Ať už ti jakákoliv reklama tvrdí, že její produkt je to nejlepší osvěžení, neber ji automaticky vážně. Rčení „důvěřuj, ale prověřuj“ je v této situaci tou nejlepší radou. My si vzali na paškál mrazáky s vodovými nanuky v supermarketu a odhalili pravdu.
Jistě, škála svěžesti může být u každého jiná a domácí výrobu každopádně žádný supermarket netrumfne. Když ale odpadáš vedrem nebo prostě a jednoduše dostaneš chuť na vodový nanuk, nejpraktičtěji se jeví rychlá cesta k předpřipraveným dobrotám. A pokud nemáš v dosahu zajímavou kavárnu s domácí výrobou ledových produktů, je to obvykle sámoška nebo supermarket.
Aby test zahrnul co největší plochu Česka, již tradičně jsme vynechali malé obchůdky a neznámé řetězce a odhodlali se otestovat zmrzliny největších tuzemských supermarketových značek. Které stojí za to a které za to nestojí, zjistíš, když zvládneš projít celým testem.
Odborníci nejsme a nechtěli jsme se tak ani tvářit. Testujeme podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, které mícháme dohromady s fakty. Měj tak prosím na paměti, že chceme udělat test, na jehož základě se každý může okamžitě rozhodnout o koupi produktu. Zákazník také nevlastní chemickou laboratoř a není odborníkem na potraviny – proto je náš názor tvořen hlavně chutí a praktickými atributy.
K našemu testu jsme se vydali na nákup do nejdostupnějších řetězců v Česku, kterými jsou Billa, Lidl, Tesco, Kaufland, Albert a Penny. Zde jsme nakoupili všechny dostupné a naskladněné vodové nanuky a podrobili je testu.
Jedná se doslova o vodové nanuky, které jsou takto identifikovány ve složení. Výjimky tvoří pouze nanuky ze stejných řad, jejichž složení identifikaci postrádá – tudíž zde nehledej sorbety, ovocné nanuky, krémy či dřeně (v čokoládě i samotné). Nanuky jsme koupili a testovali v srpnu 2023.
Dohromady jsme otestovali 22 + 1 nanuk. Co nás u nich zajímalo nejvíce? Chuť jsme řadili ze všech atributů nejvýše, kromě toho nás ale samozřejmě zajímalo celkové složení balení, způsob výroby a další certifikáty. Na závěr jsme každý z nich zhodnotili na škále od 1 (nech v mrazáku) do 10 (ber z mrazáku) podle toho, jak bychom ti je doporučili. V konečném pořadí jsme uvedli ty nejlepší.
Testované produkty:
Algida Calippo Strawberry / Cola / Tropical (Zero Sugar) / Lime
K-Classic Cametti Orange / Cola / Erdbeere
Polárka Meloun
Gelatelli Lemon & Lime flavour / Cola / Strawberry
Algida X-POP
Tesco Popping Lolly
Prima Jupík Pomeranč bez konzervantů / Cherry cola bez konzervantů
Miamo Pastelka Lesní směs / Jahoda
Tesco Orange
Polárka Sombréro
Nestlé Kaktus
Tesco Rocket Lolly
Algida Funny Finger
Bonus: Grom. Fragola
Algida Calippo Strawberry / Cola / Tropical (Zero Sugar) / Lime

