Je třeba si na ně sahat. A to nejlépe každý měsíc, jak upozorňuje organizace Loono, která vzdělává veřejnost v oblasti reprodukčního a duševního zdraví a prevence onkologických a kardiovaskulárních onemocnění. Petřín bude letos svítit růžově již podruhé.
Kampaň neziskové organizace Loono na podporu prevence rakoviny prsu v rámci tzv. Růžového října jde do finále. Na jejím začátku jí svítil jako maják růžový Petřín a na jejím konci to tak bude taky.
Loono v rámci své kampaně apeluje na ženy všeho věku, ať nepodceňují preventivní vyšetření rakoviny prsu v rámci iniciativy #prsakoule, která již funguje několik let. Nyní je ale prevence ještě jednodušší s aplikací Preventivka, která upozorní sama na samovyšetření, jež se člověk může naučit buď na jejich webu, nebo v rámci workshopů.
Prohmatej si prsa
Apel je na samotné vyšetření. Kde se tak stane, kdo jej udělá a jakým způsobem, je již na každém zvlášť. Třeba ve výtahu sama nebo v parku s přítelem, jak ukazuje reklamní spot. Stejně tak je možné vyšetřit i potenciální hrozbu v mužských varlatech, na niž Preventivka dokáže taktéž upozornit.
Takzvané desatero prevence, které organizace Loono ustanovila jako tu bezpečnou péči o prsa, najdeš zde. Její aplikaci zase stáhneš tady – buď jako iOS user, nebo jako Android user.
Nejde ale o jediný způsob, jak se o prevenci dozvědět více. Kupříkladu na stránce pro letošní kampaň se dozvíš základní odpovědi na nejdůležitější otázky týkající se prevence rakoviny prsu. Zjistíš, co znamenají BRCA geny aneb geny Angeliny Jolie, můžeš zde i přispět finančně na další osvětu anebo si přečíst příběhy lidí, kterých se nemoc dotkla.
V případě, že ale nejsi úplně čtecí nebo koukací typ a máš čas poslouchat podcasty, Loono pokrylo i tuto část. Má vlastní Spotify, ve kterém dvě členky neziskové organizace vysvětlují v rozhovorech s lékaři, studenty medicíny a dalšími osobnostmi, jak na to. Podcast má již 154 dílů a konkrétně 99. díl se věnuje strachu z mamografu a proč jej nemít.
Růžová ženám
Maják zasvítí Pražankám a Pražanům tento týden. „V průběhu října nezisková organizace Loono spolu s dalšími zapojenými partnery motivuje ženy k návštěvám mamografu či ultrazvuku a k pravidelnému samovyšetřování prsou,“ upřesnila v tiskové zprávě Barbora Fialová z Loona.
„Letošní kampaň neziskové organizace Loono Růžový říjen vítala první říjnový den růžově nasvícená Petřínská rozhledna. A do růžova se zbarví také v jejím úplném závěru, tedy v úterý 31. října,“ dodala mluvčí organizace.
Nejedná se ale o jedinou růžovou akci, která během října proběhla. Například hokejová Slavia Praha hrála 6. října v růžových dresech, které se následně dražily a jejichž výtěžek nakonec putoval právě na tento účel. Značka Intimissimi zase věnovala peníze z každé v říjnu prodané podprsenky, Kaufland se rozhodl za každé naskenování QR kódu věnovat 10 korun na podporu kampaně a tak dále.
Některé kampaně stále ještě fungují, takže pokud máš zájem podpořit dobrou věc, jejich seznam najdeš tady.