Model 3 vyvolal senzaci a nepochybně i opodstatněnou, ovšem velkou roli hraje i nadále marketing.
Ještě předtím, než si otevřeme tuto zapeklitou debatku, dovolte mi nehledě na její obsahu vyjádřit můj obdiv, který celkové počínání a hlavně raketový progres mladičké automobilky provází, protože i když článek vyzní poměrně kriticky, Tesle víceméně fandím a jsem sympatizantem Elona Muska. Na tuto elektrickou senzaci je však třeba pohlédnout i z jiné stránky a nepodlehnout tak hned okolnímu hypu, který neříkám, že je neopodstatněný, je ale poněkud uměle nafouknutý.
Není pochyb o tom, že příchod třetího současného elektromobilu značky Tesla Motors se nese v duchu enormního zájmu, jelikož v případě automobilového průmyslu jsme už dlouho nebyli svědky takového humbuku, respektive, osobně si podobné euforie při představování sériového automobilu asi ani nepamatuji. Model 3 je tedy již "realitou", ostatně, skutečně podrobným článkem jsme vás o tom již informovali. Odstupem několika dní se ale ukazuje, že nový elektrický vůz střední třídy přece jen ještě není zcela skutečností a jeho samotné velkorysé představení je jen, řekněme, jakousi obrovskou mediální bublinou. Zde je hned několik důvodů:
1. "Silný slabý" marketing
Není žádným tajemstvím, že Tesla odjakživa staví na perfektním marketingu, který nejednou statečně kryje nejen několik negativ elektromobilů jako takových (o tom možná příště), ale i své interní nedostatky a (ekonomické) problémy. Nehledě na to, lidé z řad značky promují jednotlivé technologické vychytávky ve velkém stylu a na oko jim není co vytknout, dělají to prostě možná důmyslněji a interaktivněji než jiní. Má to však jedno velké "ale". Hned v úvodu jako příklad poslouží tolik zmiňované přirovnání Tesly ke značce Apple. Jedna obrovská a velmi významná odlišnost by zde totiž byla. Technologický gigant, který momentálně nejvíce profituje z iPhonů, v době velkolepé prezentace představí sledujícím velmi zdařilou formou novinku, a i když prakticky vždy nešetří superlativy a chválou na onen produkt, svá tvrzení má podložena kompletním, a tedy obrovským množstvím dat, parametrů či vizuálních prezentačních materiálů, kde se dozvíte i to, co možná nechcete. Elon Musk svým dlouhým a relativně narcistním projevem sice odhalil Model 3, do dnešního dne však disponujeme opravdu jen hrstkou parametrů a specifikací novinky, nemluvě o tom, že automobilka vypustila do oběhu pouze minimální počet oficiálních fotografií, na kterých dokonce nenajdeme ani záběry interiéru. Svět je celý unesený z nového modelu, ale i při pohledu na oficiální web značky se toho vlastně příliš nedozvíme, všude jen odkazy na to, abyste si náhodou nezapomněli vozidlo předobjednat. Elon to na závěr uzavře se slovy, že Model 3 je nejlepší auto na světě za cenu 35 tisíc $. Tím to prostě končí, ale a "Tesla-positive" lidé mu samozřejmě věří a jsou z toho ještě více uneseni.
2. Předobjednávky
Kromě akcelerace, dojezdu a ceny se dohromady o "Trojce" nic nedozvíte, v Tesle mají ale lepší způsob na to, jak zaujmout a omámit svět. Nejdůležitějším údajem je snad počet objednávek, kterým velmi pěkně masírují nejen média, ale i koncového potenciálního zákazníka. V uplynulých hodinách Elon Musk opět prostřednictvím sociálních sítí informuje o obrovském počtu lidí, kteří si měli nejnovější elektrické vozidlo předobjednat, přičemž k dnešnímu dni se dá očekávat, že se toto číslo přiblíží k hranici 300 tisíc "rezervací". To rozhodně není málo, co to však znamená? Nikdo si nic neobjednává! Pokud si prostudujete podmínky dané smlouvy, jejíž podstatou je si jen zaručit formou částky 1500 $/1000 € přednost v případě spuštění výroby a následné reálné koupi před ostatními, zjistíte, že jde jen o jakousi snahu automobilky zjistit odhadovaný zájem o vozidlo, aby na tom následně mohla postavit byznys. Od smlouvy můžete totiž bez jakýchkoliv problémů odstoupit s tím, že peníze vám budou plně vráceny. Kromě toho, na refundaci určitě nemalá masa lidí dříve či později přistoupí - velkou skupinu "objednavatelů" totiž tvoří osoby, které se chtěly jen "připojistit" a zaručit si doručení vozidla co nejdříve, počítali však s tím, že tento akt budou moci stornovat, protože vozidlo předem neviděli a několik let se jim čekat i tak nebude chtít. Proč? Pokud se na to podíváte z praktického hlediska, tento statistický údaj automobilky vyzní relativně úsměvně i z jiného pohledu - loni Tesla vyrobila jen přes 50 tisíc vozidel, přičemž z kapacitního hlediska bude tolik zmiňovaná roční produkce počítající s hodnotou 500 tisíc vyrobených vozů ročně reálná minimálně až v roce 2020.
