Finální verze slovenského sportovního automobilu Brutal se blíží.
Snad pro většinu z vás nebude nová informace, že na Slovensku vzniká zcela nový sporťák pod názvem Brutal, ostatně, jde již o náš v pořadí třetí článek o tomto ambiciózním projektu. Jeho hlavou je Marian Lušpai, pod jehož taktovkou ve spolupráci s jeho týmem vzniká sportovně založené vozidlo specifických vlastností a předností. Dvoumístné vozidlo počítající s motorem umístěným uprostřed a pohonem zadní nápravy je díky dané koncepci už dopředu odepsány na úspěch po stránce jízdních vlastností.
Připomenu, že hned od začátku se o Brutalu mluví jako o sporťáku s pravým požitkem z jízdy bez kompromisů, tedy jako o vozidle pro zkušené jezdce. Nebude vybaven všelijakými pomocnými systémy, jinými slovy, nebude disponovat moderní elektronikou (ABS, ASR, posilovač řízení atd) a tím pádem nebude řidič ničím klamán a vše bude jen v jeho rukou. Pod exteriér se podepsal český designér Jakub Štarman, který tento vůz obdařil dynamickými liniemi, krátkými převisy a jistými poznávajícimi znaky - vytažené blatníky v každém rohu vozidla, dveře, které se vyklápějí směrem vzhůru či přísně seříznuté zadní partie. Odstupem času vývoj vozidla výrazně postupoval, až došlo k první zkušební jízdě na domácím Slovakia Ringu. Tato informace nám pochopitelně nemohla ujít, a protože jsme s výrobním týmem brutalitě v kontaktu, připravili jsme si pro vás rozhovor s Marianem Lušpaiom, který nám řekl více nejen o uplynulé události.
Na začátek by bylo vhodné nás seznámit se současným stavem. V jakém stádiu je tedy Brutal?
Auto je momentálne v rozpracovanom štádiu, je bez povrchovej úpravy rámu a dokonca, ako ste si mohli všimnúť na okruhu, aj bez farby na karosérii. V súčasnosti je v podstate celé biele, v tzv. gelcoate. Vo finále bude vďaka aplikácií rôznych farebných kombinácií vyvolávať úplne iný, oveľa atraktívnejší dojem. Brutal je osadený motorom zo Subaru - 2-litrový turbomotor s výkonom 240 koní, ktorý v zásade vieme bez najmenších problémov upraviť na hodnotu 300 koní. Použitá je upravená 5-stupňová manuálna prevodovka, rovnako od Subaru.
Jak dlouho tomu již je, když jste začali vozidlo vyvíjet a tím, když jste ho teď otestovali?
Od momentu, kedy sme začali konštruovať Brutal ubehlo už 8 rokov.
Jaké jsou vaše pocity z první jízdy, naplnila vaše očakávaní?
Pocit z prvej jazdy bol veľmi dobrý, treba však poznamenať, že prvá jazda bola uskutočnená už na jar v roku 2008. Stalo sa tak konkrétne na maďarskom okruhu Euroring, vtedy to však bolo ešte bez karosérie. Ak sa bavíme o minulo-týždňovej jazde na domácom Slovakia Ringu, samotné pocity boli veľmi povzbudivé. Z môjho pohľadu by som to hodnotil na 95 bodov zo 100. Medzi prvým prevezením a druhým je samozrejme diametrálny rozdiel, ktorý nespočíva len v dodaní aerodynamickej karosérie, ale aj v pridaní predného stabilizátora a zmene motorizácie. Pri prvej jazde v Maďarsku sme totiž používali agregát od Volkswagenu - 1,8-litrový turbomotor s výkonom 150 koní.
Vyskytli se při jízdě nějaké problémy, respektive, vyšlo na povrch něco, co je potřeba zlepšit?
Pri testovacej jazde sme zistili, že aj keď Brutal jazdí veľmi slušne, treba nájsť vhodnú konfiguráciu geometrie náprav. A samozrejme, rovnako aj ideálne nastavenie bŕzd a tlmičov si vyžiada ešte nejaký čas. Je to presne ako s malým dieťaťom, treba ho naučiť chodiť. Všetko je však na dobrej ceste.
Z vašich slov vyplýva, že jste s testovaí jízdou nadmíru spokojený, a že Brutal zjevně předčil vaše očakávaní. Co vás nejvíc překvapilo?
Na Slovakia Ringu nás milo prekvapili jazdné vlastnosti pri prejazde zákrutami v technických pasážach. Vďaka šírke vozidla, ktorá je skoro dva metre, sa chová Brutal úžasne stabilne.
Můžete nám priblížit nějaké (naměřené) rychlostní parametry - zrychlení, maximálka?
