Nejčastější odpovědí byly úspory nebo investice, což svědčí o tom, že gen Z rozhodně není tak nezodpovědná, jak se o ní občas říká.
Stejnou otázku jsme položili i my lidem v ulicích Prahy. Nejprve jsme zjišťovali, kde pracují a kolik si vydělají. Následně jsme se ptali, za co by utratili 100 tisíc korun. Jestli náš pražský miniprůzkum dopadl stejně, se můžeš podívat ve videu níže.
Také je důležité říct, že částka 100 tisíc korun není náhodná. Právě tolik totiž můžeš vyhrát, když si založíš účet od ČSOB. Navíc, na svůj nový účet dostaneš až 1 500 korun, za které si můžeš udělat radost nějakým podzimním trendíkem. Jak na to, zjistíš na webu ČSOB.
Investice, kafe, oblečení...Na co dál by gen Z peníze použila?
Druhé místo obsadilo cestování do zahraničí a dovolené. Stejný počet lidí by částku použil na bydlení nebo vybavení domácnosti.
Může být překvapivé, že už v tak mladém věku jsou lidé zadlužení. 5, 6 % respondentů uvedlo, že by peníze použili na splacení dluhu. Ti, kteří dluh konkretizovali, uváděli, že se jedná o hypotéku, nebo leasing na auto.
Pouze 2,4 % lidí odpovědělo, že by peníze použili na rozjezd vlastního podnikání, na druhou stranu vzdělání se mezi uvedenými kategoriemi umístilo hned jako čtvrté. A samozřejmě nechyběly ani kategorie jako jsou koníčky, auto či motorka, nové technologie (například mobily či notebooky) nebo móda.
Utrácet za párty a zábavu se ale gen Z moc nechce. Téměř na konci seznamu také zůstala kategorie zdraví a wellness, pod kterou si respondenti představili masáže, návštěvy sauny, doplňky stravy, fyzioterapie a wellness pobyty. 0, 4 % respondentů by částku věnovalo na dárky pro rodinu, podporu útulků a další charitativní účely.