Obchod: Albert (ale i jiné řetězce)
Hmotnost/objem: 105 ml / 105 ml / 75 ml / 105 ml
Cena: 29,90 Kč / 29,90 Kč / 29,90 Kč / 29,90 Kč
Osvědčená klasika v každém supermarketovém mrazáku, jasné osvěžení v parných dnech a jistota, když je opravdu potřeba ubrat pár stupňů Celsia. O Calippu od Algidy slyšel snad každý a může se zdát, že vysvětlovat, jak chutná a za kolik se dá koupit, nemá smysl. Jenže my jsme jiného názoru – jednak dobře poslouží jako referenční hodnota, také zjistíme, jestli si jeho chuť pamatujeme pořád stejně, a v neposlední řadě jej porovnáme s konkurencí.
Přece jenom jde o značkovou zmrzlinu, která si zakládá na svém jméně, takže nás nepřekvapuje, že je jednou z nejdražších vodových zmrzlin v testu. V obchodech jsme narazili na jahodovou, kolovou a limetkovou příchuť, kterou doplnila i tropická novinka v tříčtvrtečním balení (ale za stejnou cenu).
Reference
Začali jsme jahodou. Ocenili jsme, že se dala z tuby lehce vytlačit i přes hluboké zmrazení. U těchto zmrzlin je nejlepší první ochutnání, jelikož se na nich lepí zbytek sirupu, který ochucuje celé balení. Chutnalo to jako opravdový jahodový džem. Zážitek umocnila i „vodová násoska“ vytvořená pod víčkem. Dokážeme si ale představit, že lidé, kteří nepreferují opravdu sladké zmrzliny, jí holdovat nebudou.
Následným zklamáním bylo zjištění, že při kousnutí do ledové drti nebyla jahoda prakticky cítit – přitom se jedná o dost kaloricky náročnou zmrzlinu (nejvíc ze čtyř). Byla ale, podobně jako i další Calippa, bez lepku. U koly se situace opakovala; její výhodou byl však sentiment, na nějž hrála chuť gumových kokakolek ve tvaru skleněných lahví. Zase jsme byli teleportováni do dětství. Ale to nás ve verdiktu nakonec tolik neovlivnilo.
Třetí do party byla limetka, která se dle našeho názoru povedla nejvíc. Charakter citrusu opravdu osvěžil nejvíc, a dokonce i v drti se zdálo, že zbyla nějaká chuť. Hořčejší dojezd limetky navíc nebyl cítit.
Proto nás zajímala tropická příchuť, jejíž kalorie byly poloviční a cukr prakticky na minimu. Čím se tedy její chuť dá dohnat? Samozřejmě že umělými sladidly. Chuť byla opravdu nedobrá, jako bychom pili zmrazený vitamínový nápoj do posilovny. Rozumíme, že to někomu chutnat může, ale za takový objem a peníze se dají sehnat lepší zmrzliny.
Dohromady se tak nejednalo úplně o úspěšný začátek, tragédie to ale také nebyla.
Hodnocení: 3/10, 4/10, 2,5/10, 5/10
K-Classic Cametti Orange / Cola / Erdbeere

Obchod: Kaufland
Hmotnost/objem: 110 ml / 110 ml / 110 ml
Cena: 11,90 Kč / 11,90 Kč / 11,90 Kč
Jestli si pamatuješ náš poslední test nanuků do deseti korun, ve výběru narazíš na kousky, o nichž jsme se zmiňovali i tam. Dnes by se tam ale s největší pravděpodobností nedostaly, jelikož se jejich cena zvýšila. I to je případ zmrzlin K-Classic Cametti z Kauflandu.
Minulý rok jsme si vzali na paškál kolu. „Nutno říci, že jsme se znovu setkali s bodavou a podpásovou nostalgií. Zrcadlo našeho nezdravého dětství v podobě nechvalně známé chuti nám nastavilo zajímavý odraz,“ napsali jsme tehdy. Velké hodnocení ale od nás nedostala. Jak to budeme vnímat s odstupem času?
Dnes dvanáctikorunová tuba je, co se týče chuti, překvapivě bohatší než třicetikorunové Calippo. V její neprospěch však hraje absence násosky a menší „gumídkovost“. Útok na nostalgii má proto tupější hranu. Po kousnutí se zase setkáváme spíše s vodou než s kolovou příchutí – ale aspoň za poloviční cenu.
Oranžová tuba z německého Würselenu zase trochu chutná jako levný koncentrovaný džus v podobě sirupu. Kousnutí nám také přidá více chuti, což si vysvětlujeme citrusovou příchutí. A podobný džemovitý nástup má také jahodová příchuť, jejíž vyznění je ale také jaksi „bootlegovější“ než u předešlého testu. Je však nejméně kalorická z trojice.
Ve prospěch zmrzlin hraje také fakt, že se všechny vejdou pod 75 kcal na 100 g, což je lepší výsledek než u Calippa. Pořád ale nikterak nejásáme a nejsme oslněni.
Hodnocení: 4/10, 5/10, 4/10
Polárka Meloun

Obchod: Billa
Hmotnost/objem: 55 ml
Cena: 9,90 Kč
Čekali jsme českou klasiku, dostali jsme nizozemský podprůměr. Meloun od Polárky, který má 108 kcal na 100 g (!!!), není úplně klasická vodová zmrzlina. Připomíná spíše slizký krém. To nutně nevadí, konzistence je alespoň zajímavější, méně se roztéká a dá se hezky kousat. Na druhou stranu je to ale asi tak nějak všechno, co je na ní hezké.
Chuť absolutně nepřipomíná meloun, ale spíše nějakou sladkou hmotu přezrálého rádoby ovoce, které neumíme identifikovat (někdo by možná mohl dokonce tvrdit, že to ovoce již nebylo bezpečné ke konzumaci). Nedoporučujeme.
Hodnocení: 1/10
Gelatelli Lemon & Lime flavour / Cola / Strawberry