V prípade súčasného, teda 240-koňového vyhotovenia, zvládne Brutal akceleráciu z 0-100 km/h za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť pri tomto motore a prevodovke je 250 km/h, pričom naším cieľom ani nie je ju prekonať.
Jaké byly ohlasy veřejnosti, když jste se na Slovakia Ringu objevili s vaším sporťákem?
Ak to môžem posúdiť za seba, tak ohlasy boli na okruhu v globále pozitívne. Je fakt, že Brutal nie je opozeraný a že dizajn Jakuba Štarmana zaujal, aj keď ako som spomínal, exteriér ešte nie je hotový.
Jakými vozidly jste se při vývoji inspirovali a jaké současné vozidla považujete za nějakou konkurenci?
Brutal má byť novodobým Ferrari F40, čiže automobilom zo starej školy - vysoko-pevnostný trubkový rám a kompozitná karoséria, pričom ako už neraz odznelo aj vo vašich predošlých článkoch, keďže Brutal nebude vybavený pomocnými systémami, vodič bude vžitý s vozidlom a doslova ho bude cítiť. Náš športiak je v podstate špecifická kategória. V kategórii malosériových vozidiel s podobnými parametrami sa nenachádza prakticky nič obdobné. Najreálnejšiu, aj keď nie úplne porovnateľnú konkurenciu predstavuje napríklad Lotus Elise, ktorého však Brutal tromfne výkonom, ale aj nižšou cenou. V porovnaní s cestnými „motokárami“ ako je Ariel Atom, KTM X-Bow či tradičným Caterhamom, je jeho výhodou najmä pevná strecha a pocit sucha a ak človek stretne zver aj výrazne väčšie bezpečie - neporovnateľne vyššia bezpečnosť pri strete s divou zverou.
V čem budou práce kolem Brutalu teď pokračovat, respektive, jaké jsou vaše plány do budoucna?
Do budúca plánujeme Brutal rozobrať do poslednej skrutky a následne nastriekať a poskladať už definitívne aj s novými brzdami. Samozrejme, ďalší krok je postaviť auto na značky.
Vím, že je ješte asi brzy se na to ptát, ale plánujete později produkovai i nějaké vylepšení, řekněme výkonnější nebo otevřené (cabrio) verze?
Úplne iný model zatiaľ v pláne nie je, rovnako tak neplánujeme otvorenú verziu, najmä kvôli následnému zbytočnému nárastu váhy. Brutal však berieme ako platformu so širším spektrom nastavení v závislosti od požiadaviek zákazníka, navyše je možné ho osadiť aj motorom V8. Každý jeden exemplár budeme teda schopný naladiť prakticky úplne inak, čím sa jednotlivé exempláre môže líšiť, a tak ich vo výsledku budeme môcť brať ako iné verzie. Vždy sa však bude jednať o auto, ktoré neklame modernou elektronikou.
Jak vidíte vašeho potenciálního zákazníka, teda pro koho je Brutal vytvořený?
Sú to ľudia, ktorí majú radi adrenalín a už dospeli do toho bodu, že si uvedomujú, že dve stopy sú podstatne bezpečnejšie ako jedna. Brutal je pre ľudí, ktorí majú radi pocit, že auto zrýchľuje ako guľa a pre ľudí, ktorí majú radi veci, ktoré nemá každý. Navyše, kedže sa jedná o zákazkovú výrobu a každý kus je jedinečný, jeho hodnota bude časom len narastať.
S jakou produkcí počítáte?
Plánuje sa malosériová výroba. Jej objem bude závisieť podľa objednávok, no nepresiahne 12 kusov ročne.
Na závěr něco k samotnému prodeji. Kdy bude a na koliko si Brutal budete cenit?
Chceli by sme dosiahnuť cenovú hladinu približne 60-tisíc € s DPH, samozrejme je to ovplyvnené konfiguráciou. V rámci nadstavbovej výbavy môže pribudnúť zadné krídlo či difúzor, okrem toho, zákazník bude môcť siahnuť aj po karbónovej karosérii. Finálna verzia bude už tento rok. Pri príležitosti tohto rozhovoru pre Refresher prvýkrát oznamujeme zahájenie pred-objednávok - už teraz ich prijímame na [email protected].
Pokud tě Brutal zaujal, určite se podívej na jeho oficiální facebookovou stránku nebo web, kde najdeš ty nejaktuálnější informacie. Jestli by tě připravovaný sportovní automobil možná až tak neoslovil, nezapomeň, že jde o projekt, za kterým stojí šikovní a cílevědomí lidé ze tvé rodné krajiny, proto ho určitě podpoř s ohledem na sympatie.