Platforma YouTube dnes slaví dvacet let od svého založení. Pojďme si ty dvě dekády připomenout několika zajímavými fun facty, které si možná o této aplikaci nevěděl*a.
V pátek 14. února slaví YouTube své 20. výročí. Za dvě dekády jeho fungování jsme mohli sledovat, jak se ze začínající sociální sítě stal globální gigant v oblasti video obsahu. Historii má tedy bohatou, pojďme se podívat na některé nejzajímavější momenty z ní.
1. První Čech s milionem odběratelů
Mnozí z nás si určitě pamatují děkovná videa, na nichž nadšení čeští youtubeři rozbalovali stříbrné plakety za dosáhnutí hranice 100 tisíc odběratelů. Stříbrná destička byla pro mnohé v té době nejvyšším oceněním. Mnohem méně už jich pak ale v ruce drželo stejné ocenění ve zlaté barvě za jeden milion odběratelů.
Tím prvním tuzemským jednotlivcem, kterému se to u nás podařilo, byl youtuber MenT. Pověstný milník jednoho milionu sledujících překonal 9. července 2017. Svou kariéru si postavil převážně na herních videích, dnes se ale již orientuje spíše na vlogy a videa ze života.
Od té doby překonalo milion odběratelů ještě několik dalších českých youtuberů. Druhým, kdo si na zeď mohl pověsit zlatou plaketu, se stal v roce 2018 Jirka Král. Ten ale v současné době již není na YouTube aktivní. Do síně milionové slávy vstoupili také například Tary, Stejk, GAMER, Jon Mariánek, House nebo FIZI.
2. Původně seznamka, nyní gigant na sdílení videí
YouTube založili v roce 2005 Steve Chen, Chad Hurley a Jawed Karim. Tito bývalí kolegové ze společnosti PayPal chtěli původně založit online prostor, na němž by lidé mohli sdílet videa svých ideálních partnerů. Od konceptu seznamky ale brzy upustili. Všimli si, že internetu chybí platforma, na níž by uživatelé mohli sdílet svá vlastní videa. Rozhodli se proto chytit příležitost za pačesy, a tak vznikl YouTube. Říká se, že první myšlenka na vznik této platformy vznikla mezi zmíněnými zakladateli u stolu při večeři.
3. Vůbec první video na YouTube
Vůbec první video, které kdy bylo nahráno na YouTube, se jmenuje Me at the zoo. Nahrál ho Jawed Karim, jeden ze zakladatelů aplikace, 23. dubna 2005. Tedy přibližně dva měsíce po oficiálním založení YouTube. Karim na videu stojí v zoo v San Diegu před výběhem se slony a krátce komentuje délku jejich chobotů.
V popisku je video rozčleněno do tří částí – intro, cool věc a závěr. Část nazvaná cool věc obsahuje mladého Karima, který říká: „Dobře, takže tady stojíme před, ehm, slony, a skvělá věc na těchto chlápcích je, že mají opravdu, opravdu, opravdu dlouhé, ehm, choboty, a to je, to je super. A to je v podstatě vše, co se k tomu dá říct.“
Záznam mám pouhých 19 sekund, přesto se nyní může pochlubit 348 miliony zhlédnutí. Zřejmě nejen pro své prvenství, ale také pro svou komičnost.
![Misha: Bráchovi ani rodině nic nevyčítám. Škola nás nahlašovala na sociálku](https://refstatic.sk/article/Misha-Brachovi-ani-rodine-nic-nevycitam-Skola-nas-nahlasovala-na-socialku~4ada77f3fe2a3f2d7f68.jpg?is=150x200c&ic=740x0x540x720&s=d4c710bb3858e03f86e87f7bebb1d2fde86b53551a4e76230bb4c321a9639f85)
4. Druhá nejpoužívanější stránka
Podle serveru Statista YouTube v roce 2024 zaznamenal 72,8 miliardy návštěv měsíčně. S takovým počtem se tato platforma řadí na druhé místo nejpoužívanějších stránek. Více měsíčních návštěv (136 miliard) měl už jen Google. Zajímavostí je, že celosvětově používá tuto aplikaci na sdílení videí více žen než mužů.
Nejvíce uživatelů pochází z Indie, v roce 2024 to bylo 476 milionů lidí, na druhém místě jsou pak USA s 238 miliony.
Stanice BBC uvádí, že celkově má YouTube asi 2,5 miliardy aktivních uživatelů měsíčně, kteří si celkově pustí zhruba 5 miliard videí denně. V roce 2022 lidé na YouTube každou minutu (!) nahrávali až 500 hodin obsahu.
5. Nejlajkovanější a nejsledovanější videa v historii
YouTube zavedl v roce 2010 možnost ohodnotit videa tlačítkem like. Tato novinka nahradila pětihvězdičkový systém hodnocení. První video, které kdy dosáhlo 50 milionu lajků, byl videoklip Despacito. Nejoblíbenějším příspěvkem YouTube zůstal více než sedm let.
Předčil ho až MrBeast. Jeho short video s názvem Would You Fly to Paris for a Baguette? překonalo v lednu letošního roku 54,41 milionu lajků, čímž se stalo vůbec nejlajkovanějším videem na platformě.
Žebříčku nesledovanější videí pak kraluje chytlavá dětská písnička Baby Shark, která posbírala více než 15,5 miliardy zhlédnutí. Zmíněný song Despacito se drží s velkým odstupem na druhém místě (8,65 miliardy zhlédnutí) a první trojici uzavírá další dětská písnička Wheels on the Bus (7,1 miliardy zhlédnutí).