Obchod: Lidl
Hmotnost/objem: 110 ml / 110 ml / 110 ml
Cena: 8,90 Kč / 8,90 Kč / 8,90 Kč
Na obalu tub značky Gelatelli není prakticky nic napsáno. Lidl slovem opravdu šetří. Bude za něj mluvit kvalita výrobku. Doufali jsme, že ano, jelikož s „no name“ zmrzlinami z tohoto řetězce jsme obvykle spokojeni. Kvalitu mají vysokou a i cenově jsou obvykle výhodné.
Začátek dřel. Doslova. Nejprve se nám rozmočila krycí víčka a poté se nám nedařilo dostat zmrzliny z tuby, přestože mohly být lubrikovány opravdu štědrou dávkou sirupu. Nestalo se tak. Na druhou stranu splnily svůj účel v chuti, jelikož se díky němu zdály chutnější.
Limetka ale chutnala hořčejší a byla málo osvěžující. Kola zase byla kořeněnější, ale po kousnutí měla plnější vodovou chuť. O to ale byla i kaloričtější. Vůbec nejvíce energeticky náročná byla jahoda, jejíž chuť byla srovnatelná s Calippem, akorát byla plnější a zároveň i vodová. Přívětivá cena pod 9 korun je také plus, nicméně 105 kcal na 100 g je opravdu hodně.
Hodnocení: 4,5/10, 4,5/10, 5,5/10
Algida X-POP

Obchod: Albert
Hmotnost/objem: 50 ml
Cena: 18,90 Kč
Testujeme, testujeme a u toho občas něco zapomeneme. Například zmrzlinu v přepravce na mrazené potraviny. Takže znovu hurá do obchodu, podruhé se nám však X-POP od Algidy povedlo přivézt beze ztráty. Malá a také poměrně drahá zmrzlina nám z obalu slibovala kopec zábavy, pro kterou jsme každým coulem. A rádi jí to uvěříme, pokud nechutná po chemikáliích.
A to se také neprokázalo. Upřímně se nejednalo o extra zážitek. X-POP je tropicky chutnající vodový nanuk složený z několika různých příchutí, které jsou teda lepší než u ostatních rádoby tropických zmrzlin, ale slibovaný fizzle effect se u nás vůbec nedostavil. Party se nekonala.
Na tak malý nanuk se jednalo o velkou kalorickou bombu (110 kcal na 100 g) se spoustou cukru za poměrně dost peněz.
Hodnocení: 3,5/10
Tesco Popping Lolly

Obchod: Tesco
Hmotnost/objem: 52 ml
Cena: 12,90 Kč
Za další party zmrzkou jsme se vydali do Tesca a stejně jako dříve byla i tato v našem testu zmrzlin do deseti korun. Už tehdy jsme se těšili. „Zmrzlina kombinující jahodu a citrón, který dá dohromady příchuť žvýkačky, přece musí být magie. Navíc s čepicí s práskacím cukrem,“ psali jsme. Zázrak se nekonal ani tentokrát.
Vzhledem k tomu, že jsme tehdy testovali různé typy zmrzlin dohromady, jsme byli tvrdí a Popping Lolly označili za „sirup na kašel smíchaný s třaskavým čističem na toalety“. Pod drobnohledem v konkurenci vodových zmrzlin se jedná o tropičtější chuť s dovětkem chemického prostředku s tukovým krémem à la žvýkačka, jenž je věru špatný, ale ne nejhorší.
Vtipné je, že zmrzlina zdražila o 3 koruny, svou klientelu si tak zřejmě nachází. Proč si ale někdo kupuje přecukrovaný nanuk se 143 kcal na 100 g, když existují zdravější a zejména chutnější varianty, nepochopíme. Přesto se pořád nejedná o takový flop jako u Melounu.
Hodnocení: 1,5/10
Prima Jupík Pomeranč bez konzervantů / Cherry cola bez konzervantů

