Oslava 50. výročí AMG se zjevně odehraje v nevídaně velkém stylu.
Je tomu už relativně dlouho, co Mercedes-Benz, nebo tedy lépe řečeno Mercedes-AMG, avizuje oslavným modelem na margo svého 50. výročí vstup do nejvyšší elity hypersportů. Ba co víc, nejen kompetentní, ale i zákulisní zprávy hovoří o tom, že se chystá něco opravdu velkého, něco extra a něco, co tu dosud nikdy nebylo. Obdobného opěvování či hajpování novinek jsme svědky nejen v automobilovém světě poměrně často, nejnovější informace přímo ze strany samotné značky ale začínají naznačovat, že automobilový svět se již brzy dočká něčeho opravdu mimořádně speciálního. Asi už víte, že řeč je o jedinečném počinu Project One, o kterém se v kuloárech mluví jako o P1. Jak by se na první pohled mohlo zdát, spojitost s britským hypersportem přitom není jen v názvu, ale hlavně ve specifické technice, i když, v konečném důsledku je pravda, že inženýři z německého Affalterbachu zašli podstatně dál. Není divu, vždyť vrcholné exkluzivity s třícípou hvězdou ve znaku byly vždy v dobách svého představení obrovskými a bezkonkurenčními senzacemi.
Jenže v momentě, kdy Mercedes začal mluvit o plnohodnotné technologii z Formule 1 v autě, které má mít silniční homologaci a způsobilost pohybovat se na veřejných komunikacích, se na Project One začala upírat ještě větší pozornost. Technologie a některé konkrétní prvky z F1 už v sériových autech najdeme nějaký ten rok, dokážete si ale představit, že by se v produkčním automobilu nacházel originální pohonný agregát z formule? Ano, přesně takový sériový „automobil“ se chystá AMG za několik měsíců představit, a to v takovém rozsahu, jaký byste nečekali. Srdcem německé P1 bude opravdu přeplňovaný 1,6litrový šestiválec, zdaleka se však o pohon nebude starat sám. Na povrch totiž pronikly informace o tom, že chystaný hypersport bude ve svých útrobách schovávat 5 motorů! Už v tomto okamžiku se bavíme o nevídané pohonné soustavě, vždyť dosavadním rekordmanem v této disciplíně byla Honda NSX - každé kolo její přední nápravy pohání zvláštní elektromotor, zatímco vzadu jde o kombinaci spalovací jednotky a dalšího elektromotoru. AMG však zachází ještě dál.
Kde se pětice motorů ukrývá a k čemu bude sloužit? Srdcem budu pochopitelně zmiňovaná V6 s objemem 1,6 litru a výkonem 529 kW / 720 koní! Tomu, že jde skutečně o motor z F1, napovídá i skutečnost, že točit bude schopen až 11 tisíc otáček za minutu! Samozřejmě, kvůli snaze o zvýšení výdrže a spolehlivosti má jednotka upravené válce a klikovou hřídel, jde ale o typ motoru, který v roce 2015 posloužil Lewisu Hamiltonovi k zisku titulu. Druhý motor zastupuje elektromotor s výkonem 80 kW / 109 koní, jeho úkolem je však „jen“ roztáčet turbodmychadlo bez ohledu na otáčky šestiválce. Turbodíra bude tedy pro Project One opravdovou neznámou. Sám Philipp Eckert, technik z Mercedes-AMG GmbH, mluví doslova o naprosto nulové turbodíře a okamžité odezvě na plynový pedál. Těžko se tomu dá takto na první poslech věřit, na druhou stranu, více než 100koňové motory dnes dávají do pohybu celá auta, ne jen jejich turba. Další elektromotor, tentokrát s výkonem 120 kW / 163 koní, je integrovaný přímo na klikovou hřídel, kde dopomáhá k akceleraci a zároveň slouží k rekuperaci kinetické energie pro brzdění. Poslední dvojice elektromotorů, v obou případech s výkonem dalších 163 koní, se nachází odděleně na předních kolech, které nezávisle podle potřeb roztáčejí a zároveň i brzdí rekuperací.
Ve výsledku tak bude pohonné ústrojí disponovat kombinovaným výkonem více než 1000 koní a zároveň, díky specifickému pohonu všech čtyř kol, budou po ruce široké možnosti vektorování točivého momentu. Nejen kvůli snaze o perfektní rozložení hmotnosti budou stokilové lithium-ionové akumulátory umístěné v podlaze za přední nápravou. Velký otazník visí nad váhou. Pětimotorové ústrojí s hmotností na úrovni přibližně 420 kilogramů totiž není zdaleka vším, co bude součástí celku. S největší pravděpodobností celková hmotnost přesáhne hranici 1300 kilogramů. To je sice pomalu dvojnásobek „standardních“ monopostů, je třeba však brát na zřetel, že pokud má jít o vozidlo schválené pro běžné silnice, někde se to musí prostě odrážet. Jednotlivé motory budou navzájem spolupracovat pomocí sekvenční osmistupňové převodovky s jednou spojkou. Přibližně 25 kilometrů dokáže Project One absolvovat čistě na elektrický pohon, podstatně zajímavější bude společná souhra agregátů - oficiální rychlostní parametry zatím nebyly zveřejněny, v zákulisí se ale hovoří o akceleraci na 100 km/h za +/- 2 sekundy!
Jak jsem uvedl v úvodu, Project One bude možné osadit značkami a vydat se s ním legálně i na běžné cesty po celém světě (kromě Číny, ze zatím nezjištěných příčin). Jistě se ptáte na výdrž. Je jasné, že s vozem tohoto druhu nebudou majitelé cestovat na dovolené či navštěvovat místní sámošky, právě naopak, budeme rádi, pokud několik z nich potkáme na cestách. Obdobný osud v podstatě „postihne“ většinu takových raritiek a specialitek, čili ve výsledku jejich najezděné kilometry můžeme počítat nejednou doslova ve stovkách. Jinak tomu určitě nebude ani v tomto případě, AMG však bude garantovat minimálně 50 tisíc kilometrů. Zřejmé je i to, že kolem každého vozu bude po ruce tým lidí a průběžně se bude technika kontrolovat, respektive po velkém nájezdu repasovat. Tak či onak, 50 tisíc kilometrů není zdaleka málo, vždyť si vezměme v úvahu, že F1 motory jsou stavěny tak, aby vydržely přinejlepším jednu jedinou sezónu. Navíc kromě V6 Project One obdrží také řadu jiných součástí a technologií ze slavných monopostů. Například takové víceprvkové zavěšení kol, které má k tomu z formulí opravdu blízko. Přední náprava bude výškově nastavitelná a speciální kola budou obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměrech 285/35 R19 vpředu a 335/30 R20 vzadu. Mimochodem, převodovka i motor jsou součástí karbonového šasi.
To, jak bude hypersport vypadat, stále naznačuje jen hrstka siluet. Dokonce, donedávna chystanou extrémnost neviděli ani ti nejvážnější zájemci. Stát se tak mělo teprve nedávno. Připomeňme, že Project One vznikne v počtu pouze 275 kusů, přičemž každý z nich bude stát minimálně 59 milionů korun bez daně. Němci začnou produkční modely vyrábět na začátku roku 2018, přičemž každý den vznikne jeden exemplář, čímž chce značka doručit všechny P1 do začátku roku 2020. Více se dozvíme určitě již brzy, světová premiéra já naplánována na autosalon ve Frankfurtu, kde vyvrcholí oslavy 50. výročí AMG.