Byznys s falešnou kritikou se nevyplácí. Aspoň ne v Itálii.
Muž z Itálie chtěl zbohatnout na internetu. Poctivé formy výdělku ho však příliš nelákaly a tak ho napadlo si založit agenturu Promo Salento, prostřednictvím níž nabízel firmám možnost zaplatit si falešné recenze na konkurenční podniky.
Ty poté vkládal pod falešnými účty na webovou službu Tripadvisor, která má pověst důvěryhodného webu, čímž ovlivňuje zákazníky k rezervaci ubytování v konkrétních zařízení.
Z právního hlediska jde o klamání spotřebitele, což uznal po odhalení prohřešku i soud v jihoitalském Lecce.
Majitel musí dle verdiktu soudu strávit 9 měsíců za mřížemi a zaplatit pokutu 8 tisíc eur (více než 200 tisíc korun). Jde o přelomový rozsudek – do té doby nikdo za podobné přečiny ve vězení neskončil.
Soud učinil verdikt již v červnu tohoto roku, Tripadvisor však kauzu zveřejnil až nyní, spolu s postupem, jak případ podvodného recenzování rozlouskl. Po prvotním podezření museli nahromadit informace o pachateli pomocí e-mailových adres a osobních konexí na internetu.
Tyto důkazy pak shromáždili a po použití pokročilé forenzní technologie zablokovali více než tisícovku pokusů společnosti Promo Salento o přidání podvodného textu na jejich stránky. Další krok, odhalit podniky, jež si tyto služby zaplatily už nebyl takový problém.
„Jsme úspěšní v potlačování podvodů. Na podniky, které se snaží manipulovat s naším systémem, musí platit silné sankce,“ myslí si vedení Tripadvisoru. Podnikům, které se provinily objednáváním manipulativních textů, zhoršila na svém webu pozici.