Obchod: Tesco (ale i jiné řetězce)
Hmotnost/objem: 115 ml / 115 ml
Cena: 19,90 Kč / 19,90 Kč
Jupík známe. Prima již na obalu slibuje zmrzlinu bez konzervantů a ovocnou dvacetiprocentní složku, což je v rámci zmrzlin tohoto typu opravdu unikát. Není divu, že za ni chtějí pořádně zaplatit. Teď jen jestli se investice vyplatí.
Přebaly jsou různé. U pomerančové varianty se setkáváme se špatně čitelnými informacemi v bílé barvě, které jsou na zmrazené zmrzlině takřka nečitelné. Horko těžko zjišťujeme, že má v sobě 22 % ovocné složky, což je fajn. Obsah bez násosky má výraznou chuť, ale nechutná jako džem či sirup, nýbrž jako dětské pitíčko, což v korelaci se značkou dává smysl.
Bohužel to ale není moc velká chuťová sláva. Při hryznutí „pomerančovost“ zas tak moc necítíme a ani kaloricky to není zrovna nenáročná potravina.
Zato Cherry cola je jednak čitelnější a jednak chutnější. Třešně cítíme, je chutná i v drti a neomrzí se. Kaloricky se jedná o to samé v bledě modrém, avšak s vědomím, že se alespoň cpeme ovocem o trochu víc.
Hodnocení: 5/10, 7/10
Miamo Pastelka Lesní směs / Jahoda

Obchod: Penny
Hmotnost/objem: 32 ml / 32 ml
Cena: 4,90 Kč / 4,90 Kč
Nejlevnější vodové zmrzliny jsme nakoupili v Penny. Jsou od značky Miamo a vyrábí se na Vysočině. Proto jsme na ně byli dost zvědaví.
Pastelky úplně nevypadaly jako opravdové pastelky, ale jako klasické vodové zmrzliny na dřívku. Měly však zajímavou a pevnou konzistenci vhodnou k delší konzumaci. Znovu se ale jednalo o kaloricky náročné kusy.
Chuť však byla překvapivě zajímavá. Hlavně lesní směs byla opravdu cítit po bobulích a lesním ovoci, přestože v ní byla řepová šťáva. Jahoda byla méně ovocná a tím pádem i méně chutná, ale také méně kalorická.
Pastelka pro nás byla překvapením. Takovým malým a ojedinělým hříchem, který si může každý z nás ve velkém horku dovolit.
Hodnocení: 7/10, 6,5/10
Tesco Orange

Obchod: Tesco
Hmotnost/objem: 110 ml
Cena: 11,90 Kč
Další bývalá zmrzlina za deset korun, další tuba a další Tesco. Když jsme ji testovali minulý podzim naposledy, stála 9 korun, dnes pořídíš Tesco Orange za 12. Jak jsme uvedli, chuť byla hodně sladká, intenzivní a chutnala jako mix pomerančové chuti a chuti červeného pomeranče, za což bychom se postavili i nyní.
V porovnání s jinými pomerančovými vodovými zmrzlinami v testu se jedná o zajímavé oživení. Ocas je ale takový chemičtější a nechává v ústech chuť limonády v prášku. Každopádně dle složení opravdu obsahuje pomerančovou šťávu z koncentrátu (20 %), což není špatné. Také má průměrné kalorie a nižší obsah cukru než konkurence.
Hodnocení: 6,5/10
Polárka Sombréro

Obchod: Billa
Hmotnost/objem: 45 ml
Cena: 9,90 Kč
Polárkám ještě není konec. Citrón, pomeranč, jahoda a žvýkačka. Ano, máme strach. Sombréro je totiž něco jako vyhlášený Kaktus, ale když jej otevřeme, cítíme jen chemický postřik. Když ho ochutnáme, necítíme ani kaktus, ani sombréro, ani výše zmíněné příchutě, ale sladkou sirupovou chuť kalorií. Takže i přes fakt, že bychom radši žvýkali mexické klobouky, je pravda, že Meloun zůstává stále nejhorší.
Hodnocení: 2/10
Nestlé Kaktus

Obchod: Tesco (ale i jiné řetězce)
Hmotnost/objem: 45 ml
Cena: 16,90 Kč
Proto jsme hned na něj navázali oranžovým Kaktusem. Ano, je to malá a poměrně drahá zmrzlina, ve srovnání s konkurencí to ale není tak hrozné. A nutno říct, že víme, proč se ji snaží ostatní kopírovat.
Jahoda je jahodou, citrón citrónem a při kousnutí do tukové vrstvy jako bychom opravdu cítili kaktusovou příchuť. Je vidět, že receptura je vlastní a nepřekonaná. I konzistence zmrzliny jako takové drží, nerozpouští se a vzhledem k tomu, že má úplně stejné kalorie jako Polárka, je jasnou volbou.
Jedná se o zajímavou kombinaci prvků, která se poprvé podařila. Prozatím jasná jednička testu.
Hodnocení: 8,5/10
Tesco Rocket Lolly

