Premiéru prvního dílu uvidíš už dnes v úterý 27. května na streamovací platformě CANAL+ a na televizním programu CANAL+ Action. Je se na co těšit?
Je to pár let, co kabelovka HBO v Česku naposledy tvořila lokální obsah. Předtím tu v rámci této spolupráce vznikly oceňované kousky jako Hořící keř, Pustina, Bez vědomí, Terapie nebo Mamon. Streamovací služba CANAL+ se teď rozhodla nenápadně převzít štafetu a vypouští do světa po Dceři národa svou druhou původní tvorbu Moloch s Miroslavem Donutilem, Janem Révaiem nebo Elizou Rycembel v hlavních rolích. No a právě k tomu poslednímu jmenovanému Mamonu má tento temný konspirační thriller z prostředí vrcholné české politiky nejblíž.
Slibný rozjezd
V úvodu se seznamujeme s trojicí hlavních postav. Tou první je prezident Viktor Toman (Donutil), který v seriálu představuje takovou jemnější verzi Miloše Zemana s (doufáme) výrazně temnějšími konexemi. Tvůrci se sice před premiérou první epizody snažili odvádět pozornost od faktu, jak moc inspirovaný jejich „středoevropský svět“ skutečnými českými reáliemi je, jakmile si ale seriál pustí člověk s alespoň rámcovým přehledem o politice a pár nejslavnějších kauzách, okamžitě mu bude jasno, kdo hraje koho. Toman se každopádně chystá na televizní debatu (moderovanou blonďatou novinářkou, jejíž jméno ale není Světlana Witowská...). Děj totiž vykopává doslova týden před prezidentskými volbami, ve kterých současná hlava státu obhajuje svůj mandát ve druhém kole proti liberálnějšímu protikandidátovi.

Přípravy přeruší další důležitý charakter, a to novinář Martin Braun (Révai), jenž byl do velké míry vymodelován podle Ondřeje Kundry z Respektu (ten dělal i konzultanta na projektu). Braun má v ruce kompromitující nahrávku, která by mohla Tomanovi výrazně uškodit. Ne všichni si ale myslí, že je debata ten správný čas na to, aby ji vypustil. Proti je například i Braunova známá, shodou okolností ředitelka komunikace prezidenta Táňa s tváří Kláry Issové.
V druhém plánu pak sledujeme ještě online pátračku Julii (Rycembel), která je ve styku s jinou online pátračkou známou pouze pod přezdívkou Acton Bell. Acton se do rukou dostane nebezpečná sada informací, které musí jet předat z Ukrajiny do Prahy. Záhy na to si ale všimne, že je sledována, a její osud na konci epizody si zcela upřímně domyslí každý, kdo někdy viděl jakýkoli film. Tomu ale předchází to nejzásadnější – pokus o atentát.
Tomana se totiž během debaty neznámý muž pokusí otrávit jedem, což odnese jak výše zmíněná ředitelka komunikace, tak i současná hlava státu. Rázem tak dostáváme docela solidně namíchaný koktejl dramatu, napětí, zvratů i otázek, které bude potřeba nějakým způsobem rozplést.

Audiovizuálně top
Ačkoliv je celá ta šachová partie ze začátku rozehrána poměrně efektně, není to scénář, co by tady diváka*divačku nějakým způsobem vyvedl z míry svou genialitou. Ten je naopak dost průhledný, šablonovitý a zejména v druhé epizodě už i mírně křečovitý a překombinovaný.
Zato kamera, lokace a obecně produkční hodnoty jsou tady na velmi vysoké úrovni. CANAL+ na své vlajkové lodi zjevně nešetřil, a tak si seriál může vypomoci velice profesionálním evropským lookem, který jej staví vysoko nad zbytek domácí seriálové produkce. Tohle fakt není další Kriminálka Anděl ani žádná její alternativa. Dokonce si troufám říct, že Moloch vypadá ještě o kapku lépe než seriály od Voyo jako Metoda Markovič: Hojer nebo Extraktoři.

Herecký průměr
Ne všechno je ale spaseno promyšleným záběrováním a bohatou výpravou. Zatímco u Miroslava Donutila je jasné, že člověk dostane špičkový výkon, ať už hraje cokoli, to samé se nedá říct o lidech kolem.
Révai to se svým zapáleným novinářem odhodlaným učinit vše v rámci dobrání se k pravdě mírně přehání a jeho výkon občas balancuje na hraně parodie. Není to vyloženě jeho chyba, postava je tak napsaná, v Extraktorech byl ale rozhodně zábavnější. Eliza Rycembel je šikovná mladá polská herečka, jejíž role je v seriálu i po dvou epizodách ze tří pořád tak trochu záhadou a těžko ji tak lze zatím nějak víc soudit.
Co se rozhodně nepovedlo, byla schůze kabinetu ve druhém díle, kde rozhořčená premiérka hází obvinění na všechny strany, zatímco se afektovaně ptá, co se tady sakra děje. Je vidět, že scénář ani herci neměli z čeho v tomto směru moc brát, a tak to prostě zkusili po svém, přičemž výsledek je přinejlepším maličko cringe.
Až příliš blízko realitě?
Na závěr je pak třeba ještě něco málo říct k onomu „půjčování si“ ze skutečnosti. Tvůrci opravdu dbali na to, aby ve všech rozhovorech dávali najevo, že jejich seriál nezachycuje nic konkrétního, ale pouze míchá různé události za účelem vytvořit fiktivní zápletku o tématech, která jsou dnešní společnosti blízká.
Nicméně...jedním ze středobodů děje je kauza výbuchu muničního skladu z roku 2014 aka Vrbětice. Do toho se řeší válka na Ukrajině, archiv ruských agentů, Rusko a jeho vliv na Česko jako takové, prezidentovo okolí, podvody z devadesátek a tak dále. Seriál si toho na sebe naloží opravdu hodně v rámci pouhých tří epizod (byť mají všechny přes hodinu), a ani po dvou třetinách bohužel nelze říct, že by jakékoli z těch témat dokázal nějak uspokojivě vytěžit. A tak jejich ukazování působí naopak maličko levně a samoúčelně.
Jinými slovy, zatímco se děj a všechny postavy v něm tváří naprosto seriózně a chytře, takže se Moloch může navenek prezentovat jako dospělá politická podívaná, ve výsledku seriál jen klouže po povrchu a zůstává daleko ve stínu mnohem lepších a nápaditějších konspiračních thrillerů, které jdou daleko víc do hloubky. Pro milovníky a milovnice žánru to pořád bude zábavné sledování, jež díky krátkému počtu epizod ani nezabere tolik času, přesto pro mě jako fanouška původní tvorby evropské HBO je tohle jen smutný příklad toho, jak velká kvalita se s jejím odchodem z Česka vytratila. Na druhou stranu, furt může být i MNOHEM hůř.
Hodnocení po dvou epizodách: 6/10