Přestože je cestování vlakem mezi evropskými městy šetrnější k životnímu prostředí, je často dražší než létání. Vyplývá to ze studie environmentální organizace Greenpeace. Informuje o tom agentura TASR.
Ekologická organizace porovnala ceny jízdenek na 142 vnitrostátních i přeshraničních trasách o délce až 1 500 kilometrů. Na 66 trasách, což představuje téměř 47 procent, byla železnice dražší než letecká doprava.
Letecká doprava byla levnější na 54 ze 109 zkoumaných přeshraničních tras.
Po zahrnutí 33 vnitrostátních tras zůstala železnice levnější variantou v 46,5 procenta všech případů, zatímco ceny byly podobné u 7 procent tras, uvedla organizace Greenpeace.
Skupina vyzvala k zavedení vyšších daní na lety a lepších podmínek pro cestující vlakem. Lena Donat, expertka Greenpeace na dopravu, uvedla, že je nespravedlivé, že delší cesty vlakem jsou drahé, zatímco lety jsou silně dotovány prostřednictvím daňových úlev.
„Cestování vlakem je šetrnější k životnímu prostředí, a proto by mělo být vždy levnější než létání,“ uvedla.
Analýza nezahrnovala poplatky za zavazadla, které letecké společnosti často účtují, ani rodinné slevy, které někdy nabízejí železniční dopravci.
Greenpeace uvedl, že ceny jízdenek byly porovnány v devíti termínech. Z 31 tras, které zahrnovaly Německo, byla cesta vlakem levnější na 15 z nich.
Lety byly levnější u spojení z Německa do západní Evropy, zatímco vlaky byly často levnější variantou u spojení do Polska, České republiky, Rakouska a Belgie.
Ve srovnání s podobným průzkumem z roku 2023 si železniční doprava polepšila, přičemž vlaky jsou nyní levnější než letadla u 41 procent srovnatelných tras, což je nárůst z 27 procent před dvěma lety.