Obchod: Tesco
Hmotnost/objem: 60 ml
Cena: 8,90 Kč
Poslední zmrzlina z dřívějšího testu, raketa na dřívku z Tesca, byla pro nás mírně oslazenou vodou, v níž jsme šťavnatou a ovocnou chuť malin, pomeranče a ananasu cítili velice zlehoučka. Po nynějším testu bychom přidali k deskripci chuti ještě malou špetku gumových medvídků.
Jsme také zkušenější, takže dokážeme identifikovat jednotlivé chutě, nicméně při prokousnutí opravdu nedostaneme nic jiného než ovocnou vodu, která nemusí úplně osvěžit. Drží ale tvar, nerozpadá se. Navíc je jednou z těch méně kalorických. V porovnání s ostatními vodovými zmrzlinami se ale o flop nejedná, akorát nenadchne chutí.
Hodnocení: 5,5/10
Algida Funny Finger

Obchod: Albert
Hmotnost/objem: 64 ml
Cena: 18,90 Kč
Algida a její Funny Finger nás zprvu nijak nerozesmály. Punchline s cenou rozhodně nebyl nejlepší a vzhledem k tomu, že další neměl, dali jsme jej do košíku spíše rozmrzelí. Studium jeho obalu bylo ale přívětivější a trochu nám úsměv navrátilo – jedná se totiž o zmrzlinu, která má být pro děti přívětivější, bez umělých aromat a barviv. Navíc má, jako jedna z mála, certifikát vegan.
Kaloricky se jednalo o průměrnou zmrzlinu s pomerančovou, jahodovou i citrónovou šťávou v různých poměrech, což jsme ocenili. Jako barvivo byl užit paprikový extrakt, kurkumin a chlorofyly, cukru v ní ale nebylo málo. Držela, nerozpadala se.
Velkým plusem je její vůně, když balení otevřeš. Horší je to ale s chutí. Čekali jsme horší pochutnání, ale stejně jsme byli vcelku zklamaní. Záměr udělat zmrzlinu přijatelnější pro děti si ale malé uznání zaslouží.
Hodnocení: 6/10
Bonus: Grom. Fragola

Obchod: Albert
Hmotnost/objem: 65 ml
Cena: 69,90 Kč
Co tady dělá ten sorbet, říkáš si, když vidíš náš bonus. Své místo v testu dostal jednoduše proto, že jsme chtěli vědět, jak je skoro do naší skupiny zapadající nanuk, jenž stojí 70 korun, osvěžující, jedinečný, úžasný, skvělý a ovocný.
Zmrzlina, složená z 50 % jahodovým pyré a stabilizátory, je bez lepku. Má opravdu dobrou konzistenci a je super jahodová. Stojí však za takovou cenu? Rozhodně ne.
Věříme, že její kvalita je v surovinách, ale minimálně za tři čtvrtiny ceny seženeš organickou kopečkovou zmrzlinu jinde. Ještě lepší variantou jsou rozmačkané jahody v ledu, které tě možná vyjdou ještě levněji. Značku známe, je super, stejně jako její produkty. Ale peněžence nesvědčí.
Hodnocení: 6,5/10
Výsledek:
Náš test, možná trochu překvapivě, vyhrál Kaktus od Nestlé, který si opravdu udržel svůj standard. Druhé místo si mezi sebou rozdělily Miamo Pastelka Lesní směs a Prima Jupík Cherry cola a na třetím místě, vynecháme-li Grom., jejž jsme otestovali mimo soutěž, skončila tuba Tesco Orange a Miamo Pastelka Jahoda.
Je ale pravda, že z toho, jak kalorické a vlastně nezdravé vodové zmrzliny jsou, máme po testu místo sladkého opojení spíše nezdravou pachuť. Proto musíme ocenit snahu firmy Algida, která se svým Calippo Tropical nebo Funny Fingerem snaží jít vstříc zdravější budoucnosti. I když to není ideální, věříme, že budoucnost ukáže, že to půjde.
Co si o výsledku myslíš? Které zmrzliny jsou nejlepší pro tebe? Napiš nám svůj názor do komentářů.