Žebříček nejlepších alb roku 2023 je tu!
Konec roku se blíží a s ním i tradiční bilancování nad tím, co nám přinesl. Dnes se zaměříme na hudbu, konkrétně na to, kterou desku bychom označili za „nejlepší album roku 2023“. Redakce Refresheru se skládá z lidí různých genderů, věkových kategorií i posluchačů*posluchaček rozdílných hudebních žánrů, takže si v našem výběru přijde každý na své. A která deska je tento rok nejlepší podle tebe?

Šéfredaktor Refresheru Marek Pros letos vypíchl hned dvě desky. Každá je jiného žánru, ale jedno je přece jenom spojuje – jsou od talentovaných žen, které odvedly skvělou práci.
Romy – Mid Air
„Zpěvačka a kytaristka kapely The XX natočila desku, na které dává props tanečnímu popu přelomu tisíciletí. Na svém debutu Mid Air vyznává lásku nejen muzice ze svých teenage let, ale také své ženě. Za zdánlivě ‚banální‘ hudbou se schovává hluboká výpověď introvertky, která se rozhodla naplno vstoupit do světel reflektorů.“
Ice Spice – Like..?
„Šest songů, 13 minut, deska roku. Není to málo? Vůbec! Ice Spice letos vtrhla na hudební scénu jako málokdo. Třiadvacetiletá Američanka vytáhla newyorský drill do mainstreamu, a přestože na sebe v poslední době upozorňuje spíš selfíčkama než muzikou, Like…? je banger a udělal z ní jednu z nejvýraznějších mladých rapperek současnosti.“
Hudební redaktor Vojta Vanda je náš rapový odborník, což zcela jistě víš. Pravděpodobně tě proto nepřekvapí, že za nejlepší album roku označil Roadtrip od Calina a Viktora Sheena.
Viktor Sheen & Calin – Roadtrip
„Málokdo dokáže zválcovat domácí hitparády, poslechy a dnes už snad i rádia více než Calin nebo Viktor Sheen. Jejich spojení, vzhledem k tomu, jaká chemie mezi nimi vládne (viz letošní vystoupení v O2 aréně), je vražedné. Proto je mi upřímně líto jejich haterů, jelikož desce Roadtrip, kterou letos vydali, jde jen máloco vytknout. Je to nejlepší multižánr, který letos v Česku vyšel, což podporují všechny možné měřitelné veličiny. Že je rap nový pop, víme už několik let. Avšak mix popu a rapu z úst těchto dvou momentálně nemá obdoby. A to se ani nezmiňuji o kvalitní produkci a postprodukci, videoklipech, marketingu a dalších nutnostech.“
Måneskin – Rush!
Kulturního redaktora Radima Šlechtu letos překvapivě zaujala novinka Rush! od italských rockerů Måneskin. Proč překvapivě? To ti vzápětí poví on sám.
„Nevím, jestli bych Rush! od Måneskin zařadil mezi nejlepší alba roku, ale jsou pro mě jedním z největších překvapení. Ve srovnání s předchozími věcmi je tahle deska propracovanější, má lepší songwriting a celkově představuje velký kvalitativní posun. Nejvíc mě ale mile překvapil Damiano, který na Rush! už nezní jako kozel, jehož právě někdo podřezává, a poloha, kde tolik netlačí na pilu, mu prospívá. Rush! mě dokázal od člověka, který protáčel oči, kdykoliv slyšel I Wanna Be Your Slave, posunout na pozici pravidelného posluchače a já jsem za to moc rád.“
Stejnou desku pak zvolila také juniorní redaktorka Anna Peclová. „Za mě je nejlepším albem roku Rush! od Måneskin. Má to všechno, jak písničky na crying sessions, které jsou very much needed, tak i na agresivní výlevy ve fitku. A perfektní smutné texty na zlomené srdce.“
Kulturní redaktorka Terez Šnajdrová vybrala hned dvě desky, ale každá je úplně jiná. A Kiss For The Whole World pochází z dílny britských Enter Shikari a ambientní Secret Life si na konto připsal Fred again..