276k Model 3 orders by end of Sat
— Elon Musk (@elonmusk) 3. apríla 2016
3. Produkce/doručování
Pro rok 2016 chystá Tesla zvýšení produkce na přibližně 80 tisíc vyrobených vozů ročně, což je sice chvályhodné, v případě Modelu 3 to situaci nemění. Jak jste jistě postřehli, víme, že první doručování 3ky nastane až v závěru roku 2017, což v teslácké řeči vzhledem k nemalým odkladům produkce z minulosti značí asi to, že první kusy se reálně dostanou ke svým majitelům možná až v roce 2018. Ve třetím měsíci roku 2016 je představeno vozidlo, které dostanete fyzicky až o 2 roky později? Tedy, pokud budete mezi těmi šťastlivci, vždyť dosud ani zdaleka neviděla svůj Model X většina lidí, která si tento sportovně užitkový elektromobil objednala minimálně rok zpátky. Zejména v dnešní rychlém (automobilovém) světě, kdy poznáváme nové a nejednou průlomové řešení doslova ze dne na den, někdo přistoupí na to, že má zájem o vozidlo, které mu doručí o několik let, je poměrně dost troufalé. A co my Češi? Podloženými informacemi zatím nedisponujeme, ale pokud se někde zeptáte na termín, kdy přijde Model 3, vyráběný výhradně v americkém Fremontu k nám, asi vám nikdo relevantně neodpoví. Je v nedohlednu.
4. Model 3
Samotný elektromobil. V duchu několikaletého posunu se objevují teorie, že vozidlo, které nám bylo představeno v uplynulých dnech ve skutečnosti není zdaleka ve finální podobě. To se vzhledem k onomu modelovému roku konec konců dá také očekávat, přičemž svědky něčeho obdobného jsme už jednou byli. I Model X byl představen v obdobném stylu - zprvu jsme poznali jen jeho hlavní tvary nějaké ty technické parametry, se kterými byly následně spuštěny rezervace, a až potom více než pololetí probíhaly jen testy zakamuflovaných exemplářů, kterými dolaďovali několik funkčních, bezpečnostních, legislativních či estetických vlastností vozu. Čili přesný opak toho, na co jsme v tomto odvětví zvyklí. Dá se tedy předpokládat, že ani Model 3 neobejde obdobný postup a tedy, že mnoho detailů se může mezitím změnit. Jinými slovy, marketing opět nadevše. Když si totiž prohlédnete novinku zblízka, elektromobil se až podezřele podobá nějaké maketě, která je sice (plně?) funkční, zdaleka však nepředstavuje sériový produkt. Všimnout si tak můžete nejen poměrně futuristického designu s koncepčními detaily (zatmavená světla apod.), ale i odlišných klik na jednotlivých "exponátech". V neposlední řadě zde máme doslova vykradený interiér, který zeje prázdnotou a více se pohoršuji nad tím, že za volantem chybí jakýkoliv náznak budíků. To je pochopitelně trefný postřeh, neboť minimálně z legislativního hlediska je málo pravděpodobné, že by stačilo, kdyby byly ty nejdůležitější jízdní údaje zobrazovány pouze na postranní obrazovce, protože ta je citelně mimo zorné pole řidiče. Zde je asi odpověď na to, proč oficiální fotku vnitřku nikde nenajdete, důležitější ale je, že jde o nejlepší auto v dané ceně a nejen to tedy vybízí k jeho rezervaci, i když vlastně jde, plus minus, o koncept.
5. Financování
Pokud vezmeme v úvahu, že sériový vůz vznikne až později, dokonce sám Elon Musk se nechal slyšet, že i venkovní design projde decentními změnami, zejména výplň světel či přední maska, která tam v podstatě teď ani není, naskýtá se otázka, jak si bude v daném období počínat ekonomika značky. O tom, že Tesla dosud vykazuje červená čísla, zde diskutovat nemusíme, problémem jsou však četné dotace, které na přelomu let 2017 a 2018 budou už jen minimální, a může se stát, což je relativně dost možný scénář, že na spuštění výroby Modelu 3 nebude mít Tesla peníze, a opět se ponoří do ještě větších ztrát. To by se mohlo negativně odrazit i na samotné ceně, respektive dotacích státu při koupi daného vozidla. Právě proto kompetentní vědí co dělají a tlačí na lidi, aby měli záruku poptávky. Zde je ale další problém, jelikož státní dotace nejsou plněny vždy a čím větší bude produkce, tím více peněz bude nejen značce, ale i zákazníkovi odpíráno. Nechme se tedy překvapit, co bude za několik měsíců, uznat je třeba, že nakopnuté to mají pěkně.