Enter Shikari – A Kiss For The Whole World
„Tenhle rok mě asi nejvíce zaujala deska A Kiss For The Whole World, kterou vydala britská sebranka Enter Shikari. Přijde mi, jako by chytla druhý dech a znovu se pustila do boje proti nástrahám, které si pro nás připravil život. Shikari na této novince kritizují ty, kteří jsou u moci, vyzývají k boji proti nespravedlnosti, ale zároveň si uvědomují, že když se lidé cítí bezmocní, málokdy se vzepřou. Třeba by jim ale ke vzpouře mohla pomoci tahle hudba, ve které opět nechybí triumfální fanfáry, drum and bass prvky, Rouovo pověstné screamo i ty dunivé kytarové riffy, které mám tak ráda!“
Fred again.. – Secret Life
„Druhou deskou, která mě hodně chytla za srdíčko, je Secret Life od Freda again.. Jestli máš tvorbu tohoto britského producenta a DJe rád*a kvůli tanečním beatům, tak tě tahle novinka asi překvapí. Žádné bangery na ní totiž nenajdeš a je to spíš takový ten počin, který si pustíš k zamyšlení a rozjímání nad životem. Fred na Secret Life pracoval s producentem Brianem Enem a přesně jeho otisk tam také uslyšíš. Tahle deska je krásná, mrazivá, ambientní, plná intimních zpovědí a tu a tam na ní zazní i nějaký ten vokál, ze kterého budeš mít husí kůži. Musíš si k ní ale najít cestu, rozhodně to není deska pro každého…“
Travis Scott, Ufo 361, Russ, Drake a opět Fred again..
Talentovaný DJ a producent Fred again.. nechybí ani ve výběru redaktorky a moderátorky Anny Koucké, stejně jako Utopia od rappera Travise Scotta.
„Ze zahraničních rapových alb bych za letošní rok vybrala Utopii od Travise Scotta, ke které jsem se musela trochu proposlouchat, ale pak mě začala hodně bavit. Dál bych ráda určitě zmínila desku německého rappera Ufa361 Love My Life, desku Santiago od Russe a nedávné album Drakea For All the Dogs. Ze zahraniční elektrohudby pak za mě jednoznačně Secret Life od Freda again.. a Briana Ena.“
Rigor Mortiz – Pohřební hlídka
Redaktor a editor Ondřej Jarůšek často píše o MMA nebo hrách, ale i jemu do sluchátek hrají zajímavé počiny. Letos jej nejvíce zaujal ten od projektu Rigor Mortiz, který nese název Pohřební hlídka.
„Je tomu už sedmadvacet let, co Kato, tehdy ještě jako Deph, zformoval projekt Rigor Mortiz a vydal desku Až na věky. Tím tak vlastně jako první otevřel pekelné brány horrorcoru v Česku. Po téměř třech dekádách se letos Rigor Mortiz vrátil ze záhrobí s novou deskou Pohřební hlídka, která se na devatenácti skladbách zabývá temnějšími tématy, ale s dávkou humoru a slovních hříček, jež ke Katovi neodmyslitelně patří. Album se příjemně poslouchá, přiměje k zamyšlení a zároveň pobaví. I na smrt se dá dívat s nadhledem.“
Lana Del Rey – Did You Know There’s A Tunnel Under Ocean Blvd
Naše redaktorka a fotografka Lucie Kotvalová je čistá duše a vůbec nás nepřekvapuje, že za nejlepší desku roku 2023 označila Did You Know There’s A Tunnel Under Ocean Blvd od Lany Del Rey.
„Těžký. Nejčastěji poslouchám spíš individuální písničky než alba (a samozřejmě ideálně zhruba dva týdny nepřetržitě), ale kdybych měla vybrat album jako celek, asi to bude Did You Know There’s A Tunnel Under Ocean Blvd od Lany Del Rey. Koho jiného poslouchat na něžné podtržení melancholických stavů mysli.“
Sub Focus – Evolve
Kdybys znal*a naši redaktorku Báru Volfovou, pravděpodobně by tě její výběr vůbec nepřekvapil. Bára sice nejčastěji píše o gastru, ale pokud ji zrovna nenajdeš v nějaké dobré restauraci či kavárně, určitě ji najdeš na nějaké dobré party. Třeba na takové, kde bude hrát Evolve od Suba Focuse.
„Tento rok jsem si dost ujížděla na novém albu od britského producenta Suba Focuse. Všemi drum and bassovými nadšenci očekávaná deska Evolve za mě posouvá hranice jeho charakteristického pojetí zvuku a jednoduše tě pošle do jiné dimenze. Banger It's Time jsem poprvé slyšela na Beats for Love a od té doby si ho pouštím vždy, když dobíhám tramvaj.“
A která deska nejvíce zaujala tebe? Dej nám vědět v komentářích!